I nærkontakt med ungdommen

Hva skal jeg bli? Hvor får jeg den beste utdanningen? I 1991 ble den første utdanningsmessen arrangert på Sjølyst i Oslo. I år deltar Universitetet i Oslo på ni større messer rundt omkring i Norge. Uniforum var med da universitetet profilerte sine studier i Stavanger.

Søker informasjon om psykologistudiet: - Studiemiljøet teller mest for valg av studiested, sier Silje Bjørnsen. Venninnen Hege Tandrevoll vil helst være i nærheten av vennene.
Foto: Grethe Tidemann

Vi ankommer messehallen i Stavanger en kveld i slutten av februar.

Teamet fra UiO består av Mathias H. Eidberg fra Det teologiske fakultet, Christine Stokke fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Pål Erik Megaard fra Seksjon for studieadministrasjon, Liv Tone Måseidvåg fra SV-infosenter og Alieu Cham som er hovedfagsstudent ved Institutt for informatikk.

En snau time senere er arbeidet med å rigge vegger og pakke ut utstyr og kataloger unnagjort, og resultatet ser riktig bra ut. To store fotografier pryder standen. Teksten på veggene er kort og konsis. Universitetet i Oslo er tidligere blitt kritisert for å drukne de besøkende i informasjon.

På forsiden av studiekatalogen myser gutten med brillene mot oss over boka med alle mulighetene. - Jeg blir mer og mer glad i den gutten, bemerker Christine. - Tidligere hadde fakultetene egne informasjonskataloger på messene med til dels ganske forskjellig layout og format. Det gav et mer forvirrende og mye mindre helhetlig inntrykk, sier Mathias.

Informasjon og underholdning

Neste morgen kommer de første busslassene med elever fra ungdomsskoler og videregående skoler fra Stavanger og omegn. På standen til UiO har Mathias organisert turnusordning og stiller selv på formiddagsskiftet sammen med Christine og Alieu.

Snart yrer det av liv. Rundt 120 utstillere er på plass, og tilbudet er overveldende. Her er utenlandske universiteter, videregående skoler, folkehøgskoler, bibelskoler, opplysningskontorer, bedrifter, fagorganisasjoner og offentlige etater. Yrkesfagene er spesielt kreative når det gjelder å tilby opplevelser. I denne delen av hallen kan du både elte kakedeig og teste avansert verktøy. Ambulansefaget stiller med kollisjonssimulator, og køen av ungdommer som vil oppleve en bråstopp i 15 kilometer i timen, er lang. På standen til Sentralsykehuset i Rogaland kan du ta blodprøve og få vite hva slags blodtype du har.

Det er mye å velge mellom for de utdanningssøkende. Er du eventyrlysten og har god råd, kan du for eksempel studere Reiseliv og hotellfag på en reise jorda rundt med International Tourism Institute. - Studiet tilsvarer et år av en bachelorgrad, ikke i Norge dessverre, men ved samarbeidende universiteter i Spania og Thailand, forteller instituttets utsendte medarbeider.

UiOs agenter

Universitetet i Oslo har fått en sentral plassering ved inngangspartiet.

Biruk Lemma fra Etiopia forteller at han ønsker en utdanning hvor han kan arbeide innenfor Den norske kirken. Han har en bachelor i kristendom fra Etiopia, og Mathias tror han kan være kvalifisert for Master of Philosophy in Contextual Theology, et studium som foregår på engelsk. Lemma vurderer også profesjonsstudiet i teologi. Mathias trives ekstra godt når han får informere om virksomheten på Det teologiske fakultet, men understreker at han først og fremst er universitetets agent. - Det er programmene vi skal markedsføre, sier han.

Norgedi Mahamod fra Sola videregående skole henvender seg til Alieu. Målet hans er en jobb innenfor FN-systemet, og Alieu trekker fram flere aktuelle programmer, som Bachelorstudiet i internasjonale studier og Bachelorstudiet i offentlig administrasjon og ledelse.
- Slike spørsmål er ikke de vanligste, forteller Alieu. - De fleste tar utgangspunkt i et bestemt studium, og mange har spørsmål om opptaksvilkår. Gjengangere er jusstudiet, medisin og psykologi.

En gruppe elever fra St. Svithun videregående skole vil dele leilighet i Oslo og er opptatt av leiepriser. Hanne Svardal vil studere kriminologi. Kameraten, Espen Rydberg, drømmer om å bli psykolog i næringslivet.
- Oslo er den største og mest interessante byen og har flest muligheter, svarer de på spørsmål om hvorfor de søker seg til Oslo. Hva vennene velger, betyr også mye.

- Jeg vil studere psykologi, men målet er ikke å bli psykolog. Jeg vil jobbe innenfor alternativ medisin, og min interesse er først og fremst å lære mennesker å kjenne, presiserer Silje Bjørnsen, som ikke har bestemt seg for hvilket universitet hun skal velge. - Et godt studiemiljø er det viktigste for meg, opplyser hun og røper at det foreløpig er NTNU som frister mest. Venninnen Hege Tandrevol, vil søke seg til et universitet dersom hun ikke kommer inn på sykepleierskolen. - Jeg vil enten til Bergen hvor kjæresten min bor eller til Oslo hvor de fleste av vennene mine er, sier hun.

Drittlei skolen

En annen jente lurer på om du kan bli veterinær ved UiO, og blir rådet til å ta kontakt med Norges veterinærhøgskole. Men Christine er varm og trygg, og jenta har mer på hjertet. Egentlig er hun drittlei skolen, og aller helst vil hun ta et års pause før hun begynner på høyere utdanning, men dette er foreldrene sterkt imot. - Ta et års pause, råder Christine.- Det er ditt liv og dine valg.

Teamet fra UiO gjør tilsynelatende et godt inntrykk. Lina Håland vil bli språklærer, og valget står mellom universitetene i Bergen, Oslo og Trondheim. Hvordan undervisningen er lagt opp og muligheten for å studere i utlandet, er det viktigste for henne. Vi huker tak i henne på vei ut av messehallen og får vite at hun er strålende fornøyd med informasjonen hun har fått om det nye lektorprogrammet ved UiO. Hun er også svært fornøyd med informasjonen hun fikk på standen til NTNU, men synes ikke representanten på standen til Universitetet i Bergen, var særlig imøtekommende.

Det er viktig å velge sitt messepersonell med omhu. Ved forrige spørreundersøkelse svarte 40 prosent av de utdanningssøkende at de brukte utdanningsmessene aktivt som kanal for å velge utdanning.

Smartere å ta lærerskolen?

Om kvelden erstattes hordene av elever av foreldre som vandrer rolig rundt med sine håpefulle og utdanningssøkere som arbeider på dagtid. På standen til UiO har Liv Tone og Pål Erik inntatt plassene. - Foreldrene er opptatt av opptakskriterier. De er også mer opptatt av praktiske ting, som for eksempel boligtilbud, enn det ungdommene er, forteller Liv Tone.

En far sonderer terrenget på vegne av sine sønner. - Den eldste vil søke på Bachelorstudiet i Europeiske og amerikanske studier ved Universitetet i Oslo, forteller han. - Det er glimrende hvis han får jobb etterpå, men gjør han egentlig det? Er det ikke smartere å ta lærerskolen? Pål Erik forsikrer at studier ved UiO gir mange yrkesmuligheter og gode muligheter om du ønsker å bli lærer, men far er fortsatt ikke helt overbevist.

Profesjonell markedsføring

Vi avslutter dagen med en siste runde i messehallen og konstaterer at Universitetet i Oslo slett ikke er alene om å bruke profesjonelle krefter i utformingen av sitt messemateriell. Fotografiene på standen til Forsvaret er spesielt iøynefallende.
- Vi oppdaterer materiellet hvert år og var blant de første som begynte å trekke inn profesjonelle markedsførere i profileringen av utdanningstilbudet, opplyser kapteinløytnant Frank Kvilhaug. - Målet er å bli kvitt stemplet som traust og gammeldags.

NTNU har investert i kvadratmeter og stiller med fire separate stands, en felles for hele institusjonen, i tillegg til egne båser for bygg- og miljøteknikk, for Fakultet for naturvitenskap og teknologi og for marinteknikk.

Universitetet i Bergen har i likhet med Universitetet i Oslo investert i nytt messemateriell og har som UiO lagt vekt på en enhetlig design. Her finner vi både en felles studiekatalog og en liten folder for hvert bachelorprogram med en layout som matcher både felleskatalogen og standen.

Tårnet med BI-logoen rager over messelandskapet, og BI-standen skiller seg ut ved at den er konstruert som en øy og ikke som en bås.

- Utstillerne blir mer og mer profesjonelle for hvert år, sier Liv Tone som har vært med mange ganger og er veteran i messesammenheng. - Konkurransen om oppmerksomheten er blitt tøffere, og det er viktig å være tydelig i presentasjonen av sitt budskap, understreker hun.

Liv Tone trives på messestanden. - Jeg liker reisingen, men det aller morsomste er den direkte kontakten med de unge.

Av Grethe Tidemann
Publisert 17. feb. 2003 14:56 - Sist endret 10. des. 2008 15:13
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere