Minner fra et annet Somalia

Fotografiene på utstillingen MEMORY ON THE HORIZON – Studiofotografier Somalia 1960–1989 på Historisk museum ved UiO vitner om en epoke preget av frihet, økonomisk vekst og kunstnerisk utfoldelse.

MINNER FRA EN BEDRE TID: Blant de besøkende på utstillingen er kurdiske Laila Hassan Hussein (til høyre). Sammen med henne står Muna Mohamed Abdullahi, Jawahir Hussein Mahamuud og Asha Mohamed Yusuf som alle har bakgrunn fra Somalia. 

Foto: Ola Gamst Sæther

– Somalia ble selvstendig i 1960. Årene etter frigjøringen var på mange måter en god tid for kvinnene i Somalia. De fikk mulighet til å ta utdanning, og de var med på å forhandle fram en mer rettferdig ekteskapslov. De kunne gå ut uten å dekke til håret, og både menn og kvinner kunne stort sett kle seg som de ville, påpeker dagens omviser på Historisk museum Sofie Kirkeby.

Tilhørerne denne dagen er en gruppe elever fra Oslo voksenopplæring Skullerud og læreren deres. Nesten halvparten har bakgrunn fra Somalia og samtlige er kvinner.

Tittelen på utstillingen er MEMORY ON THE HORIZON – Studiofotografier Somalia 1960–1989.

Dette er årene fra landet ble selvstendig til det brøt ut borgerkrig og staten gikk i oppløsning. Det handler om årene før Somalia ble kjent som et av verdens fattigste og mest korrupte land, som et tilholdssted for den islamistiske terrorgruppen Harakat al-Shabaab og som et av verdens verste land å leve i for kvinner.

Få en smakebit av utstillingen på denne videoen 

Minner som bør bevares

– Fotografiene er minner fra tiden før borgerkrigen. Det handler om minner som mange har prøvd å fjerne. Det er dette som ligger i tittelen Memory on the horizon, forklarer vår omviser.

Det er kunstneren Leban Hussein som har samlet fotografiene blant slekt og venner i Somalia, Norge, England og USA.

–  Å gå til fotograf sammen med familie, kjæresten eller venner, var svært populært på denne tiden, påpeker vår omviser.

Personene på fotografiene er fra urbane miljøer. Noen har tradisjonelle klesdrakter. Andre har klær med et vestlig preg. De fleste har alvorlige ansiktsuttrykk. Kanskje var det slik man ønsket å framstå når man gikk til fotograf på denne tiden.

Blant de besøkende med bakgrunn fra Somalia er Muna Abdullahi.

– Det var bedre i Somalia på denne tiden, bekrefter hun.

– Damene studerte og ble selvstendige. Moren min utdannet seg til jordmor, og hun kledte seg slik som damene på bildene. På skolen brukte hun uniform uten hijab.

Kjente positurer

Venninnen Asher Mohamed Yusuf liker noen av familiebildene på utstillingen spesielt godt. Et av bildene hun stopper ved, er av et ungt par med en baby, et annet viser en mann med armene på skuldrene til en dame.

– De er nok ektepar, tipper hun.

Flere av kvinnene forteller at de kjenner igjen både klær og positurer fra egne familiealbum.

–  Mange av fotografiene ligner på dem vi tar i dag. Det er de samme klærne, påpeker Muna Abdullahi. Også hun har bukser med typisk 70-tallssleng.

– Men i dag smiler vi når vi blir fotografert, tilføyer hun.

Savner kamelmelk

Et fotografi av sangerinnen Sirad Awad vekker også kvinnenes oppmerksomhet. Det er flere fotografier av kjente somaliske kunstnere på utstillingen.

Perioden fra 1960 til 1989 er kjent som en epoke preget av stor kunstnerisk utfoldelse, får vi vite. Somalia var i disse årene en del av den globale popkulturen og somaliske artister markerte seg internasjonalt ikke minst innenfor musikken, men også innenfor kunstarter som poesi og teater.

En skjerm i utstillingen viser film fra Mogadishu. På en annen skjerm ruller en film fra landsbygda. Filmene vekker minner hos de besøkende.

– Jeg savner kamelmelk, røper Asher Mohamed Yusuf. Det er hun ikke alene om.

– Kamelmelk gjør deg sterk og sunn. Kumelk blir du bare tykk av, supplerer en av de andre.

YAA TAHAY- HVILKEN KLAN KOMMER DU FRA: Personene på portrettene på bordet tilhører forskjellige klaner.

MEMORY ON THE HORIZON presenteres av kunstneren Leban Hussain i samarbeid med kurator Dahir Doni.

Prosjektleder er Tone Tone Cecilie Simensen Karlgård ved Kulturhistorisk museum UiO

Utstillingen står i 4. etasje på Historisk museum til og med 30. desember 2021.

Håp om forsoning

Et bord i midten av rommet er viet Somalias klaner. Alle somalierne tilhører en klan, og klanene defineres ut i fra tilknytning til forfedrene på farssiden. 

Det viser seg at flere av de somaliske kvinnene tilhører samme klan.  

– Det er altså derfor dere kjenner hverandre så godt, slår læreren deres fast.

– Etter at borgerkrigen brøt ut, har det blitt mer konflikter mellom klanene, forteller omviseren.

De somaliske kvinnene på utstillingen håper og tror imidlertid at ting er i ferd med å endre seg. De siste årene har de sett tegn til forsoning.

– Det er en positiv utvikling, sier Muna Abdullahi.

 

 

 

 

 

Av Grethe Tidemann
Publisert 8. des. 2021 05:00 - Sist endra 8. des. 2021 22:15
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere