Gir barna matematikk (før hyggen tar dem)

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 4 2000


Responsen har vært over all forventning etter at Matematisk institutt tilbød seg å besøke skoleklasser i Oslo og Akershus for å reklamere for matematikk. Mandag var førsteamanuensis Arne B. Sletsjøe og lektor Nils Voje Johansen hos klasse 5A ved Lilleaker skole.

Sletsjøe med to elever
SPILLTEORI: Petter K. Lysne og Marius N. Pedersen får en praktisk innføring i spillteori av førsteamanuensis Arne B. Sletsjøe.

Marianne Tønnessen
Ståle Skogstad (foto)

- Dette er morsomt, mente femteklassingene Petter K. Lysne, Marius N. Pedersen, Guro Kongstun Hjelle og Silje Therese Løwe Bergsrud da Arne B. Sletsjøe ga dem en times innføring i spillteori gjennom fyrstikk- og terningleker.

Kjedelig å gange og dele

- Matte er så mye mer enn man tror, sier Guro. Silje kan godt tenke seg å bli matematiker: - Vi lærer så mye gjennom matte, også samarbeid. Det er i mattetimene vi samarbeider mest, forteller hun.

Tror dere jenter er flinkere i matte enn gutter?

- I vår klasse er det mange flinke gutter også, men de er mest opptatt av å komme fort fram, så de slurver en god del, forteller de to jentene.

Petter og Marius er ikke fullt så entusiastiske over tallenes vitenskap: - Det er kjedelig å gange og dele. Men noen ganger er matte gøy, jeg liker å måle ting, avstander og sånn. Men jeg liker engelsk og kunst og håndverk best, sier Petter.

500 skoleklasser

Alt fra barneskoler til videregående skoler i Oslo og Akershus har svart på henvendelsen fra Matematisk institutt. - Det rant inn svar. Da det ble fem hundre, måtte vi sette en midlertidig stopp, forteller Sletsjøe. Med disse skolebesøkene slår instituttet hans to fluer i ett smekk: De får både markert verdens matematikkår og samtidig drevet en rekrutteringskampanje for faget. - Samfunnet trenger folk som har evnen til logisk tenkning, til å angripe problemer på en analytisk måte. Dette kan man lære i all universitetsutdanning, men i matematikken er det rendyrket, sier han. Sletsjøe forklarer nedgangen i antall realfagsstudenter slik:

Hygge framfor å bygge

- I etterkrigstiden var ingeniørfag og andre realfag honnørutdanninger. Den gangen var det viktig å gjøre noe nyttig, å bygge landet. Nå er det blitt viktigere for studentene å hygge seg. Og da blir interessen for realfag mindre. Realfagene er i sitt vesen basert enten på tung nysgjerrighet eller på et ønske om å bygge noe, sier matematikeren.

Og kanskje har han, med spill og hygge, klart å skape en tyngre nysgjerrighet blant femteklassingene på Lilleaker.


Les også:

Matematisk institutt blir Marie Curie-senter


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 4 2000

Publisert 9. mars 2000 10:57 - Sist endra 1. sep. 2014 14:05
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere