I årets tildelingsbrev fra Kunnskapsdepartementet ble universitetene bedt om å samarbeide tettere på driftssiden. Det for å dele kunnskap og erfaringer og for å sikre en bedre ressursutnyttelse. For å imøtekomme oppfordringen er det blant annet satt ned en gruppe for renhold. Seksjonssjef Elin Sølberg på NTNU er leder.
– Vi kaller oss «sammenligning for utvikling». Målet er ikke at vi skal gjøre store endringer, men at vi skal oppdage hvor vi har forbedringspotensial. Da er det viktig at det er vi i avdelingene som er i førersetet, sier Sølberg, som selv har mange års erfaring fra renholdsbransjen.
Les også: Taper tusener i måneden på å vaske for UiO
Bare byråer i Bergen
Fem universiteter, deriblant UiO, deltar med representanter i gruppa. Ved to av dem, NTNU og Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) er alle renholderne fast ansatt. Ved Universitetet i Bergen gjøres alt av eksterne byråer, mens det ved Universitetet i Tromsø som ved UiO er en blanding.
Sølberg er ikke i tvil om at NTNU er tjent med at renholdet utføres av egne ansatte.
– Jeg tror eierskapet og stoltheten over arbeidsplassen får de ansatte til å gjøre det lille ekstra. Slikt er naturligvis vanskelig å måle, men er likevel viktig å ha med i regnestykket, sier hun, men er rask med å tilføye:
– De andre universitetene må gjøre de gode valgene for seg. Noe annet kan være bedre på UiO enn på NTNU. Målet er at vi skal tenke over det: Har vi områder hvor vi bør drive utviklingsarbeid? I dag ser jeg for eksempel at vi har helt andre behov enn tidligere innen norskopplæring, opplæring i maskinelt utstyr, datakunnskap og kundekontakt.
Leverer rapport
Hun understreker at valget mellom egne eller innkjøpte renholdstjenester handler om mer enn økonomi.
– Det kan være hva som er praktisk eller hva som er tradisjon, sier hun.
– Hva med renholdernes jobbsikkerhet?
– Store private bedrifter er også gode på personalpolitikk, og det er flinke medarbeidere både i privat og offentlig virksomhet, svarer Sølberg.
Den 9. desember ferdigstiller gruppen en rapport som er tenkt brukt som et grunnlag for videre samarbeid mellom universitetene. Her vil universitetenes renhold sammenlignes på områder som kvalitet, service og kostnad.
Sølberg tror ikke gruppen vil komme med noen konkrete anbefalinger om hvorvidt renholdet bør gjøres av egne ansatte eller eksterne byråer. Men de kan kanskje enes om et kvalitetsnivå som passer for et universitet, som hvor ofte og hvor fort det skal rengjøres, og rapporten vil kunne gi et underlag for ulike utviklingstiltak, mener hun.
Påvirker ikke UiO
På UiO utføres i underkant av en tredjedel av renholdet av egne ansatte. Det øvrige renholdet er fordelt på syv eksterne firma: Elite, Royal Renhold, Trygg Renhold, ISS, Ren Pluss AS, AB Solutions AS og Renas AS.
Gruppen som Elin Sølberg leder, vil imidlertid ikke ha noen påvirkning på dette.
– Vi har ingen planer om å endre fordelingen mellom eget og innleid renhold, sier eiendomsdirektør Per Erik Syvertsen.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere