Tekst: Grethe Tidemann Foto: Ola Sæter
På Det humanistiske fakultet ble det i forbindelse med innføringen av kvalitetsreformen høsten 2003, besluttet å redusere antall sensorer fra to til én på alle nivåer, unntatt ved muntlig eksamen og ved bedømmelse av masteroppgaver. I praksis betyr dette ofte at den som foreleser i faget er sensor. Unntaket er emner hvor studentene ikke er anonymisert til eksamen. Her sier retningslinjene at faglærer ikke bør være den som setter karakter.
Prinsipielt galt
- Jeg er en varm tilhenger av kvalitetsreformen, men jeg
mener det er prinsipielt galt at den som formidler faget,
skal være alene om å sette karakter. Sett fra studentenes
side innebærer dette at foreleseren får for stor makt. Sett
fra faglærernes side er ansvaret som pålegges den enkelte
foreleser, for stort, mener Jan Erik Rekdal ved Institutt for
lingvistikk og nordiske studier.
Rekdal har ansvaret for undervisningen i irsk ved
Universitetet i Oslo, et fag som har fått et oppsving etter
innføringen av kvalitetsreformen. Rekdal underviser blant
annet i emnet Keltisk sivilisasjon, som er representert på
flere av fakultetets programmer. Også innføringskurset i irsk
og språkundervisningen på høyere nivåer trekker til seg flere
studenter enn tidligere.
Rekdal lanserte i mai en underskriftskampanje for å få
tilbake ordningen med to sensorer. Skillet mellom
anonymiserte og ikke-anonymiserte besvarelser har ifølge
Rekdal, liten betydning.
- Til eksamen vil du gjenkjenne mange av studentene dine,
selv når oppgavene er skrevet på PC, mener han.
I oppropet hevder han også at ordningen gjør det å klage mer
fordelaktig.
- Antall klagesaker har økt de siste årene, og jeg frykter at
antallet vil øke ytterligere når studentene innser hvor
urimelig ordningen med enerådende sensorer er, sier han.
Vil bruke lærekreftene på undervisning
- Dersom vi skulle hatt to sensorer på alle eksamener, ville
det kostet oss undervisningsplikten til tretti ansatte. Dette
er lærerkrefter vi ikke har, uttaler studiedekan ved
fakultetet, Tor Egil Førland. Han viser til at mens en
grunnfagsstudent tidligere ble vurdert av to sensorer til
eksamen, blir en student på samme nivå i dag vurdert av seks
sensorer i løpet av et år.
- En ordning med to sensorer per emne betyr at vi i dag måtte
bruke tolv sensorer der vi før brukte to, påpeker han.
- Det er klart at ordningen med én sensor også har uheldige
sider, men lærekrefter er en begrenset ressurs, og jeg
foretrekker å bruke disse til undervisning og veiledning
framfor sensur, legger han til.
Studiedekanen frykter ikke trynefaktoren.
- Det at man kjenner en student trenger ikke bety ikke at man
tar personlige hensyn når man setter karakter. At lærere
setter karakterer på studenter de kjenner, er et vanlig
system i mange land. Jeg skjønner at det kan være et stort
ansvar å være alene om sensur, men når Rekdal bruker ord som
uetisk og umenneskelig, berøver han ordene sin mening, sier
han.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere