Fysisk mulig!

Vårens studentkull på et viktig begynnerkurs i fysikk har gjort det skarpt. - Så god gjennomsnittskarakter som i år har jeg aldri opplevd før - og studentene er blitt flere, konstaterer professor Gunnar Løvhøiden ved Fysisk institutt.

Professor Gunnar Løvhøiden er godt fornøyd med vårens studentkull.
Foto: Trine Nickelsen

- En ny trend ved instituttet som helhet kan jeg vel ikke påstå at dette innevarsler, men for oss som har vært vitne til stadig færre studenter og mange som ikke består eksamen, representerer de gode resultatene i år et stort lyspunkt, sier Løvhøiden. Han har undervist i det aktuelle kurset i omkring ti år. - FYS 111 er mekanikk og regnes som et vanskelig kurs. I fjor vår bestod 45 eksamen. Gjennomsnittskarakteren for disse var 2,82 - et "normalt" resultat for de siste årene.

Stor forbedring

I vårsemesteret i år var det 64 studenter som bestod eksamen. Halvparten av disse fikk karakter mellom 2,1 og 1,0. - Gjennomsnittskarakteren for årets studentkull var 2,14. Vi betrakter dette som en betydelig forbedring. Så gode resultater har det aldri vært før, i hvert fall ikke i min tid, smiler Løvhøiden. - Ifølge sensor er dessuten føringen av besvarelsen kraftig forbedret sammenliknet med i fjor.

I 1999 var det 103 studenter påmeldt til undervisning i mekanikk-kurset. I år var dette antallet steget til 120. - Dessuten er frafallet av studenter gjennom kurset redusert. I fjor var frafallet 34 prosent, mens det i år var 20 prosent av studentene som ikke fullførte kurset, sier Løvhøiden.

Holde i ørene og leie ved hånden

I år har det vært lagt mer vekt på tiltak som skal få studentene til å løse oppgaver. Det studentene opplever som vanskeligst, er å omsette teori til løsning av oppgaver. - De trenger å holdes i ørene og leies ved hånden. Gjennom kurset har studentene måttet levere inn obligatoriske oppgaver. I ukene med innlevering har vi arrangert "regneverksted". Og i hele perioden fra siste forelesning i mai til eksamen i juni har studentene hatt tilbud og regneverksted og kollokvier. Her har studentene fått hjelp av hovedfagsstudenter, forteller Løvhøiden.
- Hovedfagsstudentene har vært ivrige og gjort en kjempejobb, roser Løvhøiden. - Og nå satser vi på å gjøre undervisningen enda bedre.

Emneord: Naturfag Av Trine Nickelsen
Publisert 8. sep. 2000 15:59 - Sist endret 10. des. 2008 15:06
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere