Kjemi var en viktig del av skolekjøkkenundervisningen på høyere pikeskoler i oldemors tid. Kjemikunnskapene kunne husmoren blant annet bruke til å avsløre juks og forfalskninger som fløte med rismel, kaffe- og tesurrogater og kjøtt tilsatt sulfitt for at det skulle se ferskt ut. Dette og mer til, formidler førsteamanuensis Truls Grønneberg til en stor og lydhør forsamling av lærere.
Men det er ikke bare lærere som har funnet veien til Faglig-pedagogisk dag. På forelesningen Kjøkkenkjemi på oldemors tid møter vi også Tone Bay, som er redaktør for fagområdet natur- og miljøfag i grunnskolen i Aschehoug forlag.
- Forelesningen er morsom fordi den viser at fremstillingen
av kjemi ikke har endret seg så mye, og fordi den legger vekt
på kjente ting og synliggjør kjemien i disse. Jeg er opptatt
av popularisering og ute etter gode eksempler og ideer,
akkurat som de fleste lærere, sier hun.
Tone Bay forteller at Faglig-pedagogisk dag er et
tilbud forlaget prioriterer. Hun anslår at minst tretti
personer fra Aschehoug er til stede.
- Faglig-pedagogisk dag dekker et vidt spekter og har
mye å by på når det gjelder faglig input og popularisering.
Også de fagdidaktiske forelesningene er av stor interesse for
oss som utvikler læremidler, sier hun.
Vigdis Johansen representerer komiteen for Faglig-pedagogisk dag og kan fortelle at tilbudet er vesentlig utvidet sammenliknet med fjoråret.Det skyldes ikke minst at komiteen har gått aktivt ut og bedt lærerne om tilbakemelding på programmet og om ønsker for dagen, og Vigdis Johansen trekker fram bioteknologi som et av temaene mange etterlyste.
- Vi har også lagt vekt på å presentere dagsaktuelle temaer, opplyser hun og forteller om stor oppslutning blant annet om forelesningen Jihad - er islam ein valdeleg religion ved Det teologiske fakultet.
Vigdis Johansen forteller om en positiv respons i de
tilfeller hvor komiteen har tatt direkte kontakt med
fagmiljøer for å formidle ønsker fra lærerne.
- Jeg tror mange av våre ansatte synes det er ekstra morsomt
å forelese på Faglig-pedagogisk dag, fordi lærerne er et
svært engasjert og lydhørt publikum, sier hun.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere