Om lag 500 statlige og kommunale virksomheter i Norge har fått sine nettsider vurdert og karaktersatt. "Sensorene" er Statskonsult, nettstedet norge.no og Vestlandsforskning. UiO er blant de om lag 15 prosentene som får fem stjerner. Ingen statlige institusjoner oppnår toppkarakteren seks stjerner for sine nettsider.
Kvalitetsvurderingen er gjort ut fra 24 spørsmål på tre områder: tilgjengelighet for alle, brukertilpasning og nyttig innhold av informasjon og tjenester. For to år siden ble det gjennomført en liknende undersøkelse, men siden den gang er kvalitetskriteriene blitt flere og strengere.
UiO scorer høyest på tilgang og noe lavere på brukervennlighet og nyttig innhold og ender opp med en gjennomsnittskarakter på 3,1. Bare 29 offentlige nettsteder har bedre score.
- Bevisst jobbing
- Vi er glad for dette resultatet. Med tanke på de ressursene som er til rådighet, mener vi at UiO har fått til en god utvikling av sine nettsider. Vi har jobbet bevisst med å sørge for god tilgjengelighet for alle brukergrupper, inkludert funksjonshemmede, sier webredaktør John Baarli.
Han viser til at Universitetet i Tromsø ved evalueringen i 2001 fikk langt bedre karakter enn UiO. - Nå har vi tatt kraftig innpå, ikke minst takket være lokale ildsjeler og stor sentral innsats. Men målet er naturligvis stadig å bli bedre.
Bedre brukervennlighet
- Vi jobber mye med å forbedre brukervennligheten. Det skal være lett å finne fram til den informasjonen en søker etter - og dét uten å kjenne UiO som organisasjon, påpeker webjournalist Torstein Helleve.
Han framholder at dette er av stor betydning for UiO hvor mer
enn halvparten av dem som besøker de sentrale nettsidene, er
eksterne.
- Vi har også brukt mye ressurser på søketjenesten. Denne
tjenesten er svært viktig med tanke på at UiO har flere
hundre tusen nettsider.
- Hvor bør UiOs nettsted bli bedre?
- Undersøkelsen bekrefter at vi har ting å forbedre. På
forskningsformidling har vi et stort forbedringspotensial.
Arbeidet tilknyttet Kvalitetsreformen har gjort at dette er
blitt noe nedprioritert. Men nå håper vi snart å komme i gang
med en satsing på dette, sier Baarli.
Personlige studentportaler
Det jobbes nå med å utvikle en personlig studentportal, der studentene har en egen inngang til informasjon og tjenester.
- Studentportalen vil øke samhandlingen mellom studenter og universitet og kontakten studentene imellom. Vi har diskutert innføring av dette lenge, men behovet er blitt aktualisert med Kvalitetsreformen. Samtidig gjøres det et visuelt løft for UiOs forside. Det er meningen at forsiden skal markedsføre institusjonen bedre enn i dag.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere