DEBATT: Hvilken utdanning er mellom barken og veden?

Jeg synes det er rart at akademias fremste ledere ikke tar opp viktigheten av den erfaringsbaserte utdanningen. For det er den som har havnet mellom barken og veden, skriver Arvid Ellingsen, leder for Nasjonalt fagskoleråd.

En smilende mann med skjegg står og har en gate i bakgrunnen

ERFARINGSBASERTE UTDANNINGER: Men slike utdanninger blir sjelden trukket frem av akademia selv. Det håper jeg de gjør mer i den videre debatten om arbeidslivsrelevans, skriver Arvid Ellingsen, leder for Nasjonalt fagskoleråd. 

Foto: Privat

Ledelsen ved UiO har skrevet et viktig og godt innlegg i Klassekampen (3. juni) om arbeidslivsrelevansen til akademisk utdanning. De frykter at «unyttige fag» havner mellom barken og veden. Altså mellom utdanning som er synlig og lett begripelig/kortsiktig nytte og utdanning som er viktig og langsiktig. Rektoratet frykter at den siste, den forskningsbaserte utdanningen, taper.

Ifølge universitets- og høyskoleloven skal all utdanning være både forskningsbasert og erfaringsbasert.

Jeg synes det er rart at akademias fremste ledere ikke tar opp viktigheten av den erfaringsbaserte utdanningen. For det er den som har havnet mellom barken og veden.

Det finnes flere utdanninger på UiO som er erfaringsbaserte. De skriver selv om dette at «ved å se praksis og forskning i sammenheng, gir studiet ny innsikt og faglig fordypning.». Men slike utdanninger blir sjelden trukket frem av akademia selv. Det håper jeg de gjør mer i den videre debatten om arbeidslivsrelevans.

Det er også slik at utdanninger som er det de omtaler som «lett begripelige» som regel er fagskoleutdanninger. De er i loven definert som utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak.

Et offentlig utvalg leverte i 2000 en innstilling som het «fagskoleutdanning - mellom barken og veden». Siden den tid har fagskolene og partene i arbeidslivet ved LO og NHO vunnet frem med å styrke fagskolene. De er ikke lenger mellom videregående skole og høyere utdanning - men en sterkt voksende høyere yrkesfaglig utdanning.

Jeg håper akademias ledere vinner frem med sin kamp for å sikre forskningsbasert utdanning. Samtidig vil vi som jobber for fagskolene ivareta den mer yrkesrettede og erfaringsbaserte utdanningen.

 

Emneord: Utdanning, utdanningspolitikk, Universitetspolitikk Av Arvid Ellingsen, leder i Nasjonalt fagskoleråd
Publisert 3. juni 2020 13:40 - Sist endra 3. juni 2020 13:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere