Khaled Abou El Fadl: - USA verre nå enn i McCarthy-tiden

- Rettssikkerheten i USA er mer truet i dag enn i McCarthy-tiden. Vi ser en økt bruk av lover som gjør det mulig for politiet å overvåke personer kun på basis av mistanke. I hundre prosent av disse sakene er overvåkingen rettet mot muslimer, uttaler den amerikanske jussprofessoren Khaled Abou El Fadl. Han er årets vinner av UiOs Eitingerpris.

TORTUR: - Torturtilfellene i verden har økt dramatisk etter at den såkalte krigen mot terror startet, sier Eitingerprisvinner Khaled Abou El Fadl.
Foto: Ola Sæther

Den arabisk-amerikanske juristen og eksperten på islamsk rett (sharia), Khaled Abou El Fadl, får årets Leo og Lisl Eitingers pris, som er Universitetet i Oslos menneskerettighetspris. "Abou El Fadl står som en av de fremste og mest innflytelsesrike - men i visse kretser også kontroversielle - islamske tenkere og offentlige intellektuelle ved begynnelsen av det 21. århundre. ...(Han) har særlig forsvart kvinners rettigheter mot krenkelser som foregir religiøs begrunnelse", heter det blant annet i komiteens begrunnelse.

Ønsker humanistisk renessanse i islam

Abou El Fadl, som er født i Kuwait i 1963 og delvis oppvokst i Egypt, representerer en moderat utgave av islam, som er forenlig med demokrati og menneskerettigheter. Han er sterkt kritisk til den konservative trosretningen wahabismen, som er dominerende i Saudi-Arabia, og som han ser på som opphavet til islamsk ekstremisme og terrorisme. Selv tar han til orde for en humanistisk renessanse i islam. Abou El Fadl er fysisk svekket etter å ha blitt operert for hjernesvulst, men kom likevel til Oslo for å ta imot prisen sammen med sin kone, Grace Song, under en seremoni i Universitetets Aula 12. november.

- Gratulerer! Er Eitingerprisen en viktig pris?

- Ja, det er en svært viktig pris, og den er velkjent i det akademiske samfunnet. Det er jo en utakknemlig jobb, det å kjempe for menneskerettigheter. Man får lite ros. Og så er det ekstra hyggelig å få en slik pris i Oslo, sier Abou El Fadl. Jussprofessoren ved University of California i Los Angeles (UCLA) har flere internasjonale verv og ble av president George W. Bush oppnevnt som medlem av US Commission on International Religious Freedom.

- Tortur er blitt offisiell politikk

- Hva er det største menneskerettighetsproblemet i dag?

- Tortur, kommer det raskt fra den sympatiske og engasjerte amerikaneren.

- På et punkt i historien var det allmenn enighet om at tortur aldri kan rettferdiggjøres. Men nå er tortur blitt offisiell amerikansk politikk, og ingen statsledere trenger lenger å unnskylde seg for å bruke tortur. Torturtilfellene i verden har økt dramatisk etter at den såkalte krigen mot terror startet. Når rike, vestlige land som USA kan torturere, hvorfor skal ikke fattige land kunne gjøre det samme, tenker mange.

Hets mot muslimer i USA

USAs fire til seks millioner muslimer anses for å være mye bedre integrert i samfunnet enn de er i Europa. Allikevel hagler det for tiden med terroristanklager mot amerikanske muslimer.

- Hvordan er det å være muslim i USA i dag?

- Jeg er nok ikke særlig representativ for amerikanske muslimer. Som professor på universitetet er jeg ganske beskyttet, selv om også jeg er blitt forhørt av FBI. Men de er alltid høflige mot meg, og de kommer kun for å be om råd.

Rettssikkerheten i USA truet

- Rettssikkerheten i USA er mer truet i dag enn i McCarthy-tiden. Vi ser en økt bruk av lover som gjør det mulig for politiet å overvåke personer kun på basis av mistanke. Av 12 000 slike overvåkingssaker etter 11. september 2001 ble kun én stoppet av domstolen. Etter en lovendring i 2003 trenger ikke politiet be om tillatelse for slik overvåking lenger.

Myndighetene kan også fryse mistenktes konti, nekte dem føderal hjelp og visa. I hundre prosent av tilfellene er overvåkingen rettet mot muslimer, både amerikanske og utenlandske statsborgere. Ifølge høyesteretten er slik overvåking ikke i strid med konstitusjonen, forteller Abou El Fadl.

Islamofobisk kampanje

- Det er en islamofobisk kampanje på gang i USA. Hver uke kommer det ut én eller flere bøker fulle av islamhat.

USAs tredje mest populære radioprogram heter "Savage Nation", har ofte visepresident Dick Cheney som gjest, og driver ren hets mot muslimer, forteller Abou El Fadl. Programmet ledes av den sterkt konservative kommentatoren, Michael Savage, som har gjort det til sitt varemerke å skjelle ut liberale amerikanere og stemple muslimer som "islamofascister".

- Hva vil skje om vi får et nytt terrorangrep i USA?

- Da tror jeg en republikansk valgseier er sikret, spår han.

Sharia ikke i motsetning til demokrati

- Kan religion og politikk skilles innenfor islam? Er et politisk demokrati forenlig med islam, eller vil sharia alltid stå over lover vedtatt av et folkevalgt parlament?

- Det kommer an på menneskene som lever i samfunnet og hvilke skriftsteder i Koranen de legger vekt på. Bortsett fra de første femti årene av islams historie har det alltid vært mulig å skille mellom religion og politikk. Lover som er vedtatt av staten gjelder det dennesidige, de religiøse lovene i sharia gjelder det hinsidige. Dette er også det flertallet mener i det meste av den islamske verden i dag. Land som Tyrkia, Indonesia og Malaysia er eksempler på velfungerende sekulære muslimske demokratier, sier Abou El Fadl.

Påstanden om at religion og politikk er uatskillelig innen islam, ser han på som et slagord som vestlige orientalister innførte i kolonitiden. For islam i middelalderen og før koloniseringen kjente ikke til slagordet.

"Satans kjetteri"

- Var kristendommen i overensstemmelse med demokratisk tankegods på 1400- og 1500-tallet? spør han retorisk. - Den gangen ble fritenkere i Europa henrettet. Den katolske kirken skilte ikke mellom politikk og religion på 1200- og 1300-tallet. En middelalderpave uttalte at alt snakk om å skille kirke og stat var satans kjetteri. Heller ikke filosofen Thomas Aquinas gikk inn for å skille stat og kirke.

- Det er med koranske tekster som med bibelske. Man kan velge å legge vekt på noen av skriftstedene og se bort fra andre. I Bibelen finner vi både sitater om å vende det annet kinn til og skriftsteder hvor Gud oppfordrer kong David til knuse skallene på fiendens barn, bemerker Abou El Fadl.

Emneord: Internasjonalisering, Menneskerettar, Islam, Priser, Jus, USA Av Lars Hoff
Publisert 22. nov. 2007 16:07 - Sist endret 10. des. 2008 15:19
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere