Utdanningsveiledning som valgfag

- Det er lettere å stille spørsmål til medelever enn å snakke med veileder om utdanningsmuligheter, mener Umer, Victor, Kristina og Trude. Sammen utgjør de MiFA-gruppen på Bredtvedt videregående skole.

INFORMERER MEDELEVER: Victor Gonzalez og Trude Håkonsen (bak til vestre),Kristina Nymo og Umer Niaz (foran til venstre) har utdanningsveiledning som valgfag.

-Det er storefri, og fire elever har satt opp en stand i gymnastikksalen. Her svarer de på spørsmål fra medelever om utdanning og deler ut informasjonsmateriell. De fire er skolens MiFA-lærlinger og har studieveiledning på timeplanen to timer hver tirsdag.

En av de fire er Umer Niaz. Han forteller at MiFA står for minoriteter i fokus i Akademia.

- Jeg fikk høre om MiFA-faget av en lærer som mente det var noe som passet for meg. I disse timene får jeg både lære om høyere utdanning for min egen del og mulighet til å veilede andre, sier han og opplyser at han er innvandrer selv med pakistansk bakgrunn.
- Blant pakistanere er det svært populært å studere for å bli lege eller advokat. Vi opplever at mange har liten kunnskap om det generelle utdanningstilbudet ved Universitetet i Oslo, sier han.

Victor Gonzalez beskriver faget som morsomt, men arbeidskrevende.

- Dette er utrolig lærerikt. Vi lærer å samarbeide, og vi føler virkelig at vi har fått ansvar og myndighet til å legge opp timene slik vi synes er best, skyter Kristina Nymo inn.
Hun forteller at medelevene setter pris på tilbudet om veiledning.
- Det er ikke alltid like lett å oppsøke veiledere, for de har det ofte svært travelt, påpeker hun.

Informerer foreldrene

Trude Håkonsen forteller at de også gir informasjon til foreldrene og forsøker å være med på å påvirke holdningene deres.
- Mange foreldre har ikke utdanning fra Norge og vet ikke om alle mulighetene som finnes, sier hun.

Studentmentor Abdu Mokhtari er til stede. Han forteller at MiFA er et toårig prosjekt ved Universitetet i Oslo, og at MiFA-faget er et av flere tiltak.

- Målet er å rekruttere flere ungdommer med minoritetsbakgrunn til studier ved UiO, men MiFA-aktivitetene på skolene omfatter alle elevene uavhengig av etnisk bakgrunn, understreker han.

Mokhtari beskriver MiFA-lærlinger som motiverte elever som skal være prosjektets informasjonsmedarbeidere og støttespillere på skolene. Mentor-lærling-ordningen er, ifølge Mokhtari, også etablert for å få en kontinuitet i prosjektet. Kanskje blir noen av disse elevene studenter ved UiO til høsten og kan dra tilbake til skolene og fortelle om hvordan det er å være student.

Av Ståle Skogstad
Publisert 29. okt. 2004 13:21 - Sist endret 10. des. 2008 16:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere