Utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet åpner torsdag 30. oktober i dag todagerskonferansen "Rike læringsmiljøer i naturfagene" på Universitetet i Oslo. Det markerer samtidig den offisielle åpningen av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen (Naturfagsenteret).
Sterkt realfagdidaktisk miljø
- Grunnen til at Naturfagsenteret er blitt lagt til Universitetet i Oslo, er nok det sterke naturfagdidaktiske miljøet her. I tillegg til skolelaboratoriene ved Fysisk, Kjemisk og Biologisk institutt har vi lærerutdanningsmiljøet ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, sier Anders Isnes. Han er ansatt av Utdannings- og forskningsdepartementet og MN-fakultetet til å lede oppbyggingen av Naturfagsenteret i de nærmeste årene.
I mandatet til senteret står det at det skal være "et nasjonalt ressurssenter for naturfagene i barnehage, grunnskole, voksenopplæring og lærerutdanning. Hovedoppgaven er å styrke kompetansen i og motivasjon for naturfag hos elever og lærere." Isnes, som underviser i fysikkdidaktikk, var selv med på å utarbeide departementets strategiplan for styrking av realfagene 2002-2007 ("Realfag, naturligvis") hvor etableringen av et naturfagsenter ved UiO og et matematikksenter ved NTNU i Trondheim, som åpnet i fjor, inngikk.
Realfagenes fallende prestisje
- Departementets motivasjon for å opprette de to sentrene har vært den fallende prestisjen og rekrutteringen til realfagene. Prognosene sier at det vil bli stor mangel på folk med slik bakgrunn hvis ingenting gjøres. Norsk grunnskole ligger nær bunnen i den industrialiserte verden i antall timer realfag. I den videregående skolen er valgfriheten stor, og svært mange velger bort realfagene etter 1. klasse. Å gjøre det godt i realfag krever nok en større arbeidsinnsats enn i mer populære fag som økonomi, jus og samfunnsvitenskapene, uttaler Isnes.
Han synes dessuten at mediene er mer opptatt av å vise fram naturvitenskapenes forbannelser enn deres velsignelser. - Hele vår sivilisasjon og velferd bygger jo på den teknologiske utviklingen, innvender han.
Som nylig avgått styreleder i Teknoteket på Teknisk Museum har Isnes observert hvor opptatt barn er av fysiske fenomener. - Denne nysgjerrigheten må skolene greie å holde på. Vi må bort fra teori og tavle og satse mer på eksperimenter i naturfagundervisningen. Da trengs det både mer og bedre utstyr og økt kompetanse blant lærerne.
Populær konferanse
360 lærere, lærerutdannere og forlagsfolk er påmeldt til naturfagkonferansen, og enda flere ønsket å delta. - Dette røper et oppsamlet behov blant naturfaglærere til å komme sammen og inspirere hverandre. Vi vil vise hvor mange muligheter som fins for å lage interessant undervisning i naturfagene, sier Isnes, som vil gjøre konferansen til en årlig begivenhet.
Han ser videre for seg at Naturfagsenteret blir et virkelig fysisk senter på UiO med eget demonstrasjonslaboratorium hvor lærere i perioder skal kunne komme og delta i prosjekter eller ta med elevene sine for å se på forsøk.
Isnes vil også bygge opp ressurser på Internett slik
naturfagsentrene i Danmark og Sverige har gjort. - Vi vil
skape ett felles nettsted hvor naturfaglærere lett skal kunne
finne ideer til undervisningen. Vår ambisjon er at ingen
naturfaglærere i Norge kan la være å gå innom nettstedet
minst en gang i uka, sier han.
Programmet for konferansen finner du her:
www.naturfagsenteret.no.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere