UiO inngår forskningssamarbeid med Telenor

Universitetet i Oslo skal samarbeide med Telenor om forskning på internettøkonomi og digitale musikkvaner. Samarbeidet får 6 millioner kroner fordelt over 3 år.

UNDERTEGNET MILLIONAVTALE. Konserndirektør i Telenor, Hilde Tonne og rektor ved UiO, Ole Petter Ottersen undertegnet i går et omfattende forskningssamarbeid. – Våre forskere gleder seg til å jobbe med deres forskere, sa Hilde Tonne.

Foto: Ola Sæther

Med i samarbeidet er Institutt for medier og kommunikasjon, Institutt for informatikk og Senter for teknologi, innovasjon og kultur.

Forskning er helt grunnleggende for å kunne drive et konsern som Telenor. Vi ønsker å samarbeide med akademia for å utvide vårt perspektiv og utvikle oss videre. Vi mener at vi får enda mer ut av vår egen forskning ved å samarbeide med en tung forskningsinstitusjon som Universitetet i Oslo, sa konserndirektør i Telenor, Hilde Tonne, til Uniforum etter at avtalen ble signert i går ettermiddag.

Hever hverandres kompetanse

– Vi ser det som spesielt positivt at dette samarbeidet ikke er oppdragsforskning, men et symmetrisk samarbeid som vil heve kompetansen til begge parter, sier rektor Ole Petter Ottersen.

– Samarbeidet vil også komme studentene til gode, gjennom såkalte cases som kan brukes i for eksempel masteroppgaver. Telenor har dessuten et stort internasjonalt nettverk, som vi håper vi kan dra nytte av, påpeker Ottersen.

Fruktbart samarbeid

Et av prosjektet som inngår i samarbeidet er Sky og Scene på Institutt for medier og kommunikasjon (IMK). Målet med prosjektet er å finne ut hvordan de teknologiske omveltningene har påvirket musikklytting, distribusjon av musikk og publikums forhold til livemusikk. Prosjektet skal blant annet analysere loggfiler fra streamingtjenesten WiMP.

Måten vi kan samarbeide med Telenor på er svært fruktbar, sier deltaker i prosjektet, Arnt Maasø ved IMK.

Hjelp til analyse

– Noe av det vi vil få mest hjelp til, er analyse av store, tunge data. Analysene av WiMP innebærer digre datamengder, som er utilgjengelige for oss med våre metoder, men som forskerne i Telenor er i stand til å analysere. Det gjør at vi kan få et helt annet innblikk i hvordan musikk brukes og deles i dag, enn det man kunne før man begynte å logge databruk på denne måten, forteller Maasø.

Fra Telenors side er det særlig viktig å kjenne til hvordan folk bruker digitale tjenester på mobilen. Vi trenger å samarbeide med universitetet for å få bredde i kunnskapen vår, sier deltaker i prosjektet, Beathe Due i Telenor.

– Vi trenger denne kunnskapen for å vite hvordan vi skal posisjonere oss i framtiden med tanke på nye trender, sier Due.

Samarbeidsavtalen omfatter finansiering av forskningsprosjektene med 2 millioner hvert år i tre år.

Av Helen Hillevi Ruud
Publisert 25. apr. 2012 22:41 - Sist endret 25. apr. 2012 23:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere