Hydrogen. Hydrogensamfunnet. Det smaker av renhet, bærekraft og grønn framtidstro. Men hva er hydrogen egentlig, og hvorfor slik optimisme knyttet til det?
Drikk "eksos"!
Vi har spurt vår kjemiprofessor (som også sitter i
Hydrogenrådet og gir regjeringen anbefalinger på veien mot
"det norske hydrogensamfunnet"). Av ham får vi omtrent denne
forklaringen:
- Hydrogen er en fargeløs gass uten lukt og smak. I Solen og
universet er hydrogen det dominerende grunnstoffet. På Jorden
finnes det nesten ikke i ren form, men derimot i utømmelige
mengder bundet til oksygen i vann. Når hydrogen brenner,
dannes det ikke CO2, men vann. Tenkt deg at alle verdens
biler slipper ut vann i stedet for eksos, så rent at du kan
drikke det, sier Truls Norby.
Det er viktig å merke seg at hydrogen ikke selv er noen energikilde, men et stoff som kan lagre og transportere energi. Hydrogen utvinnes fra hydrogenholdige råvarer som for eksempel naturgass eller vann. Å utvinne hydrogen fra naturgass er billig og koster ikke ekstra energi, men det tærer på naturgassressursene og slipper ut CO2 som biprodukt. Å utvinne hydrogen fra vann krever energi og energikildene til denne bruken kan være allslags, ikke minst fornybar energi; sol-, vind- og bølgekraft. Det er altså hvordan hydrogenet produseres, som bestemmer hvor miljøvennlig det er - globalt sett.
Omdiskutert forskning
- Det er litt kontroversielt at vi driver forskning på hydrogenbiler, medgir Norby. "Hvorfor ikke heller bruke ressursene på å utvikle batterier til den 'vanlige' elbilen istedenfor de kostbare og energikrevende hydrogenbilene?"
Norby lar ikke innvendingene legge noen demper på arbeidsgleden. Ikke kollegene ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi heller. Her er forskningsaktiviteten høyere enn noen gang, og kvalitet og relevans ble sist høst bekreftet med finaleplass i SFF-konkurransen.
- Brenselcellebilen, som drives av hydrogen, vil bli miljøkjøretøyet par excellence om noen år, spår professoren.
- Brenselcelle?
- Ja, i framtidens bærekraftige energisamfunn har en
oppdagelse fra 1839 en helt sentral plass;
brenselcellen. Brenselcellen omdanner hydrogen og
oksygen elektrokjemisk til vann, og i denne prosessen dannes
elektrisitet. Prinsippet har vært kjent i 168 år, men det er
først etter krigen at det har fått praktisk betydning, først
i romfarten og snart for transport på Jorden. Hele poenget
med hydrogenbilen er at den er miljøvennlig.
Hele veien til hytta
- Men er ikke elbilene miljøvennlige nok?
- Jo, for så vidt. Men det er noen men. Bare tenk på
elbilenes batterier, basert som de ennå er på tungmetaller
som bly, nikkel og kadmium; ekstremt miljøfarlige stoffer.
Hydrogen sammen med brenselceller kan erstatte bruken av
batterier i biler og andre steder. En annen ting er at
elbilene ikke har lang nok radius, batteriene må stadig lades
opp. En brenselcelle, derimot, blir ikke utladet; den
tilføres brensel.
- Hvor langt kan en hydrogendrevet brenselcellebil gå,
uten påfyll?
- Hele veien til hytta, 40 mil uten problem. Og om noen år
går den dobbelt så langt. I løpet av et par års tid åpner
Hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger, den første
sammenhengende sådan i Europa. Da kan vi fylle tanken mange
steder langs denne ruta.
Norby viser til at brenselcellen er overlegen
forbrenningsmotoren på flere måter.
- Brenselcellebilen spyr ikke klimagasser. Dessuten tjener
den miljøet ved å utnytte brennstoffet bedre enn selv den
beste forbrenningsmotoren. En brenselcelle på hydrogen kan
allerede med dagens teknologi utnytte 60 prosent av energien,
og teoretisk er det mulig med en langt høyere
utnyttelsesgrad. De nyeste forbrenningsmotorene utnytter
tilsvarende langt under 50 prosent, påpeker Norby. Han tror
brenselceller vil dekke framtidas energibehov på de fleste
områder, som strøm til boliger og forretningslokaler.
Designer nye materialer
Mange setter nå sin lit til at materialvitenskapen skal kunne løse menneskehetens største og mest presserende problem; den akselererende miljøkrisen. Og her kommer vår professor og hans kolleger inn med full tyngde. Atom for atom studerer de nemlig materialer og setter atomer og molekyler sammen til helt nye funksjonelle materialer, materialer med egenskaper - elektriske, optiske, magnetiske og kjemiske - som kan utnyttes til et mylder av ulike formål, og ikke minst til miljøformål.
Ved senteret i Forskningsparken er Norby og forskerkollegene
opptatt av problemstillinger knyttet til hydrogen som
energibærer. Hydrogen i gassform tar mye plass i forhold til
den energimengden den inneholder. Hydrogenbilene sliter ennå
med store, tunge drivstofftanker. Lagring av hydrogenet er
derfor en stor utfordring for forskerne.
- Vi satser sterkt på å utvikle materialer der hydrogen kan
lagres i fast form. Dette er sikrere og mer effektivt enn å
lagre gass i flytende form eller som gass, forteller Norby.
Materialforskerne på UiO og samarbeidspartneren Institutt for
energiteknikk er ledende i verden på å utvikle metallhydrider
til dette formålet.
Publisert i Nature
Norby har i mange år forsket på en gruppe funksjonelle materialer, keramer, som er stabile, men ikke alltid de beste strømlederne. For mange år siden oppdaget forskningsgruppen et stoff som viste seg å være en protonleder, og dermed en strømleder, helt opp til 1000 °C. Siden har han forsket på høytemperatur-brenselceller. For et par år siden påviste Norby og medarbeiderne en ny slik protonleder med lovende egenskaper som elektrolytt i en brenselcelle.
- I dag blir det brukt polymermateriale i brenselcellene. Men
polymeren tåler ikke høye temperaturer, og elektrodene tåler
ikke bruk av naturgass. Det nye protonledende materialet vi
nå har funnet, har den fordelen at det ikke krever hundre
prosent rent hydrogen. Dermed er det mulig å utvinne hydrogen
fra naturgass, som ofte er forurenset blant annet av
karbonmonoksid.
- Oppdagelsen vår ble publisert i tidsskriftet Nature
Materials. Det var stor stas, medgir Norby, og legger til
at han og kollegene har fått assistanse fra Birkeland
Innovasjon til å ta patent på oppdagelsen i Norge og
internasjonalt.
Fint med naturgass
Norby tror at hydrogen produsert fra fossilt materiale kommer
til å være den rimeligste hydrogenkilden en stund framover.
Han ser for seg en glidende overgang til fornybare
energikilder på veien til hydrogensamfunnet.
- Det er bare fint at hydrogen nå kommer fra naturgass. CO2 -
som er biproduktet - er relativt enkelt å deponere, for
eksempel ved å sende det tilbake til oljebrønnene i
Nordsjøen. På denne måten får teknologien modnet seg og folk
kommer i gang med å ta hydrogen i bruk.
Tenk om Think blir hydrogenbil ...
En eim av optimisme hviler over senteret for
tiden.
- Vi ser at det skjer ting i samfunnet nå. Det er en ganske
annen oppmerksomhet og vilje til handling på miljøområdet enn
for bare kort tid siden. I dette "gunstige klimaet" griper vi
muligheten til å utvikle en brenselcelle med nye materialer
til bruk i hydrogenbiler, forteller Norby.
Han snakker mye og varmt om den norske elbilen Think. Firmaet i Aurskog ble stiftet i 1990 under navnet Pivco og hadde den første prototypen ferdig utviklet til OL på Lillehammer. Siden gikk bilen utenlands til Ford. Det har vært nye prøving og feiling og tre konkurser, men nå har en gruppe norske investorer spyttet inn millioner og vil ha produksjonen tilbake til Norge.
- Tenk om vi kunne sette en brenselcelle inn i Think, og at bilen ble satt i produksjon med norsk brenselcelle ... en besnærende tanke! utbryter Norby.
Han mener at det nå fins idealisme nok til at dette kan
begynne å rulle.
- Det eneste som trengs, er folk som tør å satse. For om
Think bare klarer å levere et produkt som tusler og går, så
vil bedriften få avsetning - nesten uansett pris, tror
Norby.
- I løpet av to-tre år vil vi kunne demonstrere en
brenselcelle for hydrogenbiler. Om det skjer, så er det i så
fall et fantastisk konkret resultat av forskningen vår. Men
det vil nok komme til å koste blod, svette og tårer. Og mange
søvnløse netter.
HYDROGENSAMFUNNET:
- Fornybare energikilder
- Hydrogen som energibærer
Scenario: Fornybar energi (sol og vind) omdannes til elektrisk energi og denne "rene" energien brukes til å produsere hydrogen ved elektrolyse. Hydrogen lagres i metaller og energien kan dermed brukes ved behov - for eksempel i brenselceller. Brenselcellen, et slags batteri, produserer kontinuerlig strøm ved hjelp av hydrogen - til biler, boliger og fabrikker. Avfallsproduktet er vann - så rent at du kan drikke det! (Illustrasjon: Hanne Utigard)
Fra "Den hemmelighetsfulle øya" av Jules Verne, 1874
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere