Fem stjerner til UiOs nettsted

Universitetet i Oslo er belønnet med fem stjerner i en fersk evaluering av alle offentlige nettsteder i landet.

FEM STJERNER: UiOs nettsted har fått fem stjerner i en nylig gjennomført evaluering. - Vi er glad for dette resultatet., sier John Baarli og Torstein Helleve.
Foto: Ståle Skogstad

Om lag 500 statlige og kommunale virksomheter i Norge har fått sine nettsider vurdert og karaktersatt. "Sensorene" er Statskonsult, nettstedet norge.no og Vestlandsforskning. UiO er blant de om lag 15 prosentene som får fem stjerner. Ingen statlige institusjoner oppnår toppkarakteren seks stjerner for sine nettsider.

Kvalitetsvurderingen er gjort ut fra 24 spørsmål på tre områder: tilgjengelighet for alle, brukertilpasning og nyttig innhold av informasjon og tjenester. For to år siden ble det gjennomført en liknende undersøkelse, men siden den gang er kvalitetskriteriene blitt flere og strengere.

UiO scorer høyest på tilgang og noe lavere på brukervennlighet og nyttig innhold og ender opp med en gjennomsnittskarakter på 3,1. Bare 29 offentlige nettsteder har bedre score.

- Bevisst jobbing

- Vi er glad for dette resultatet. Med tanke på de ressursene som er til rådighet, mener vi at UiO har fått til en god utvikling av sine nettsider. Vi har jobbet bevisst med å sørge for god tilgjengelighet for alle brukergrupper, inkludert funksjonshemmede, sier webredaktør John Baarli.

Han viser til at Universitetet i Tromsø ved evalueringen i 2001 fikk langt bedre karakter enn UiO. - Nå har vi tatt kraftig innpå, ikke minst takket være lokale ildsjeler og stor sentral innsats. Men målet er naturligvis stadig å bli bedre.

Bedre brukervennlighet

- Vi jobber mye med å forbedre brukervennligheten. Det skal være lett å finne fram til den informasjonen en søker etter - og dét uten å kjenne UiO som organisasjon, påpeker webjournalist Torstein Helleve.

Han framholder at dette er av stor betydning for UiO hvor mer enn halvparten av dem som besøker de sentrale nettsidene, er eksterne.
- Vi har også brukt mye ressurser på søketjenesten. Denne tjenesten er svært viktig med tanke på at UiO har flere hundre tusen nettsider.

- Hvor bør UiOs nettsted bli bedre?
- Undersøkelsen bekrefter at vi har ting å forbedre. På forskningsformidling har vi et stort forbedringspotensial. Arbeidet tilknyttet Kvalitetsreformen har gjort at dette er blitt noe nedprioritert. Men nå håper vi snart å komme i gang med en satsing på dette, sier Baarli.

Personlige studentportaler

Det jobbes nå med å utvikle en personlig studentportal, der studentene har en egen inngang til informasjon og tjenester.

- Studentportalen vil øke samhandlingen mellom studenter og universitet og kontakten studentene imellom. Vi har diskutert innføring av dette lenge, men behovet er blitt aktualisert med Kvalitetsreformen. Samtidig gjøres det et visuelt løft for UiOs forside. Det er meningen at forsiden skal markedsføre institusjonen bedre enn i dag.

Emneord: Web Av Trine Nickelsen
Publisert 7. mai 2003 10:34 - Sist endret 10. des. 2008 14:59
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere