Siste stopp: Rikshospitalet

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 9 1999


Åpningen av det nye Rikshospitalet er utsatt på ny, men Oslo Sporveier kan skryte av at den nye trikkelinjen til Rikshospitalet er bygd på rekordtid.

PÅ VEI TIL JOBB: Om ikke lenge vil utsikten fra trikkevinduet på vei til det nye Rikshospitalet være velkjent for professor Nils Olav Solum. Han er en av forskerne som blir med på flytteplasset fra det gamle til det nye Rikshospitalet.

Av Marit Schulstok og Ståle Skogstad (foto)

Tirsdag 1. juni ble den nye trikkelinjen offisielt åpnet, med taler både av byrådsleder Fritz Huitfeldt og samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll. Trikken kom seilende opp John Colletts plass i en sky av fyrverkeri, og fraktet muntre passasjerer med akkompagnement av jazzgruppa Hot Club de Norvège til det nye Rikshospitalet. Nytt standardtilbud fra Oslo Sporveier, kanskje?

Trikken tok oss forbi neste stopp, ”Universitetet Blindern”, forbi ”Gaustadalleen” og trygt opp til hovedinngangen til det nye Rikshospitalet.

– Trikk er storbysjel på skinner, sa Odd Einar Dørum som tidligere samferdselsminister og pådriver i det nye trikkeprosjektet.

Det er ikke tvil om at trikkelinjen vil øke tilgjengeligheten og dempe trafikkpresset på universitetet og forskningsinstitusjonene i Gaustadbekkdalen, selv om ingen av politikerne nevnte sistnevnte område i talene sine.

Ny arbeidsrute

Professor Nils Olav Solum ved Institutt for indremedisinsk forskning på Rikshospitalet er en av dem som vil bruke den nye trikkelinjen til sin etter hvert nye arbeidsplass på Rikshospitalet. Han er flyttekoordinator for instituttet og stilte på åpningen for å ta trikken for første gang sammen med Uniforum, på vei til sitt nye kontor.

– Jeg er glad i trikken. Den store opplevelsen som guttunge på besøk i Oslo fra Kragerø, var å kjøre trikken på Sagene ring. Da kunne jeg kjøre rundt og rundt uten å kjøpe ny billett, mimrer Solum.

Det er stappfullt på den første offisielle trikkeavgangen mellom John Colletts plass og Rikshospitalet, og Solum kan levende forestille seg at det vil bli like trangt om plassen når åpningsfesten for lengst er glemt, og personale, studenter og forskere venter på å starte dagens økt.

Solum er ansatt ved UiO, men har hatt arbeidsplassen sin på det gamle Rikshospitalet i 36 år. Likevel gleder han seg til flyttingen:

– Vi ser alle fram til å flytte. Laboratoriene våre i det gamle Rikshospitalet har knapt opplevd noen forandringer siden jeg startet.

Fortsatt byggestøy

Trikkeåpningen er overstått, men ansatte på Det samfunnsvitenskapelige og Det historisk-filosofiske fakultet må belage seg på at byggearbeidet holder på fram til september. Grøntanlegg skal legges, mer murerarbeid gjenstår, en ny stasjon for Sognsvannsbanen skal skapes og atkomst mellom trikk og T-bane bygges nedover Gaustadbekkdalen.

Trikkelinjen er smakfullt integrert i landskapet ovenfor Blindern-campus. Og for 70 000 kroner per meter skinnegang, er det verdt å benytte tilbudet til det optimale. God tur!


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 9 1999

Publisert 3. juni 1999 15:26 - Sist endra 1. sep. 2014 13:53
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere