Farmasibygningen i ny fargeprakt

Tre inn i Farmasibygningen, den eldste av universitetsbygningene på Blindern, og du vil få en arkitektonisk og estetisk opplevelse. Bygningens storslåtte vestibyle er blitt totalrenovert, og 30-tallets motefarger er tilbake. Stilen kan beskrives som nyklassisisme modifisert av funksjonalisme med elementer fra art déco.

MOTEFARGER PÅ 30-TALLET: Sølvfargen i taket i vestibylen er en aluminiumslakk.
Foto: Ola Sæther

En gigantisk elipseformet trapp dominerer vestibylen i Farmasibygningen. Runde former går igjen i deler av interiøret. Det massive trappegelendret i bronse med buede endestykker forsterker de myke linjeføringene i trapperommet.

Store vinduer i trappegangen slipper lys inn i rommet. Fargene er sterke, men samtidig rene og delikate. Veggene i første etasje er okerfargede. De lange søylene som går fra første etasje og opp til tredje er gule. I trappegangen er himlingen sølvfarget og veggene eplegrønne.

Funksjonalisme

- Mange tror at funksjonalismen var preget av lyse diskrete farger, men det stemmer ikke. Disse fargene var høyeste mote på 30-tallet. Arkitekten Arne Korsmo brukte den samme eplegrønne fargen i sin leilighet i Lille Frøens vei, bemerker Synnøve Haugen, seniorarkitekt i Teknisk avdeling.

Hun har hatt det antikvariske ansvaret for renoveringen av vestibylen i Farmasibygningen og kan fortelle at bygningen ble tegnet av arkitektene Finn Bryn og Johan Ellefsen på 20-tallet. I 1932 ble den tatt i bruk, men fargesatt ble den først i forbindelse med den store åpningen av universitetsanlegget på Nedre Blindern og kong Haakons besøk i 1936.

- Målsettingen har vært å gjenskape vestibylen slik den framstod etter fargesettingen i 1936, og jeg synes vi har lykkes godt, sier hun og forteller at Norsk institutt for kulturminneforskning og Riksantikvaren har hjulpet til med å finne fram til de opprinnelige fargene og materialene.

Sølvfargen i taket i vestibylen er en aluminiumslakk. På veggene er det brukt linoljemaling. Gulloker, kaller Synnøve Haugen grunnfargen i første etasje. Hun forteller at fargen er spesiell og måtte spesialbestilles i Sverige. Svenskene har med sine mange gamle herregårder mye kunnskap om og erfaring med restaurering.

Klassiske søyler

De store gule søylene er dekket av stukkmarmor. Synnøve Haugen forklarer at stukkmarmor, eller kunstmarmor som den også kalles, er en farget mørtel som er behandlet slik at den får et marmorpreg.

Søylene var på et tidspunkt blitt tapetsert med glassfiberstrie og malt, sannsynligvis fordi dette var en billigere løsning enn å reparere sprekker og skår i stukkmarmoren. Nå er de renset og polert og løse biter er festet ved injisering.

- Det i dag er få murere som har kunnskap om hvordan dette materialet kan repareres. Her kunne vi imidlertid trekke veksler fra erfaringene som ble gjort under restaureringen av slottet hvor dette materialet er mye brukt, blant annet i store og lille festsal, legger Synnøve Haugen til.


Art déco
Hun forteller at den store iøynefallende lysekronen i trappegangen i art déco-stil er den originale. Det opprinnelige lysarmaturet i inngangspartiet er blitt renset og bygget om for ny elektronisk innmat.

- I første etasje var den gamle lysarmaturen gått tapt, men vi fant originaltegningene til lampene i arkivet til Norsk Arkitekturmuseum og har fått produsert nye etter originaltegningene, opplyser hun og tilføyer at firmaet som påtok seg jobben har spesialisert seg på belysning til cruiseskip og derfor er vant til å hanskes med kravstore kunder.

Både lysarmatur og møbler ble spesialtegnet til bygningen av arkitektene. De funksjonalistiske skinnsofaene og stolene i vestibylen er også originale. Slike møbler var supertrendy på begynnelsen av 30-tallet, ifølge Haugen.

Hun viser oss en annen morsom detalj, de runde sorte lysbryterne på veggene, tro kopier av originale 30-talls brytere. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene.
- Disse måtte vi også til Sverige for å få tak i, sier hun.

Haugen forteller at senioringeniør Harald Rognehaug i Teknisk avdeling har ledet restaureringsprosjektet, som også har omfattet oppgradering av det elektriske anlegget og brannsikring. Dyrø og Moen arkitektkontor har det arkitektoniske ansvaret.

Synnøve Haugen er synlig stolt av resultatet.
- Tilbakeføringen til originale farger i vestibylen viser hvilke store arkitektoniske kvaliteter det er i mange av bygningene på Blindern. Det er det all grunn til å være stolt av. Jeg håper resultatet har ført til økt trivsel og velvære for brukerne, sier hun.

Av Grethe Tidemann
Publisert 20. aug. 2004 09:40 - Sist endret 10. des. 2008 19:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere