– Trening i arbeidstiden forandret livet mitt

Trine Kvernmo har fått bedre helse og mer overskudd etter at hun begynte å trene.   – Jeg hadde aldri kommet i gang, hadde det ikke vært for ordningen med trening i arbeidstiden, sier hun.

STYRKETRENING I ARBEIDSTIDEN: – Trening i arbeidstiden er et eksempel på svært god personalpolitikk, mener Trine Kvernmo.

Foto: Ola Sæther

Høsten 2008 begynte Trine Kvernmo å trene. Da var hun 42 år og idrett og trening hadde aldri vært hennes greie.

– Jeg hadde trent lite både som barn og voksen, og hadde aldri opparbeidet noen treningsdisiplin. Jeg hadde heller aldri opplevd noen virkelig treningsglede, sier hun.

Opp gjennom årene hadde hun gjort noen spede forsøk på å begynne å trene, men kom aldri over kneika. Tre barn som krevde sitt, bidro også til at hun alltid fant unnskyldninger for å la være å trene.

Var ofte syk

At hun begynte å trene i arbeidstiden hadde flere årsaker.

– Jeg var stadig vekk syk, og det var tydelig at jeg hadde dårlig immunforsvar. Jeg har i tillegg astma og opplevde at denne forverret seg. På denne tiden møtte jeg to astmatikere som begge var i super form, og som fortalte meg at trening har positiv effekt på sykdommen. 

Trine Kvernmo hadde hatt mulighet til å trene i arbeidstiden tidligere på såkalt grønn resept, men hadde ikke vært flink til å prioritere dette. At trening i arbeidstiden ble et tilbud for alle ansatte, gav henne et ekstra spark.

Rask framgang

Trine Kvernmo kjøpte treningskort hos Studentsamskipnaden (SIO) og begynte å trene styrke i gruppe.

– Jeg merket framgangen allerede etter en måned, sier hun, og forteller at formen i dag ikke kan sammenlignes med formen hun var i da hun begynte å trene for tre og et halvt år siden.

– Jeg kunne vel knapt løpe 500 meter. I dag kan jeg løpe fem kilometer uten å stanse. Jeg er blitt sterkere og raskere og mer utholdende. Nå kan jeg gjøre mange ting jeg bare kunne drømme om tidligere.

I tillegg til at formen er blitt bedre, har treningen hatt effekt både på helsa og humøret hennes. Ikke minst er astmaen blitt bedre.

– Nå er lungekapasiteten min stort sett normal. Treningen er helt klart en av faktorene som bidrar til å holde astmaen min under kontroll.

Mindre sykefravær og mer overskudd

Sykefraværet hennes er blitt redusert etter at hun begynte å trene.

– Jeg blir fortsatt syk nå og da, men sjeldnere og ikke så langvarig. Jeg er helt sikker på at dette skyldes at treningen har styrket immunforsvaret mitt.

Trine Kvernmo har også mindre smerter i skuldre og nakke enn før, og mener det skyldes både at hun er mer i aktivitet, og at hun har styrket muskulaturen.

Hun forteller at hun sover bedre om natten og har fått mer overskudd både på jobben og hjemme etter at hun begynte å trene.

Foretrekker gruppetrening

Universitetet tilbyr de ansatte å trene opptil en og halv time i uka i arbeidstiden. De ansatte kan velge mellom UiOs egne treningsaktiviteter og Studentsamskipnadens tilbud. Det er også mulig å trene utenfor campus forutsatt at aktiviteten foregår i felleskap med andre UiO-ansatte.

Trine Kvernmo trener gjerne styrke i gruppe.

– Jeg har ikke selvdisiplin nok til å presse meg på egen hånd, sier hun.

Favoritten er en av studentidrettens treningstimer som heter Styrke 45. Det hender også hun trener spinning eller aerobic.

Hun foretrekker drop in-timer framfor kurs fordi arbeidsoppgavene gjør det vanskelig for henne å binde seg til en fast time hver uke.

Et SIO-medlemskap er noe hun anbefaler alle UiO-ansatte.

– Du får tilgang til fire treningssentre, inkludert Domus Athletica med svømmehall. Det koster kun 850 kroner i halvåret, og du binder deg bare for et semester av gangen, påpeker hun.

 

Populært tilbud

Trine Kvernmo er rådgiver i Seksjon for internasjonalisering av studier i Studieavdelingen. Hun forteller at mange i avdelingen setter pris på ordningen med trening i arbeidstiden. Mange trener Rygg mix på Blindern, det som før kaltes rygg og rytme. Noen trener ballspill eller svømmer. Andre trener styrke, spinning eller aerobic som henne. Flere har gått på dansekurs, og noen går tur sammen.

– Vi har også en gjeng som går på ski sammen en gang i uken, forteller hun.

Kvernmo er overbevist om at UiO får gevinst både i form av redusert sykefravær blant dem som trener, og i form av økt overskudd og effektivitet.

– Det er viktig at også de lokale lederne støtter opp om tilbudet, tilføyer hun og peker på at ordningen med trening i arbeidstiden er ganske skjult på UiOs nettsider.

– Nettopp derfor er det viktig at de lokale lederne informerer om tilbudet og oppmuntrer sine ansatte til å delta, mener hun.

Lystbetont

Trine Kvernmo begynte å trene i arbeidstiden, men opplevde ganske raskt at dette ikke var nok.

– Nå trener jeg også en til to ganger i uken utenom arbeidstiden. Er du først kommet inn i et treningsmønster, er det lettere å motivere seg for å trene mer. Det handler om at treningen er blitt lystbetont, sier hun.

Emneord: Velferd på UiO Av Grethe Tidemann
Publisert 15. feb. 2012 16:57 - Sist endret 11. apr. 2019 16:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere