Pangforedrag med ild, gull og prumpegass

Bærumselever med Downs syndrom, ADHD og autisme hylte av begeistring da de fikk være med på en kjemitime med "trollmannen" Øystein Foss ved Kjemisk institutt.

PANGFOREDRAG: Elever med Downs syndrom, ADHD og autisme fra Haug skole- og ressurssenter er begeistret for kjemiforelesningen til Øystein Foss.
Foto: Yngve Vogt

- I dag blir det lite smell og mye flammer. Og så skal vi lage sølv og gull. Og ha det gøy, gliser kjemimesteren Øystein Foss ved Kjemisk institutt. Han holder årlig knallforelesninger for tusen nysgjerrige elever.

Denne dagen har kjemimesteren takket ja til å holde en kjemiforelesning utenom det vanlige for en rekke elever med lærevansker fra Haug skole- og ressurssenter i Bærum. Sammen med støttelærerne fylles auditorium 1 i Kjemibygningen opp av elever med Downs syndrom, ADHD og autisme samt en rekke andre barn med generelle lærevansker.

Show

Barna er allerede blitt kjent med kjemi i et program som kalles for Nysgjerrigper. I tre uker har elevene øvd seg på kjemiforsøk med vann, ild, magnetisme og luft.

Nå er tiden inne for et spektakulært show om kjemiens forunderlige verden på Kjemisk institutt på Blindern.

- Vi vil at barna våre skal oppleve noe utenom skolen. Elevene har prøvd seg og forsket på eget nivå. Som avslutning på prosjektet vårt har vi kommet hit. Kjemitimen på Blindern er altså en pangslutt på Nysgjerrigper, forteller spesiallærer Lisbet Roe, som i fjor var her med en normalklasse. Det var da hun tenkte: "Hvorfor kan ikke også elevene våre få oppleve dette."

Spesiallærer Kamilla Brandt sier at det viktigste med besøket er selve opplevelsen.

- Hverdagen vår blir lett rutine. Her på Blindern får elevene våre inspirasjon. Impulser er viktig. Elevene våre skal ikke bare godta ting. De må også lære å stille spørsmål. Det lærer de ikke like naturlig som en normalklasse. Elevene våre får heller ikke møte alt det spennende som andre elever gjør, forteller Kamilla Brandt.

Trollmann

Den to meter høye kjemikeren møter elevene med en svær avlang trollhatt på hodet.

- Jeg er trollmannen deres. Når jeg støter på problemer, slår jeg opp i en tykk bok med visdom, gliser magikeren som velkomsthilsen.

I tre kvarter trollbinder han forsamlingen.

- Her har vi en ballong full av prumpegass, ler han og sprenger den med en stikkflamme.

Elevene hyler av begeistring. Noen holder seg for ørene. Applausen runger. Stemningen er på topp. Dette er en kjemitime utenom det vanlige.

- Vil dere ha et smell til?

- Ja! Nei! Hjelp!

Pang! Trollmannen lager såpefontene av tryllepulveret Lurium, suger i seg heliumgass og får Donald Duckstemme. Han lager seigt og ekkelt slim så hele salen sier æsj i kor. Han låner pengesedler av spesiallærerne, heller på et stoff og prøver å brenne dem. Men pengesedlene lar seg ikke brenne. Elevene får se en ballong som blåses opp av seg selv og en kjemisk klokke der fargen i en vidunderblanding skulle ha skiftet farge etter nøyaktig ti sekunder. Men som i den virkelige verden er klokken noen sekunder forsinket.

Knuser gummistøvel

Til slutt fryser Øystein Foss ned en gummistøvel med flere hundre grader kald luft og hopper på den slik at gummistøvelen sprekker i mangfoldige biter. Akkurat som glass.

Foss stråler etter knallforelesningen.

- Dette var gøy! Dette var noe annet enn å snakke om det periodiske systemet til elever på videregående. Showet ble helt spesielt. Jeg måtte tenke annerledes og passe på å bruke enkle ord som gass, vann og flytende. For det er viktig å formidle på et nivå som elevene forstår. Gjør man det morsomt på skuespillervis, kommer man langt, forteller den begeistrete magikeren på kjemi.

Emneord: Kjemi Av Yngve Vogt
Publisert 27. mai 2005 11:10 - Sist endret 10. des. 2008 15:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere