Oppfordringen kommer fra Anne Karine Lie, ledende sosionom ved Sosionomtjenesten. Tjenesten holder til i 4. etasje i Administrasjonsbygningen på Blindern.
- Mange lurer på hva en sosionomtjeneste gjør. Nå har vi laget en folder som lister opp områder som studenter kan få hjelp med hos oss, forteller hun. Folderen er lagt ved dette nummeret av Uniforum.
- Det er ikke bestandig like lett å finne løsninger ganske alene. Det er mange grunner til at studenter kan oppsøke oss for en samtale. Det kan være problemer med Lånekassen, etter langvarig sykdom, samlivsproblemer, graviditet, manglende motivasjon eller kjærlighetssorg. Om studentene sliter med sorg, kroniske smerter eller om de har spiseforstyrrelser, har de muligheten til å delta i grupper sammen med andre. Det finnes også gruppetilbud for hovedfagsstudenter (mastergradsstudenter) som strever med å gjennomføre oppgaven.
- Putt folderen i skuffen!
Anne Karine Lie understreker hvor viktig det er at studentene
blir sett.
- Kvalitetsreformen fører studentene nærmere de vitenskapelig
ansatte. Da er det viktig at de ansatte våger å se studentene
når de har det vanskelig og nærme seg dem på en god måte. Vi
må ha øyne som tåler å se, appellerer Lie.
Hun understreker at Sosionomtjenesten er et
lavterskeltilbud.
- Det er ikke slik at vi ønsker å ha permanent plass i de
ansattes hoder. Men vi vil dukke opp i bevisstheten hos den
enkelte den dagen de står overfor en student som har behov
for å rådslå om livet sitt.
- Vi ønsker at de ansatte putter den vedlagte folderen i skuffen og har den på lur. Sosionomtjenesten er en del av læringsmiljøet og kan i mange situasjoner være et nyttig tilbud.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere