DEBATT: Universitetet i Oslo fortjener en grundigere behandling av akademisk boikott i universitetsstyret

Den konkrete problemstillingen - at det er plausibelt at Israel utfører et folkemord i Gaza, og at israelske universiteter støtter opp om dette folkemordet - medfører åpenbare dilemmaer som styremedlemmene bør ta stilling til. Det mener 108 UiO-ansatte som har underskrevet dette innlegget. 

AKADEMISK BOIKOTT:  At rektor insisterte på at den konkrete, empiriske saken ikke skulle refereres til i møtet, bidro dermed til å undergrave mulighetene for å faktisk diskutere de prinsipielle problemstillingene knyttet til akademisk boikott, står det i dette innlegget underskrevet av 108 UiO-ansatte.

Foto: Anders Lien/UiO

Tirsdag 6. februar 2024 la universitetsledelsen frem en sak om akademisk boikott for universitetsstyret, etter at rektor mottok 537 underskrifter fra studenter og ansatte med krav om akademisk boikott av Israel. Rektor refererte imidlertid ikke til substansen i dette oppropet, men la frem saken som en abstrakt diskusjon om prinsipper. Det er flere problemer med måten saken ble fremlagt for styret.

For det første presenterte ikke rektoratet en prinsipiell argumentasjon til støtte for de eksisterende etiske retningslinjene. Argumentasjonen var sirkulær: universitetsledelsen er imot akademisk boikott fordi det står i dagens etiske retningslinjer at UiO er imot akademisk boikott. Dette sirkulære argumentet har rektoratet også fremmet i Khrono.

Denne svakheten ble forsterket i styremøtet da rektor konsekvent forsøkte, i hans egne ord, å «holde debatten på et prinsipielt nivå» uten å diskutere den faktiske situasjonen i Palestina og Israel. Imidlertid uttrykte flertallet av styremedlemmene at det var naturlig å relatere saken til årsaken til at den ble fremmet: at Israel sannsynligvis er skyldig i folkemord i Gaza, og at UiO samarbeider med akademiske institusjoner i Israel som uttrykker aktiv støtte til dette folkemordet. En slik tilnærming reflekterer et grunnleggende prinsipp for anvendt etikk: relasjonen mellom etiske normer og empiriske kasus er komplementær, og må vurderes i lys av hverandre.

Når universitetsledelsen inviterer styret til å diskutere om eksisterende retningslinjer er hensiktsmessige, må spørsmålet derfor sees i lys av situasjonen som utfordrer disse retningslinjene. Flere styremedlemmer tok da også til orde for at det kan finnes unntakstilfeller som ikke håndteres tilstrekkelig gjennom eksisterende retningslinjer.

Denne kontekstløse diskusjonen tilsidesatte også et annet aspekt ved anvendt etikk: at prinsipper ofte peker i ulike retninger for praktisk handling, og derfor må vurderes i lys av hverandre. Dette uttrykkes for eksempel eksplisitt i de forskningsetiske retningslinjene for samfunnsvitenskap og humaniora. Den konkrete problemstillingen - at det er plausibelt at Israel utfører et folkemord i Gaza, og at israelske universiteter støtter opp om dette folkemordet - medfører åpenbare dilemmaer som styremedlemmene bør ta stilling til. To eksempler på dette er:

  1. Et grunnleggende etisk prinsipp for all forsknings- og utdanningsvirksomhet er at vi ikke skal påføre andre skade. UiO sine etiske retningslinjer sier videre at «UiO vil fremheve grunnleggende menneskerettigheter og studentenes frihet ved inngåelse og oppfølging av samarbeidsavtaler med institusjoner i andre land.» Er det da i tråd med UiO sine etiske retningslinjer å samarbeide med universiteter som uttrykker aktiv støtte til det ICJ har vurdert som et plausibelt folkemord, og som aktivt undertrykker sine egne studenters akademiske ytringsfrihet
  2. Det er godt dokumentert at israelske universiteter uttrykker aktiv støtte til Israels krigføring mot palestinerne, som har dramatiske konsekvenser for høyere utdanning i Palestina. Når hensynet til vår egen akademiske frihet går på bekostning av andres akademiske frihet (i dette tilfellet, palestinernes), er det da alltid vår egen akademiske frihet som skal veie tyngst?

At rektor insisterte på at den konkrete, empiriske saken ikke skulle refereres til i møtet, bidro dermed til å undergrave mulighetene for å faktisk diskutere de prinsipielle problemstillingene knyttet til akademisk boikott. Ønsker universitetsledelsen primært å unngå hele debatten?

Universitetsledelsens behandling er også problematisk fra et universitetsdemokratisk perspektiv. UiO er et av få universiteter med valgt ledelse. Universitetsledelsen har derfor et særskilt ansvar for å ivareta universitetsdemokratiet. Den 15. januar fikk rektor overlevert et opprop der 537 ansatte og studenter kom med en tydelig oppfordring om at saken må behandles i universitetsstyret. Siden har dette oppropet fått ytterligere 180 signaturer. 202 ansatte ved UiO har også signert det nasjonale oppropet for akademisk boikott av Israel. Signalet til universitetsledelsen i begge oppropene er entydig: Saken om akademisk boikott må behandles i hele sin bredde av universitetsstyret, og styremedlemmene må få lov til å faktisk diskutere sak. Dette kommer i tillegg til at rundt halvparten av styremedlemmene viste til behovet for å forankre den prinsipielle problemstillingen i en bredere og kontekstbasert diskusjon.

Til sist stiller vi oss undrende til at Stølen i akkurat denne saken fremstår som fullstendig avhengig av myndighetenes føringer. Da akademisk boikott ble diskutert i universitetsstyret ved NTNU, uttalte Helene Ingierd, direktør i De nasjonale forskningsetiske komiteene, at “å følge norsk utenrikspolitikk blindt ikke vil være godt nok”, og at institusjonsledere har et selvstendig ansvar for å gjøre systematiske vurderinger om at forskningen ikke skal “bidra til å bryte med menneskerettigheter, eller stride mot demokratisk utvikling.” Hun poengterte videre at dette “er både et ansvar og en frihet som ligger til forskningsinstitusjonene”.

Hvis rektoratet i tillegg ønsker klarsignal fra regjeringen, så uttalte Espen Barth Eide følgende til VG tre dager før UiOs styremøte:

"Etter ICJs beslutning ser vi på om det er noe i vår samhandling med Israel som potensielt kunne føre til at vi er medskyldige, dersom Israel lenger fremme i tid blir tatt for brudd på folkemordskonvensjonen. Så vi går igjennom den typen problemstillinger".

Da må det vel være lov for Universitetet i Oslo å gjøre det samme.

Navnene er oppført i alfabetisk rekkefølge:

Iyad Abualrub, LINK, UiO

Tormod Andersen, Universitetsbiblioteket, UiO

Mette Andersson, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Federico Aurora, Universitetsbiblioteket, UiO

Mona Baker, Centre for Sustainable Health, UiO

Øystein Flø Baste, Det juridiske fakultet, UiO

Daniel Mohseni Kabir Bäckström, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Eevi Beck, Institutt for pedagogikk og LINK, UiO

Nikoline Berge, Seksjon for opptak, UiO

Sanam Tariq Bhatti, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Simon Roland Birkvad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Bjørn Bolstad, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Gøril Brataas, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Jan Buts, Senter for bærekraft i helseutdanningene, UiO

Rebekah Ciribassi, Sosialantropologisk institutt, UiO

Joke Dewilde,  Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Frode Eick, Institutt for helse og samfunn, UiO

Ingrid Eikeland, Naturfagsenteret, UiO

Øystein Ekevik, Humanistisk fakultet, UiO

Ola Erstad, Institutt for Pedagogikk, UiO

Jacob Evje, Psykologisk institutt, UiO

Live Forsetløkken, Kulturhistorisk museum, UiO

Vera Fiveland, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Britt Oda Fosse, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Ester Fremstad, LINK - Senter for læring og utdanning, UiO

Giulia Frigerio, Institutt for filosofi, ide og kunsthistorie og klassiske språk, UiO

Emilie Fuglerud Wallin, Økonomisk institutt, UiO

Jemima García-Godos, Insitutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Andrea Alessandro Gasparini, Institutt for Informatikk, UiO

Astrid Bragstad Gjelsvik, Institutt for geofag, UiO

Deva Nandan Harikrishna, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Bushra Hashem, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Bassel Hatoum, Norsk senter for menneskerettigheter, UiO

Helge Hellevang, Institutt for geofag, UiO

Hege Hermansen, LINK Senter for læring og utdanning, UiO

Karoline Blix Hjelle, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Idunn Lüllau Holthe, Sosialantropologisk institutt, UiO

Kirsti Hyldmo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Michela Iacorossi, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, UiO

Maja Sigerseth Jacobsen, Institutt for informatikk, UiO

Hilde Madsø Jacobsen, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Maja Janmyr, Det juridiske fakultet, UiO

Misha Jemsek, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Inga Staal Jenset, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Jomy Joseph, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Katarina Jovanovic, Eiendomsavdeling, UIO

Siri Jønnum, LINK - Senter for læring og utdanning, UiO

Arjumand Bano Kazmi, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO

Shaista Khan, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Maiken Bjerga Kiil, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Kristine A. Kilaas, Medisinsk fakultet, UiO

Hannah Løke Kjos, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Ole Andreas Kvamme, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Camilla Løvschall Langeland, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO

Charlotte Ulvang Larsen, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Turi Lindalen, Seksjon for opptak, UiO

Andreas Lund, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Charlotte Lysa, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Amna Mahmood, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Silvia Masiero, Institutt for Informatikk, UiO

Christian Medaas, Universitetsbiblioteket, UiO

Ragnhild Meland, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Nora Milch, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO

Omid Mirmotahari, Institutt for informatikk, UiO

Kristine Mollø-Christensen, LOF, UiO

Petter Morland, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO

Gry Luke Muggerud, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Petter Nielsen, Institutt for Informatikk, UiO

Chiaki Nishijima, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Solveig Blomstrøm Nordbø, Seksjon for digitale tjenester, UiO

Per Nortvedt, Senter for medisinsk etikk, UiO

Erlend Tiberg North, Kjemisk Institutt, UiO

Mohammad Nooraiepour, Institutt for geofag, UiO

Elias Nosrati, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Celin Marie Hoel Olsen, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Martin Eek Olsen, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Astrid Helene Olsen, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO

Even Pettersen Omberg, Seksjon for opptak, UiO

Sigurd M. N. Oppegaard, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Lærke Ajaaja Madsen Otzen, Institutt for statsvitenskap, UiO

Davina Kaur Patel, Institutt for helse og samfunn, UiO

Anne Lise Pound, Institutt for filosofi, ide og kunsthistorie og klassiske språk, UiO

Sadik Qaka, Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, UiO

Fatima Reda, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Mathea Slåttholm Sagdahl, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, UiO

Kaja Santelmann, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Det juridiske fakultet, UiO

Kris Shaw, Matematisk Institutt, UiO

Amalie Skurtveit, Kjemisk institutt, UiO

Erling Lorentzen Sogge, Institutt for kulturstudiar og orientalske språk, UiO

Tone Dyrdal Solbrekke, Institutt for pedagogikk og LINK, UiO

Alexandra Spalek, Institutt for litteratur, områdestudier og europeisk språk, UiO

Kristian Stokke, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Stein Michael Storleer, Institutt for informatikk, UiO

Frøja Storm-Mathisen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Ludvig Sunnemark, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Jacob Thaisen, Institutt for litteratur, områdestudier og europeisk språk, UiO

Berit Thorbjørnsrud, IKOS (prof. emerita), UiO

Helene Askeland Thuen, Det samfunnsvitenkapelige fakultet, UiO

Sabina Tica, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Maren Toft, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Ingvild Tomren, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Astrid Trydal, Seksjon for opptak, UiO

Kristin Beate Vasbø, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Maja van der Velden, Institutt for informatikk, UiO

Mari Bjørnsdotter Vinjar, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Peter Ölveczky, Institutt for informatikk, UiO

Sahar Årmal, Eiendomsavdeling, UIO

Siv Årsand, Institutt for informatikk, UiO

 

 

 

 

 

 

Emneord: Israel, Palestina, Midtøsten, Universitetspolitikk Av 108 ansatte ved UiO (signaturer nederst)
Publisert 27. feb. 2024 04:30

De som ønsker å signere det nasjonale oppropet for akademisk boikott av Israel kan gjøre det her: https://bit.ly/boycottforgaza 

Hege Yvonne Hermansen - 27. feb. 2024 11:31
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere