Renholdskontrakter ved UiO

En gjennomgang av tilgjengelig elektronisk dokumentasjon viser imidlertid at i alt 10 av 22 leverandører som er valgt siden 2006, har hatt lavest pris, skriver  Åke Appelqvist, drifts- og vedlikeholdsdirektør i Eiendomsavdelingen.

Eiendomsavdelingen ønsker å korrigere en av opplysningene i innlegget om renholdernes vilkår ved UiO 28. januar.

Tildeling av renholdskontrakter skjer på bakgrunn av flere kriterier. I tillegg til pris blir også ytelse og kvalitet vektlagt. Ved kun ett tilfelle siden 2006 har pris hatt større vekt enn de andre kriteriene sammenlagt.

I svarinnlegget skrev vi at leverandører med lavest pris er valgt to ganger siden 2002. En gjennomgang av tilgjengelig elektronisk dokumentasjon viser imidlertid at i alt 10 av 22 leverandører som er valgt siden 2006, har hatt lavest pris. De har også scoret høyt på ytelse og kvalitet.

 

Emneord: Arbeidsforhold, Personalpolitikk, Arbeidsmiljø Av drifts- og vedlikeholdsdirektør Åke Appelqvist i Eiendomsavdelingen ved UiO
Publisert 25. mars 2014 09:53 - Sist endret 25. mars 2014 09:59

Åke Appelquist som representerer Eiendomsavdelingen unngår å kommentere oppfordringen om å la renholderne få fast ansettelse. Dette på tross av svært gode erfaringer  fra NTNU hvor de har fast ansatte renholdere. Eiendomsavdelingen ved UiO deltar i arbeidet hvor universiteter i hele landet veksler erfaringer på dette området. Er det kun stivbent sedvane i Eiendomsavdelingen ved UiO som gjør at erfaringsbasert kunnskap ikke er interessant i den avdelingen? Fram til nå er påstanden om at stadig utskifting av renholdere/firmaer er "billigere" enn renhold i egen regi, tvilsom. Alle tilleggskostnadene ved kontrollbyrakratiet, nye vurderinger anbudsrunder som Åke Appelqvist nevner, er høyst sannsynlig uteglemt.

Mvh,

Alf Jensen

alfcj@uio.no - 2. apr. 2014 17:39
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere