- For lite kommersialisering av forskning

- Det foregår altfor lite kommersialisering av forskning i Norge. For en god del av forskningen er det liten vei mellom resultatet og kommersialisering, og her må det gjøres en mye bedre jobb, sier leder for Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité, Ine Marie Eriksen til tidsskriftet Minerva i dag. Det har i en lengre artikkel tatt for seg universitetenes satsing på "Technology Transfer Offices."

PENGER IKKE MÅLET: - Målet er ikke å tjene penger, men å overføre forskningsresultater til verdier for samfunn og næringsliv, sier innovasjonsdirektør Kathrine Myhre i Birkeland Innovasjon.
Foto: Ståle Skogstad

Minerva har også vært i kontakt med Kathrine Myhre, som er innovasjonsdirektør ved Birkeland Innovasjon, UiO.

- De fleste universitetene i verden har slike kontorer. TTO-ene skal hjelpe forskerne med å videreutvikle oppfinnelser og prosjekter til kommersialisering. Det kan enten skje ved lisensiering til eksisterende næringsliv eller etablering av bedrifter. Vi verifiserer teknologi, lager prototyper og beviser at produkter og tjenester fyller et behov i markedet, sier Kathrine Myhre.

Hun forteller at Birkelands innsats har bidratt til økt interesse for kommersialisering ved UiO. De har siden oppstarten mottatt rundt 320 ideer, hvorav 50 ideer så langt i 2008. De har bidratt til å starte 14 selskaper og inngått 16 lisensavtaler og avtaler om teknologisalg til eksisterende næringsliv.

Flere av forskerne som tidligere kommersialiserte forskningsresultater på egenhånd, kommer i dag til Birkeland med ideer. Det håper Myhre er et tegn på at de er en seriøs og profesjonell samarbeidspartner.

Likevel har ikke Birkeland tjent penger. Det er knyttet en forventning til at de på sikt skal generere inntekter fra etablerte selskaper og lisensiert teknologi, men Myhre er usikker på om Birkeland noen gang blir økonomisk selvdreven.

- Målet er ikke å tjene penger, men å overføre forskningsresultater til verdier for samfunn og næringsliv. Målet, også for UiO, er å ta et samfunnsansvar. Samfunnet må anse det som en investering i nytt kunnskapsbasert næringsliv og nye arbeidsplasser.

- Økt innovasjon vil forøvrig styrke universitetets relasjon til næringslivet og gjøre universitetet mer synlig. I jakten på gode forskere internasjonalt og interesserte, sultne studenter, vil det være en stor fordel at de ser at universitetet jobber profesjonelt med næringslivet, og at det kommer spin-outs og annen innovasjon fra forskningen, sier Myhre til Minerva.

Emneord: Birkeland Innovasjon, Næringsliv
Publisert 23. okt. 2008 16:04 - Sist endret 10. des. 2008 15:01
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere