Deler ut fem millioner til bedre læring
Nesten fem millioner kroner skal i år deles ut til miljøer ved UiO som ønsker å utvikle fleksible læringsformer. Søknadsfrist er 1. april.

- Vi er glad for at vi tredje år på rad har penger til å støtte planleggingen og utviklingen av fleksible studietilbud ved Universitetet i Oslo. I 2005 har vi fått 4,9 millioner kroner i stimuleringsmidler, og vi oppfordrer alle miljøer til å søke om å få sin del av disse pengene, sier førsteamanuensis Edvin Bach-Gansmo, teamleder for Fleksibel læring ved UiO.
- Trenger kompetanse
Bach-Gansmo leder en referansegruppe for utvikling av fleksible læringsformer, hvor også Jon Lanestedt, Gruppe for digitale medier i læring ved Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT), Bjørn Skaar, InterMedia, Ida Heier ved Seksjon for etter- og videreutdanning og fjernundervisning (UNIVETT), Eevi Beck, Fagområdet for universitetspedagogikk (FUP) og Jan Erik Røed, Universitetsbiblioteket, deltar.
- På de to siste årene har vi initiert 49 prosjekter ved alle fakulteter. Vi ønsker nå å stimulere dem som ikke er kommet i gang. En god del miljøer signaliserer interesse, men trenger kompetanse, konstaterer Bach-Gansmo.
Han viser til at det ved inngangen til dette året er
registrert 13 000 brukere av UiOs læringsplattform
Classfronter. I tillegg kommer annen læringsteknologi.
- Dette er stort sett campusstudenter som bruker nett som
ledd i ordinær undervisning. Det viser seg imidlertid at
bruken av denne teknologien ikke alle steder er kombinert med
god og gjennomtenkt pedagogikk.
Støttetjenester til rådighet
Ved siden av pengestøtten står et apparat til rådighet for
fagmiljøene som kan bidra med støtte i planleggingen og
utviklingen av fleksible studietilbud. Disse er: Gruppe for
digitale medier i læring ved USIT, InterMedia, Fagområdet for
universitetspedagogikk (FUP), Pedagogisk forskningsinstitutt
(PFI), UNIVETT og Universitetsbiblioteket.
- Miljøenes tilgang til dette brede støtteapparatet gjør at
vi får mye ut av stimuleringsmidlene vi fordeler, påpeker
Bjørn Skaar.
Det skal også deles ut en mindre pott til
forprosjekter.
- Miljøene har mulighet til å søke om midler til analyse,
planlegging og kompetanseutvikling. 200 000 er satt av til
dette, framholder Ida Heier.
Fokus på fire
Nytt av året er valget av fire fokusområder. Midler skal
deles ut til prosjekter som utmerker seg innen ett eller
flere av disse områdene:
- Prosjekter innen fokusområdet "Læringsfremmende
vurderingsformer" skal utvikle god praksis innen bruk av
digital mappevurdering eller andre digitalt støttede
læringsfremmende vurderingsformer.
- Prosjekter innen fokusområdet "Læringsteknologi" skal
utforske de pedagogiske mulighetene både ved innovativ bruk
av læringsplattform (Classfronter) og ved annen
læringsteknologi.
- Prosjekter innen fokusområdet "Universell utforming" skal
vise hvordan programvareløsninger og IKT-støttede
arbeidsformer kan gjøres tilgjengelige for alle.
- Prosjekter innen fokusområdet "Medierikt innhold" skal vise
hvordan en kan styrke læringsprosessene med pedagogisk
motivert bruk av medierikt innhold.
Satser på pedagogikken
- Dette er områder som antas å fremme Kvalitetsreformens mål på en god måte. Omfanget av teknologibruk innen utdanningsvirksomheten ved UiO er på rett vei. Utfordringen nå er å styrke den pedagogiske kvaliteten på denne teknologibruken, understreker Jon Lanestedt.
Han viser til at UiO konkurrerer med andre
utdanningsinstitusjoner om studenter.
- For å gjøre programmene våre så attraktive som mulig, står
utviklingen av fleksible læringsformer helt sentralt.
Innsatsen vi gjør på dette området, gir UiO et
konkurransefortrinn.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere