Rykker ut på et kvarter

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 3 2000


Har PC-en din "kræsja" og ingen rundt deg klarer å hjelpe deg? I løpet av et kvarter vil en av IT-vaktene kunne komme deg til unnsetning. Dersom du jobber i Sentraladministrasjonen.

Dag C. Bjørnsen
DATAHJELPER: - Det står IT på oss, sier Dag Christian Bjørnsen (t.h.) mens han gir datahjelp til Lars-Espen Tøsse i Enhet for intern revisjon.

Gro Lien Garbo
Ståle Skogstad (foto)

I andre etasje i Administrasjonsbygningen sitter avdelingsingeniør Dag Christian Bjørnsen og Bjørn Thomas Leek hver dag parate til å hjelpe folk som får data-trøbbel. De har vært på plass en stund, som en prøveordning fra USIT (Universitetets senter for informasjonsteknologi), men først fra månedsskiftet januar/februar ble de fast ansatte.

Tidligere begrenset tilbudet i Sentraladministrasjonen seg til den såkalte LUKE-vakten, som var én stilling som forskjellige personer delte.

- Jeg tror folk setter pris på at de nå møter de samme to personene og ansiktene hver gang de har behov for hjelp. For oss er det også tilfredsstillende å kunne fullføre oppgaver vi har begynt på, sier Bjørnsen. Han stortrives i jobben. Ikke minst fordi folk blir så glade når han eller Leek dukker opp.

- Jeg har til gode å få negative tilbakemeldinger. Blir folk sinte, så er det på nettverket eller maskinen, sier han.

En heistur opp til kantina og en kopp kaffe med Bjørnsen bekrefter at det dreier seg om en populær person. De færreste er på hils med så mange som han.

Går i bølger

Noen dager står verken telefonen eller mailen hos IT-vaktene. I andre perioder er det stille.

- Det går litt i bølgedaler. De to første ukene i semesteret stod vi nesten på hodet. Så har det vært litt roligere, og så kommer det plutselig en bølgetopp igjen. Er det først én feil på nettet, så baller det ofte på seg, forteller Bjørnsen.

De fleste som tilkaller hjelp, har problemer som er relatert til nettet. En stor del av tilfellene dreier seg om Eudora i en eller annen sammenheng. Ofte ligger ikke feilkilden i Eudora, men det har ofte med problemer med nettilgangen å gjøre. Det kan også være vanskeligheter med å få utskrift. Mange problemer har også indirekte med hjemmeområdet å gjøre.

- Når maskinen "henger", er det som regel fordi et program venter på å få gjort ferdig en jobb. Løsningen er i noen tilfeller bare å slå av maskinen. Folk er stort sett overdrevent redde for å slå av maskinen, sier Bjørnsen. Han forteller at det ofte er de problemene som ser vanskeligst ut, som er lettest å løse.

- Når maskinene ikke er på nett, for eksempel, er det gjerne enklere å fikse enn om den bare delvis er på nett, forteller han.

- Er folk stort sett i stand til å betjene det utstyret de har?

Datastøtte/Opplæring

Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) holdt i fjor 60 forskjellige kurs i dataopplæring for ansatte og studenter. Det er bare i Sentraladministrasjonen at USIT har data-konsulenter utplassert. Rundt omkring på fakulteter og institutter er det, i følge gruppeleder for arbeidsplassgruppa på USIT, Bjart Kvarme, omkring 200 personer som jobber med data og brukerstøtte. De lokale IT-ansvarlige er ansatt av fakultetene eller instituttene, men får tilbud om faglig opplæring på USIT. Hvor god datahjelp folk rundt på universitetet får, er, ifølge Kvarme, avhengig av hvor mye penger og ressurser enhetene satser på dette området. Kursene USIT tilbyr de ansatte, er spesialiserte. Enklere, mer allmenne kurs må enhetene arrangere eller kjøpe selv.

- Det varierer svært. Som regel er det en ressursperson i miljøet som fikser de enkleste tingene, før folk tar kontakt med oss. Har vi vært et sted og løst et problem, lærer folk av det og deler kunnskapene sine med kollegene.

- Hvem er flinkest med data?

- De unge som er vokst opp med data, er nok flinkest, særlig de yngste mennene, men kommer man litt mer opp i åra, er det ofte kvinnene som kan mest. Med folk som er litt eldre, er det enten/eller. Enten kan de ganske mye eller svært lite.

Bjørnsens råd til folk er å sette seg foran skjermen og prøve seg fram med forskjellige løsninger. Folk er ofte overdrevent engstelige for å gjøre noe galt.

- Det verste som kan skje, er at man sletter en fil, men som regel ligger det en "back-up" et sted, sier han.

Og skulle man stå bom fast, så er det bare å tilkalle Bjørnsen eller Leek. De skulle være der i løpet av et kvarter - om ikke før.


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 3 2000

Publisert 23. feb. 2000 14:26 - Sist endra 1. sep. 2014 14:04
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere