Advarer mot kjendisfokus på UiO-festival

Shabana Rehman, Jonas Gahr Støre og Donkeyboy skal lokke byens befolkning til Blindern på lørdag. – En fallitterklæring, mener universitetshistoriker John Peter Collett.

IKKE BARE KJENDIS: – Det hadde vært fint om Shabana Rehman var ansatt eller studerte her, men i internasjonaliseringsåret er hun et uttrykk for den globaliserte verden som også UiO er en del av, svarer kommunikasjonsdirektør Marina Tofting på spørsmål om valget av blikkfang på festivalavisas framside.

Foto: Utsnitt fra framsiden på festivalavisa/ Opprinnelig foto, Yngve Vogt

Lørdag inviterer UiO til festival med ”internasjonalisering” som overordnet tema.

En rekke av UiOs forskere skal holde foredrag og delta i debatter om tema som globaliseringens skyggesider, finanskrisen, Latin-Amerikas rolle i internasjonal politikk og avstanden mellom fattig og rik.

De fremste trekkplastrene på festivalen er imidlertid ikke UiO-forskere. Etter den Aftenposten-distribuerte festivalavisa og UiOs nettsted å dømme, er det snarere komiker Shabana Rehman og tidligere utenriksminister Jonas Gahr Støre som skal lokke byens befolkning til Blindern. Bandet Donkeyboy kommer også, og i tillegg flere andre kjente artister.

– Et paradoks

– Det er ikke overraskende at en festival utstyres med kjendiser utenfra. Men det kan likevel ses som en fallitterklæring for universitetet. Vi burde tenke oss nøye om før vi beveger oss i denne retningen, advarer historieprofessor John Peter Collett.

Ifølge Collett viste 200-årsjubileet i fjor at byens og Norges befolkning er svært interesserte i å lære mer om universitetet og hvem vi er.

– Mange flere enn vi trodde på forhånd, påpeker professoren. – Så hvorfor skal vi året etter invitere kjendiser utenfra for å trekke folk? Det er et paradoks, slik jeg ser det.

– Lærte vi ikke noe av fjorårets markering? spør han videre, og viser «i all beskjedenhet» til at nibindsverket om UiOs historie, som han selv var hovedredaktør for, fikk helside på helside i de store avisene. Det hadde han slett ikke forventet seg.

– Det heter festival, ikke seminar

Kommunikasjonsdirektør Marina Tofting er ikke overbevist om at det holder å stille kun med egne ansatte.

– Ifølge historiker John Peter Collett viste 200-årsjubileet i fjor at folk er svært interesserte i det som foregår på universitetet. Og han spør seg hvorfor vi året etterpå ser oss nødt til å invitere kjendiser for å trekke folk?

– Kampen om folks oppmerksomhet er veldig krevende, de har tilbud som roper og skriker over alt. Dette må også vi forholde oss til når vi lager festival. På de fire idéfestivalene i fjor kom det mellom to og tre tusen personer på hver fest, og på lørdag må vi oppnå det samme antallet eller flere.

Denne gangen er det lagt spesiell vekt på å gjøre programmet familievennlig:

– Det er en lørdag, og vi må få folk til å komme hit i stedet for å dra til bestemor, ikke et vondt ord om bestemor, i marka eller på Teknisk museum. Så da byr vi på både musikk, mat og foredrag. Det heter festival, ikke seminar, poengterer kommunikasjonsdirektøren.

– Kan tillate oss mye

– Gratiskonsert med Donkeyboy vil trolig trekke en hel del folk. Men hvor går grensen for hvor langt unna kjerneoppgavene en UiO-festival bør bevege seg?

– Vi må se hvordan ting går på lørdag, og så får vi ta evalueringen etterpå. Nå ønsker vi oss liv og røre på campus. Universitetet er seriøst i bunnen, så vi kan tillate oss mye.

– Skulle du ønske at det ikke var nødvendig å spandere framsiden på en kjent komiker for å få Aftenpostens lesere til å åpne et bilag fra UiO?

– Når man lager en framside, er det mange hensyn å ta. Det hadde vært fint om Shabana Rehman var ansatt eller studerte her, men i internasjonaliseringsåret er hun et uttrykk for den globaliserte verden som også UiO er en del av. Det samme er Thomas Hylland Eriksen, som også kommer til festivalen.

– Finnes det ingen UiO-ansatte utover Thomas Hylland Eriksen som kunne representert den globaliserte verden framfor Rehman?

– Jo, vi har mange å ta av her hos oss.

Fra overlærer til mediestjerne

Ifølge Collett har universitetet mer eller mindre motvillig latt seg tilpasse medieverdenen.

– Går vi tiår tilbake i tid, var universitetet nasjonens overlærer og folkeopplyser. Men i dag må du være noe mer. For å nå ut til folk, må du være mediestjerne. En alminnelig professor har ikke noe «navn» som tiltrekker folk.

De få stjernene universitetet har i dag, som for eksempel Thomas Hylland Eriksen, er imidlertid også valgt ut av mediene, hevder professoren.

– I noen tilfeller har universitetet selv greid å bygge en stjerne, Jørn Hurum og PR-opplegget rundt fossilet Ida er et eksempel på det. Men stort sett har vi latt andre få bygge opp stjernene våre. Knut Jørgen Røed Ødegård var for eksempel ikke noen stjerne på universitetet før mediene gjorde ham til en. Og for oss på IAKH var det tankevekkende at vår flinke kollega Marlen Ferrer ikke overraskende ble en mediestjerne gjennom programmet på NRK, med Hessen og Sørhaug, samtidig som hun ble vraket fra en undervisningsstilling ved instituttet.

100 000 kroner for Donkeyboy

Festivalen har fått en budsjettramme på 1,6 millioner kroner. Mens UiO-forskerne og Jonas Gahr Støre stiller opp gratis, tar flere av de andre aktørene betalt. Shabana Rehman, som denne dagen representerer nettverket LIM (Likestilling, integrering, mangfold), honoreres med 20 000 kroner, og bandet Donkeyboy får 100 000 kroner for oppdraget.

Regningen for å massedistribuere festivalavisa med Aftenposten kom på 170 000 kroner. Ellers er de største utgiftspostene infrastruktur som telt, lyd og bemanning, opplyser Kommunikasjonsavdelingen.

– UiO presenterer seg vanligvis som «et ledende, europeisk universitet». Er en slik posisjon ikke tilstrekkelig til å trekke utenforstående til Blindern?

– Et ledende, europeisk universitet er i seg selv et tørt utsagn. På en festival må vi by mer på oss selv og løsne litt på snippen. Både hodet og hjertet må få sitt. Vi ønsker å nå bredt ut, og en slik festival er et første steg til å komme i kontakt med nye grupper, forklarer Tofting.

– Vi har et problem

Både rektoratet og dekanene var strålende fornøyde med fjorårets festivaler, så framover blir det flere festivaler, kan kommunikasjonsdirektøren fortelle. Foreløpig er tanken at det skal skje én gang i året.

– Er det en del av UiOs markedsføring, eller en del av samfunnsansvaret?

– Samfunnsansvaret.

Collett er ikke like begeistret.

– Det ser ut til at vi har et problem. Medieverdenen har ikke lenger noen selvsagt respekt for læreren. Dermed sitter vi igjen med flere mulige løsninger: Vi kan invitere til alminnelige foredrag, eller vi kan invitere til spektakulære arrangementer. Festivalkonseptet ser vi over alt. Men det er kanskje ikke den form for formidling universitetet bør satse på.

– Må vi bruke kjendiser utenfra for å få folk til å komme, bør vi heller finne noe annet å gjøre, konkluderer professoren.

Rektor Ole Petter Ottersen har ikke ønsket å kommentere Colletts kritikk.
 

Emneord: UiOs 200-årsjubileum, Internasjonalisering, Forskningsformidling Av Helene Lindqvist
Publisert 10. okt. 2012 09:33 - Sist endret 10. okt. 2012 10:08

Et regnestykke: Hvis vi antar at det faktisk var 2000 mennesker her i helgen (og det tviler jeg litt på, Frederikkeplassen var sparsomt befolket med noen litt hustrige sjeler da jeg var innom ved tretiden på lørdag). Men, altså for enkelhetsskyld bruker vi tall fra forrige festival: vi antar at det var 2000 mennesker her på lørdag. Med en budsjettramme på 1.6 millioner betyr det at UiO har brukt 800 kroner på hver besøkende. Var det verdt det? 

Elisabeth Havsberg Seland - 15. okt. 2012 14:38

Finansiering av en Donkeyboy-konsert er del av UiOs samfunnsengasjement ... her blir det gøy å jobbe i årene framover!

Andreas Føllesdal - 23. okt. 2012 15:46
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere