Solheim markerte solidaritet med undertrykte zimbabwere

Utviklingsminister Erik Solheim hyllet utdanningsrevolusjonen i Øst- og Sør-Asia i en appell han holdt for SAIH på Blindern. Samtidig tok han et drabelig oppgjør med Robert Mugabes regime i Zimbabwe.

FINT BESØK: Utviklingsminister Erik Solheim holdt appell på Fredrikkeplassen om viktigheten av høyere utdanning i sør. Maleriet er laget av en nicaraguansk kunstner og Blindern-studenter.
Foto: Ola Sæther

- Mens noen asiatiske land har hatt en fantastisk framgang de siste tiårene, har afrikanske land sakket akterut. Hvorfor? Fordi de asiatiske landene har satset på utdanning. I Sør-Asia og Sri Lanka, hvor jeg har vært mye, ser man barn i skoleuniform over alt, men ikke i Afrika, sa Erik Solheim i sin appell på Fredrikkeplassen fredag ettermiddag. Han var for anledningen kledd i mørk dress siden han kom rett fra statsråd på Slottet.

Utdanning for frigjøring

I forbindelse med SAIHs kampanje "Utdanning for frigjøring" var utviklingsministeren invitert til å holde en appell på Fredrikkeplassen på Blindern fredag ettermiddag. Et ca. 2x5 meter stort solidaritetsbilde, som den nicaraguanske kunstneren Soroya Moncada har malt sammen med Blindern-studenter, dannet rammen om markeringen.

- Uten skikkelig høyere utdanning, får man heller ingen skikkelig grunnutdanning. Kompetansen og kunnskapen hos dem som skal gi kunnskapen videre, lærerne, er helt avgjørende for et lands framgang. Høyere utdanning bør ikke forbeholdes en rik elite, men være tilgjengelig for de flinkeste i alle lag av befolkningen, sa Solheim videre.

Oppgjør med Mugabe

Solheim poengterte hvilken katastrofe den kalde krigen hadde vært for mange afrikanske land. Supermaktene støttet hver sine etniske grupper og kastet mange land ut i krig og borgerkrig. Så trakk han fram Zimbabwe som et eksempel på hvordan en diktator kan ødelegge sitt land:

- I 1980 var Zimbabwe et land som hadde gode muligheter til å bli et forbilde for resten av Afrika, med sin høyt utdannede befolkning og gode produksjonsmuligheter, og det gikk rimelig bra til å begynne med. Men skritt for skritt har Robert Mugabe ført landet inn i diktaturet og beriket sine egne støttespillere på bekostning av de brede lag av befolkningen. I dag er Zimbabwes økonomi redusert til det halve av hva den var i 1980 på grunn av Mugabes skandaløse politikk.

- I motsetning til i Norge kreves det stort mot i et land som Zimbabwe å kritisere regjeringen, avsluttet Solheim. Som takk for besøket fikk ministeren en T-skjorte fra SAIH med motiv fra deres utdanningsprosjekt i Bolivia.

Solidaritet med zimbabwiske studenter

Etter Solheim holdt SAIH-leder Kathrine Sund og McDonald Lewanika fra Zimbabwes studentunion appeller. Lewanika roste maleriet og takket for solidariteten fra de norske studentene i en for hans land svært vanskelig tid. SAIH har støttet utdanningsprosjekter i Zimbabwe siden 1982.

Det ferdige kunstverket markerte sammen med appellene avslutningen på SAIHs kampanjeuke som har fokusert på viktigheten av høyere utdanning for utvikling av demokrati og menneskerettigheter i sør. Moncadas maleri kan senere beskues i PO-bygningen i Molkte Moes vei. SAIH er Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond, stiftet i 1961. Organisasjonen jobber særlig med utdanningsbistand.

Et femtitall studenter hadde møtt opp på markeringen og holdt ut i den bitende vinden.

Emneord: Kunst, Zimbabwe, Utviklingsland, Internasjonalisering, Utviklingshjelp, Studentsaker Av Lars Hoff
Publisert 28. apr. 2006 17:03 - Sist endret 10. des. 2008 15:49
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere