– Ikke best på alle områder

– Vi erkjenner fullt ut at andre norske universiteter og utdanningsinstitusjoner er bedre enn oss på flere felt. Men det må være lov å peke på institusjonens generelle styrke, sier rektor Ole Petter Ottersen.

LYTTER TIL KRITIKKEN: – Vi må naturligvis ta i betraktning hvordan andre tolker formuleringen "Norges ledende universitet", og vil nå se nærmere på den for å finne ut hvordan den kan endres eller differensieres, sier Ole Petter Ottersen.

Foto: Ola Sæther

For å trekke til seg nye studenter reklamerer UiO på eget nettsted med å være ”Norges ledende universitet”.

Selv om det stort sett er UiO som kommer best ut blant de norske universitetene på internasjonale rangeringer, er flere universitetsrektorer skeptiske til denne måten å markedsføre UiO på.

– Formuleringen ”ledende universitet” gjør at mine motforestillinger tennes, uttalte rektor Jarle Aarbakke ved Universitetet i Tromsø til Uniforum i en tidligere artikkel.

Selv ville han beskrevet UiO som Norges største og eldste universitet. I artikkelen viser både Aarbakke, rektor ved Universitetet for miljø og biovitenskap (UMB), Knut Hove, og prorektor for forskning ved NTNU Kari Melby til fagfelt der deres universiteter er overlegne UiO.

– Kan virke provoserende

UiO-rektor Ole Petter Ottersen bestrider ikke at dette stemmer:

– Selvsagt er vi ikke best på alle områder. Vi erkjenner fullt ut at andre norske universiteter og utdanningsinstitusjoner er bedre enn oss på flere felt. Men det må være lov å peke på institusjonens generelle styrke. Altså at vi i vår markedsføring kan benytte generelle uttrykk som dekker over det som er typisk for universitetet.

– Jeg skjønner likevel at formuleringen ”Norges ledende universitet” kan virke provoserende om den tolkes dit hen at vi mener vi er ledende på alle områder. Men det blir å tolke det for langt, sier Ottersen på telefon fra Brussel.

Skal se nærmere på formuleringen

Å karakterisere markedsføringen som ”uverdig”, slik UMB-rektor Knut Hove har gjort, synes Ottersen blir litt for sterkt. Samtidig framhever han at UiO ikke er interessert i å drive markedsføring som slår negativt ut:

– Vi må naturligvis ta i betraktning hvordan andre tolker formuleringen, og vil nå se nærmere på den for å finne ut hvordan den kan endres eller differensieres.

Ottersen vet ikke hvem som har bestemt at UiO skal omtales som ”Norges ledende universitet” på nettsidene, men understreker at det uansett er hans ansvar.

– Vi er interessert i å ivareta vårt utmerkede samarbeid med de andre universitetene. Det ville være paradoksalt om et reklamefremstøt skulle ødelegge for dette, sier UiO-rektoren.

 


 

Emneord: Rangering, Informasjonsavdelinga Av Helene Lindqvist
Publisert 23. juni 2010 18:18 - Sist endret 24. juni 2010 10:22

Jeg synes at UiO skal slutte å være så defensive på dette feltet. UiO er det universitetet i Norge som er høyest på både rankingen til Times Higher Education og på Shanghai-rankingen. Det betyr at overall er UiO best i Norge. Tilsvarende er noen av de institusjonene som er best i verden, selvsagt sterkere på noen felt enn på andre. Og det finnes institusjoner som er rangert lavere som er bedre enn dem på enkelte felter. Men det er likevel ingen som ville sagt at Harvard ikke kan si at de er det beste universitetet i USA og at Cambridge er nr 1 i UK. Det er litt uklart hvorfor rektorene på diverse universiteter i Norge går så i angrep pga dette, UiO er generelt rangert som det beste universitetet i Norge og må derfor også få lov til å si det!

Silje Winther - 25. juni 2010 11:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere