- Ni av ti sponsormål mislykkes

Universitetets ønsker om 100 millioner sponsorkroner til veksthuset tilsvarer totalmarkedet for all kultursponsing i Norge et helt år. Selv tre til fire millioner sponsorkroner regnes som mye. - Det høres svært ambisiøst ut å håpe på 100 millioner kroner i kommersiell sponsing til veksthuset, sier sponsoreksperten Bjarne Berger .

SPONSORPROBLEM: Sponsorekspert mener planene til Elen Roaldset er svært ambisiøse. Ingen kulturinstitusjoner får så mye.
Foto: Yngve Vogt

- Summen av alle sponsorambisjonene i Norge er kanskje ti ganger større enn totalmarkedet på vel 1.2 til 2 milliarder kroner. Av dette går vel 100 millioner kroner til kultursponsing. Men konkurransen om sponsormidler er voldsom stor. Så det høres svært ambisiøst ut å håpe på 100 millioner kroner i kommersiell sponsing til veksthuset, sier Bjarne Berger, som var avdelingsleder i LOOC med ansvar for det nasjonale hovedsponsorprogrammet og nå er partner og en av grunnleggerne i sponsorfirmaet Thue & Selvaag.

- Det vil gjøre bygget til et av landets største sponsorprosjekter. Spørsmålet er hvor egnet veksthuset er som kommunikasjonskanal for næringslivet, sier Berger som understreker at han bare kan uttale seg på generelt grunnlag.

Han påpeker at ni av ti sponsorprosjekter i kultursektoren ikke når sponsormålene sine og at svært få aktører lykkes med å inngå sponsoravtaler i den størrelsesorden som Universitetet håper på.

- Ikke vanlig med sponsing

- Det er ikke veldig vanlig med sponsing av slike bygg, selv om bygget helt sikkert blir flott og en berikelse for byen. Det er uvanlig at man legger opp til en så stor andel som næringslivet skal finansiere. 100 millioner kroner er veldig mye penger av et totalbudsjett på 180 millioner kroner. Det er derfor viktig at man tilpasser produktet slik at det blir anvendelig for næringslivet, sier han.

Etter det Uniforum erfarer har mange av de store kulturinstitusjonene i Norge sponsorinntekter på alt fra null til et sted mellom tre og fire millioner kroner årlig. Nationaltheatret ligger på rundt tre millioner årlige sponsorkroner, Operaen på nesten det dobbelte, mens de store festivalene får mellom to og fem millioner kroner.

Emneord: Museene, Veksthus på Tøyen Av Yngve Vogt
Publisert 4. apr. 2005 14:40 - Sist endret 10. des. 2008 15:31
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere