Tirsdag 6. februar 2024 la universitetsledelsen frem en sak om akademisk boikott for universitetsstyret, etter at rektor mottok 537 underskrifter fra studenter og ansatte med krav om akademisk boikott av Israel. Rektor refererte imidlertid ikke til substansen i dette oppropet, men la frem saken som en abstrakt diskusjon om prinsipper. Det er flere problemer med måten saken ble fremlagt for styret.
For det første presenterte ikke rektoratet en prinsipiell argumentasjon til støtte for de eksisterende etiske retningslinjene. Argumentasjonen var sirkulær: universitetsledelsen er imot akademisk boikott fordi det står i dagens etiske retningslinjer at UiO er imot akademisk boikott. Dette sirkulære argumentet har rektoratet også fremmet i Khrono.
Denne svakheten ble forsterket i styremøtet da rektor konsekvent forsøkte, i hans egne ord, å «holde debatten på et prinsipielt nivå» uten å diskutere den faktiske situasjonen i Palestina og Israel. Imidlertid uttrykte flertallet av styremedlemmene at det var naturlig å relatere saken til årsaken til at den ble fremmet: at Israel sannsynligvis er skyldig i folkemord i Gaza, og at UiO samarbeider med akademiske institusjoner i Israel som uttrykker aktiv støtte til dette folkemordet. En slik tilnærming reflekterer et grunnleggende prinsipp for anvendt etikk: relasjonen mellom etiske normer og empiriske kasus er komplementær, og må vurderes i lys av hverandre.
Når universitetsledelsen inviterer styret til å diskutere om eksisterende retningslinjer er hensiktsmessige, må spørsmålet derfor sees i lys av situasjonen som utfordrer disse retningslinjene. Flere styremedlemmer tok da også til orde for at det kan finnes unntakstilfeller som ikke håndteres tilstrekkelig gjennom eksisterende retningslinjer.
Denne kontekstløse diskusjonen tilsidesatte også et annet aspekt ved anvendt etikk: at prinsipper ofte peker i ulike retninger for praktisk handling, og derfor må vurderes i lys av hverandre. Dette uttrykkes for eksempel eksplisitt i de forskningsetiske retningslinjene for samfunnsvitenskap og humaniora. Den konkrete problemstillingen - at det er plausibelt at Israel utfører et folkemord i Gaza, og at israelske universiteter støtter opp om dette folkemordet - medfører åpenbare dilemmaer som styremedlemmene bør ta stilling til. To eksempler på dette er:
- Et grunnleggende etisk prinsipp for all forsknings- og utdanningsvirksomhet er at vi ikke skal påføre andre skade. UiO sine etiske retningslinjer sier videre at «UiO vil fremheve grunnleggende menneskerettigheter og studentenes frihet ved inngåelse og oppfølging av samarbeidsavtaler med institusjoner i andre land.» Er det da i tråd med UiO sine etiske retningslinjer å samarbeide med universiteter som uttrykker aktiv støtte til det ICJ har vurdert som et plausibelt folkemord, og som aktivt undertrykker sine egne studenters akademiske ytringsfrihet?
- Det er godt dokumentert at israelske universiteter uttrykker aktiv støtte til Israels krigføring mot palestinerne, som har dramatiske konsekvenser for høyere utdanning i Palestina. Når hensynet til vår egen akademiske frihet går på bekostning av andres akademiske frihet (i dette tilfellet, palestinernes), er det da alltid vår egen akademiske frihet som skal veie tyngst?
At rektor insisterte på at den konkrete, empiriske saken ikke skulle refereres til i møtet, bidro dermed til å undergrave mulighetene for å faktisk diskutere de prinsipielle problemstillingene knyttet til akademisk boikott. Ønsker universitetsledelsen primært å unngå hele debatten?
Universitetsledelsens behandling er også problematisk fra et universitetsdemokratisk perspektiv. UiO er et av få universiteter med valgt ledelse. Universitetsledelsen har derfor et særskilt ansvar for å ivareta universitetsdemokratiet. Den 15. januar fikk rektor overlevert et opprop der 537 ansatte og studenter kom med en tydelig oppfordring om at saken må behandles i universitetsstyret. Siden har dette oppropet fått ytterligere 180 signaturer. 202 ansatte ved UiO har også signert det nasjonale oppropet for akademisk boikott av Israel. Signalet til universitetsledelsen i begge oppropene er entydig: Saken om akademisk boikott må behandles i hele sin bredde av universitetsstyret, og styremedlemmene må få lov til å faktisk diskutere sak. Dette kommer i tillegg til at rundt halvparten av styremedlemmene viste til behovet for å forankre den prinsipielle problemstillingen i en bredere og kontekstbasert diskusjon.
Til sist stiller vi oss undrende til at Stølen i akkurat denne saken fremstår som fullstendig avhengig av myndighetenes føringer. Da akademisk boikott ble diskutert i universitetsstyret ved NTNU, uttalte Helene Ingierd, direktør i De nasjonale forskningsetiske komiteene, at “å følge norsk utenrikspolitikk blindt ikke vil være godt nok”, og at institusjonsledere har et selvstendig ansvar for å gjøre systematiske vurderinger om at forskningen ikke skal “bidra til å bryte med menneskerettigheter, eller stride mot demokratisk utvikling.” Hun poengterte videre at dette “er både et ansvar og en frihet som ligger til forskningsinstitusjonene”.
Hvis rektoratet i tillegg ønsker klarsignal fra regjeringen, så uttalte Espen Barth Eide følgende til VG tre dager før UiOs styremøte:
"Etter ICJs beslutning ser vi på om det er noe i vår samhandling med Israel som potensielt kunne føre til at vi er medskyldige, dersom Israel lenger fremme i tid blir tatt for brudd på folkemordskonvensjonen. Så vi går igjennom den typen problemstillinger".
Da må det vel være lov for Universitetet i Oslo å gjøre det samme.
Navnene er oppført i alfabetisk rekkefølge:
Iyad Abualrub, LINK, UiO
Tormod Andersen, Universitetsbiblioteket, UiO
Mette Andersson, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Federico Aurora, Universitetsbiblioteket, UiO
Mona Baker, Centre for Sustainable Health, UiO
Øystein Flø Baste, Det juridiske fakultet, UiO
Daniel Mohseni Kabir Bäckström, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Eevi Beck, Institutt for pedagogikk og LINK, UiO
Nikoline Berge, Seksjon for opptak, UiO
Sanam Tariq Bhatti, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Simon Roland Birkvad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Bjørn Bolstad, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Gøril Brataas, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Jan Buts, Senter for bærekraft i helseutdanningene, UiO
Rebekah Ciribassi, Sosialantropologisk institutt, UiO
Joke Dewilde, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Frode Eick, Institutt for helse og samfunn, UiO
Ingrid Eikeland, Naturfagsenteret, UiO
Øystein Ekevik, Humanistisk fakultet, UiO
Ola Erstad, Institutt for Pedagogikk, UiO
Jacob Evje, Psykologisk institutt, UiO
Live Forsetløkken, Kulturhistorisk museum, UiO
Vera Fiveland, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Britt Oda Fosse, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Ester Fremstad, LINK - Senter for læring og utdanning, UiO
Giulia Frigerio, Institutt for filosofi, ide og kunsthistorie og klassiske språk, UiO
Emilie Fuglerud Wallin, Økonomisk institutt, UiO
Jemima García-Godos, Insitutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Andrea Alessandro Gasparini, Institutt for Informatikk, UiO
Astrid Bragstad Gjelsvik, Institutt for geofag, UiO
Deva Nandan Harikrishna, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Bushra Hashem, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Bassel Hatoum, Norsk senter for menneskerettigheter, UiO
Helge Hellevang, Institutt for geofag, UiO
Hege Hermansen, LINK Senter for læring og utdanning, UiO
Karoline Blix Hjelle, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Idunn Lüllau Holthe, Sosialantropologisk institutt, UiO
Kirsti Hyldmo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Michela Iacorossi, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, UiO
Maja Sigerseth Jacobsen, Institutt for informatikk, UiO
Hilde Madsø Jacobsen, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Maja Janmyr, Det juridiske fakultet, UiO
Misha Jemsek, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Inga Staal Jenset, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Jomy Joseph, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Katarina Jovanovic, Eiendomsavdeling, UIO
Siri Jønnum, LINK - Senter for læring og utdanning, UiO
Arjumand Bano Kazmi, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO
Shaista Khan, Institutt for medisinske basalfag, UiO
Maiken Bjerga Kiil, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Kristine A. Kilaas, Medisinsk fakultet, UiO
Hannah Løke Kjos, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Ole Andreas Kvamme, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Camilla Løvschall Langeland, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO
Charlotte Ulvang Larsen, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Turi Lindalen, Seksjon for opptak, UiO
Andreas Lund, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Charlotte Lysa, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Amna Mahmood, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Silvia Masiero, Institutt for Informatikk, UiO
Christian Medaas, Universitetsbiblioteket, UiO
Ragnhild Meland, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Nora Milch, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO
Omid Mirmotahari, Institutt for informatikk, UiO
Kristine Mollø-Christensen, LOF, UiO
Petter Morland, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO
Gry Luke Muggerud, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Petter Nielsen, Institutt for Informatikk, UiO
Chiaki Nishijima, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Solveig Blomstrøm Nordbø, Seksjon for digitale tjenester, UiO
Per Nortvedt, Senter for medisinsk etikk, UiO
Erlend Tiberg North, Kjemisk Institutt, UiO
Mohammad Nooraiepour, Institutt for geofag, UiO
Elias Nosrati, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Celin Marie Hoel Olsen, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Martin Eek Olsen, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Astrid Helene Olsen, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
Even Pettersen Omberg, Seksjon for opptak, UiO
Sigurd M. N. Oppegaard, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Lærke Ajaaja Madsen Otzen, Institutt for statsvitenskap, UiO
Davina Kaur Patel, Institutt for helse og samfunn, UiO
Anne Lise Pound, Institutt for filosofi, ide og kunsthistorie og klassiske språk, UiO
Sadik Qaka, Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, UiO
Fatima Reda, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Mathea Slåttholm Sagdahl, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, UiO
Kaja Santelmann, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Det juridiske fakultet, UiO
Kris Shaw, Matematisk Institutt, UiO
Amalie Skurtveit, Kjemisk institutt, UiO
Erling Lorentzen Sogge, Institutt for kulturstudiar og orientalske språk, UiO
Tone Dyrdal Solbrekke, Institutt for pedagogikk og LINK, UiO
Alexandra Spalek, Institutt for litteratur, områdestudier og europeisk språk, UiO
Kristian Stokke, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Stein Michael Storleer, Institutt for informatikk, UiO
Frøja Storm-Mathisen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Ludvig Sunnemark, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Jacob Thaisen, Institutt for litteratur, områdestudier og europeisk språk, UiO
Berit Thorbjørnsrud, IKOS (prof. emerita), UiO
Helene Askeland Thuen, Det samfunnsvitenkapelige fakultet, UiO
Sabina Tica, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Maren Toft, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Ingvild Tomren, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Astrid Trydal, Seksjon for opptak, UiO
Kristin Beate Vasbø, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Maja van der Velden, Institutt for informatikk, UiO
Mari Bjørnsdotter Vinjar, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Peter Ölveczky, Institutt for informatikk, UiO
Sahar Årmal, Eiendomsavdeling, UIO
Siv Årsand, Institutt for informatikk, UiO
De som ønsker å signere det nasjonale oppropet for akademisk boikott av Israel kan gjøre det her: https://bit.ly/boycottforgaza
Logg inn for å kommentere
Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere