Doktorgradsavhandlingen handlet om hvordan musikkstudenter øver på instrumentet sitt, og het "Selvregulering av læringsstrategier under øving". Siw Graabræk Nielsen mottok i 1999 Hans Majestet Kongens gullmedalje for avhandlingen.
Driver ikke hodeløs øving
- Musikkstudenter bedriver ikke "hodeløs" øving. De fremstår heller som reflekterte utøvere som planlegger og utfører en rekke aktiviteter for å bli bedre på instrumentet. De har høye forventninger om å mestre musikken de øver på. Et av funnene i min forskning viser at det er forskjeller mellom kjønnene, i det mannlige studenter har gjennomgående større forventninger om mestring enn kvinnelige studenter, sier Siw Graabræk Nielsen.
Forskningsprosjekt
For tiden deltar Nielsen i et større anlagt forskningsprosjekt om arbeidsmåter i høyere utdanning i samarbeid med forskere fra Universitetet i Oslo og NTNU. Prosjektet involverer studenter fra utøvende musikkutdanning, sykepleieutdanning, lærerutdanning og siviløkonomstudier.
Nielsen er ansvarlig for den delen av prosjektet som involverer musikkstudenter ved Norges musikkhøgskole og de tidligere musikkonservatoriene i Norge. Dette prosjektet er derfor et av de første prosjektene som vil gi oss kunnskap om musikkstudenter på tvers av musikkutdanningsinstitusjonene i Norge.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere