DEBATT: Akademisk boikott er et ikke-voldelig verktøy for å legge press på endring

En boikott vil gjøre det klart at vi ønsker å iverksette tiltak for å få slutt på Israels brutale okkupasjon og krigføring mot palestinerne og for å støtte frihet og rettferdighet for studenter og akademikere i Palestina og Israel.

DEN AKADEMISKE FRIHETEN: En boikott vil sikre at norske universiteter gjør det vi kan for aktivt å forsvare den akademiske friheten til våre palestinske kolleger, inkludert palestinske studenter ved israelske universiteter som jevnlig opplever diskriminering og trakassering, skriver professor Maja van der Velden ved Institutt for informatikk, UiO. (Arkivfoto)

Foto: Ola Gamst Sæther

Over 700 akademikere og administrativt ansatte ved norske universiteter oppfordrer ledelsen til alle høyere utdanningsinstitusjoner i Norge om umiddelbart å gjennomføre en boikott av israelske universiteter og høyskoler.

Siden Hamas-angrepene 7. oktober har vi vært vitne til ødeleggende israelsk vold mot Gaza. Denne fortsatte volden har skapt bekymring for et voksende folkemord mot palestinere i Gaza. Som en del av disse angrepene har det israelske militæret ødelagt alle universiteter i Gaza. Studenter og professorer har blitt drept. Livet i Gaza handler nå kun om overlevelse.

Forfølgelsen av palestinsk høyere utdanning startet ikke 7. oktober. På 90-tallet forsket jeg ved Birzeit-universitetet på Vestbredden, som en del av en bilateral avtale mellom Universitetet i Amsterdam og Birzeit-universitetet. I årevis var universitetet stengt etter israelsk militær ordre, men universitetet var ressurssterkt. Forelesninger og workshops ble organisert i private hus og butikker. Når studenter ble fengslet, ofte uten siktelse, kunne noen fortsette studiene i fengslene, avhengig av hvilke professorer som var fengslet sammen med dem, og tok eksamen når de ble løslatt.

Siden den gang har israelsk okkupasjon forsterket restriksjonene for det palestinske sivile og økonomiske livet. Alt fra bevegelsesfrihet til handel og økonomiske aktiviteter er regulert av okkupasjonen. Universiteter blir regelmessig angrepet av israelske styrker og eiendom skadet. Studenter og fakultet er forhindret fra å nå klassene på grunn av militære veisperringer. Studenter fra Gaza blir forhindret fra å studere på Vestbredden. Israelsk lov bestemmer nå om utenlandske akademikere får jobbe ved palestinske universiteter og høyskoler.

Oppfordringen til en akademisk boikott av israelske akademiske institusjoner anerkjenner denne historien, så vel som det haster med det nåværende angrepet på Gaza. En boikott vil gjøre det klart at vi ønsker å iverksette tiltak for å få slutt på Israels brutale okkupasjon og krigføring mot palestinerne og for å støtte frihet og rettferdighet for studenter og akademikere i Palestina og Israel.

Akademisk boikott er ikke egnet for alle situasjoner. For eksempel gir en akademisk boikott ikke mening når universiteter er rom som muliggjør eller fremmer demokratisk opposisjon i autoritære land. Men israelske universiteter er ikke slike steder. Det er godt dokumentert, for eksempel Universities as tools of apartheidHvorfor boikotte Israels universiteter og kulturinstitusjoner, Israeli apartheid on campus, Havatzalot Program, at israelske akademiske institusjoner har vært en del av utviklingen av våpen og teknologier som brukes i okkupasjon og drap på palestinere. Israelske universiteter har også infrastruktur i de okkuperte områdene, i strid med folkeretten. Til dags dato har ingen israelske institusjoner for høyere utdanning offentlig fordømt okkupasjonen, apartheid eller systemisk misbruk av den palestinske høyere utdanningssektoren.

Faktisk har til og med oppfordring til boikott blitt forbudt av israelsk lov

Akademisk boikott er et ikke-voldelig verktøy for å legge press for endring. I dag gir en akademisk boikott av israelske institusjoner mening delvis fordi andre ikke-voldelige protestmidler har blitt voldelig undertrykt, slik som det første palestinske opprøret (Intifada)  fra 1987 – 1993, Gazas store returmarsj i 2018-2019 – eller gjort ulovlig, slik mange palestinske menneskerettighetsorganisasjoner opplevde. Faktisk har til og med oppfordring til boikott blitt forbudt av israelsk lov.

Den norske oppfordringen til boikott viser i klare, konkrete ordelag hva en akademisk boikott innebærer. Ved å avslutte institusjonelt samarbeid med israelske universiteter og støtte palestinske institusjoner for høyere utdanning, ville en akademisk boikott fra norske universiteter sende et tydelig signal om protest til den israelske akademiske sektoren, og gjøre det klart at vi er forferdet over handlingene til deres regjering.

En boikott vil sikre at norske universiteter gjør det vi kan for aktivt å forsvare den akademiske friheten til våre palestinske kolleger, inkludert palestinske studenter ved israelske universiteter som jevnlig opplever diskriminering og trakassering. Akademisk frihet er et av våre høyeste prinsipper, men det følger også med forpliktelser til å respektere andres akademiske frihet, samt våre institusjonelle forpliktelser til å beskytte menneskerettighetene. En akademisk boikott vil også sikre vår akademiske integritet og at norske institusjoner for høyere utdanning ikke selv bidrar til okkupasjon, apartheid eller krigsforbrytelser gjennom sine forhold til israelske institusjoner eller selskaper.

Oppfordringen går ikke inn for å bryte forholdet vårt til individuelle akademikere

Det en akademisk boikott ikke ville gjort er å isolere israelske akademikere. Faktisk avviser vi i prinsippet alle former for boikott av individer utelukkende basert på deres identitet eller institusjonelle tilhørighet. I stedet er en boikott rettet mot israelske institusjoner på grunn av deres støtte til okkupasjon, apartheid og krigføring mot palestinere. Boikotten oppfordrer til å fryse alle institusjonelle bånd med israelske institusjoner for høyere utdanning inntil Israel overholder internasjonal lov og menneskerettigheter. Oppfordringen går ikke inn for å bryte forholdet vårt til individuelle akademikere, men argumenterer for samarbeid med israelske akademikere som motsetter seg brudd på palestinske rettigheter, inkludert akademisk frihet.

En boikott gjør samarbeid med israelske akademikere mulig ved å skape en plattform for våre israelske kolleger for å motsette seg Israels hensynsløse krigs- og okkupasjonshandlinger. Vi gir denne oppfordringen i solidaritet med alle de – inkludert jødiske og israelske akademikere – som er imot israelsk apartheid og de pågående forbrytelsene mot menneskeheten i Gaza. På denne måten er ikke en akademisk boikott skadelig for akademisk frihet, slik kritikere antyder, men er faktisk et forsøk på å forsvare akademisk frihet.

Det er en symbolsk måte å vise solidaritet med våre palestinske kolleger og deres studenter

Vil en akademisk boikott av israelske akademiske institusjoner endre noe i dagens situasjon? Det er et av få verktøy vi har som akademikere. Det er en symbolsk måte å vise solidaritet med våre palestinske kolleger og deres studenter. Det forteller israelske institusjoner for høyere utdanning at vi forventer at våre institusjonelle partnere følger menneskerettighetene og lik akademisk frihet for israelske og palestinske akademikere.

Allerede i 2004 ba palestinske akademikere om en akademisk boikott av israelske universiteter og høyskoler. Denne oppfordringen var en del av en bredere oppfordring fra det palestinske sivilsamfunnet om boikott, avhending og sanksjoner. Først nylig var to norske institusjoner de første som brøt avtalen med en israelsk akademisk institusjon. Noen mener at hvis vi hadde lyttet til den palestinske oppfordringen til boikott tidligere, kunne vi ha bidratt til å forhindre at store angrepene på Gaza i 2008-9, 2012, og 2014 har funnet sted, kanskje til og med bidratt til å forhindre Hamas-angrepet 7. oktober.

I dag er det tre åpne opprop til akademisk boikott av Israel: en nasjonal for hele Norge, en spesifikk for Universitetet i Oslo, og en spesifikk for Universitetet i Bergen. Bli med i oppropene. Det er aldri for sent å ta et standpunkt til forsvar for menneskerettigheter og akademisk frihet for alle.

 

Emneord: Palestina, Israel, Midtøsten Av Maja van der Velden, professor, Institutt for informatikk Universitetet i Oslo
Publisert 19. jan. 2024 12:42 - Sist endra 19. jan. 2024 12:42
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere