Uniforum tester elbil

De universitetsansatte ignorerer oppfordringen om å bruke elbil til transport i arbeidstiden. Hvor komplisert er det å bruke UiOs elbilordning?

VELLYKKET: – Dette er gøy, erklærer Uniforumredaktør Martin Toft. Han tester elbil for første gang og gjør kun én tabbe.

Foto: Ola Sæther

Uniforum er blant dem som til tross for jevnlige behov for transport i arbeidstiden, ikke har benyttet seg av UiOs elbilordning. Det er det på tide å gjøre noe med!

Men hvordan går man egentlig fram for å få låne en elbil? Og hvor lettvint, eventuelt tungvint, er det å bruke elbil? Vi begynner med å gjøre et søk på elbil på universitetets hovedside og får straks opp linken Bruk elbil i arbeidstiden - For ansatte - Universitetet i Oslo. Vi trykker oss videre og leser at ordningen er åpen for alle UiO-ansatte som har behov for transport i arbeidstiden. Som registrerte brukere kan vi også benytte bilene privat, men da må vi også registrere oss som privatkunder.

Journalisten bestemmer seg for å registrere alle redaksjonens medlemmer som bedriftskunder. Da trenger hun ikke å legge inn betalingsopplysninger, for Eiendomsavdelingen tar regningen når bilene benyttes i arbeidstiden. Fotografier eller scannede kopier av samtlige førerkort er imidlertid nødvendig.

Enkel registrering

Selve registreringen foregår på nettsiden til bildelingsfirmaet MoveAbout. Journalisten taster inn registreringskode, navn, mobiltelefon og epost for hvert redaksjonsmedlem og legger ved fotografi av førerkort. Det hele er gjort på et blunk. Fem minutter senere tikker det inn mailer med brukernavn og passord. Brukernavnene er identiske med mailadressene. Passordet er vanskeligere å huske, men det er det mulig å bytte.

Neste skritt er å bestille bil. Også dette er gjort på et blunk. Logger du deg inn med brukernavn og passord, får du opp profilen din, som blant annet inneholder en personlig, firesifret pinkode. Vi trykker på tasten Lei en bil og velger hentested Blindern. Kjørelengde skal også registreres. Vi krysser av for minste alternativ som er 0 – 25 km. Maks mulige kjørelengde er for øvrig 150 km.

Vi setter tidspunkt for leie til fredag 16. januar fra kl. 10. til kl. 11 og trykker på bestillingstasten. Så er det i boks. MoveAbout har en ledig Citroën C-Zero på Blindern på dette tidspunktet. Og skulle vi ønske å endre tidspunktet eller kjørelengden, er det bare å gå inn på bestillingen og trykke rediger.

Er det vanskelig å få bil på kort varsel? undrer vi, og gjør en ny bestilling et kvarter fram i tid. Heller ikke det er noe problem. Å avbestille bilen umiddelbart, går også greit.

Åpnes via sms

Ett minutt før kl. 10 på fredag skal vi få tilsendt en sms som skal besvares med leietakerens personlige pinkode. Når dette er gjort skal bilen være åpen og klar til bruk.

Men hvordan går vi fram dersom vi ønsker å låse og åpne bilen i løpet av den timen vi disponerer den? Vi sender en mail til Moveabout og får svar med en gang. Når du har åpnet bilen med sms, finner du nøkkelen festet i en plugg i hanskerommet. Denne nøkkelen bruker du til å åpne og låse bilene på vanlig måte i leieperioden. Ved retur av bilen, plugger du nøkkelen tilbake i hanskerommet. Bookingen avsluttes da, og bilen vil låse seg automatisk.

Pinkode

Ett minutt før klokken på ti fredag morgen står vi klare ved elbilen vi skal bruke. Sms-en kommer akkurat som lovet. Vi svarer med den firesifrede pinkoden, bilen er åpen og nøkkelen er i hanskerommet.

På instruksjonstavla på parkeringsplassen leser vi at strømkabelen skal kobles fra laderen og legges i bagasjerommet. Men eieren av en privatbil har allerede trukket støpselet ut av strømuttaket til ladestasjonen for å kunne koble egen bil til ladestasjonen. Er det lov?

Lett å kjøre

Redaksjonen har bestemt at redaktør Martin Toft skal være sjåfør, siden han er den av oss som har minst erfaring i å bruke automatgir. Han vrir nøkkelen om, konstaterer at batteriet er fulladet og setter på varmeapparat og vifte for å bli kvitt doggen på innsiden av frontruten.

Bilen har to pedaler, gass og brems, som betjenes med høyre ben. Venstrebeinet kan han parkere. At D står for drive, R for revers og P for park er ganske opplagt. Likeledes at N står for neutral eller fri. Det eneste sjåføren trenger å huske, er å trykke inn bremsen når han skifter gir.

Ny praksis

Toft setter bilen i Drive og kjører ut på veien. Han slår av viften for å høre hvor stille bilen går. Å føre en samtale i en elbil er ganske behagelig.

Ca. en gang i måneden setter Uniforum ut nye aviser på campus, beregnet på studenter og andre forbipasserende. Et av stedene hvor vi har et avisstativ, er i vestibylen til Det odontologiske fakultet i Geitmyrsveien. Dit vil vi kjøre. Selv om veien er iset og forholdene ikke ideelle, går kjøringen uten problemer.

I Uniforum er vi ikke i tvil. Heretter kommer vi til å bruke elbil i stedet for egen bil når vi skal fylle opp avisstativene.

En tabbe

Det er først når vi skal levere bilen tilbake, at vi gjør en tabbe. Martin Toft parkerer bilen, tar ut strømkabelen fra bagasjerommet, setter nøkkelen på plass i holderen i hanskerommet og lukker døren. Nå gjenstår det bare å koble bilen til ladestasjonen, slik at neste leietaker er sikret full lading. Men lokket til kontakten på panseret er ikke mulig å åpne når bilen er låst. Vi burde med andre ord ha ventet med å plassere nøkkelen i hanskerommet til kontaktene var på plass.

Heldigvis står telefonnummeret til bildelingsfirmaet MoveAbout på en informasjonstavle på parkeringsplassen. Også på telefon får vi svar umiddelbart. Det er ingen grunn til å fortvile. En hyggelig mann fjernåpner bilen for oss. Det tar akkurat ett minutt.

 

              

Emneord: Arbeidsmiljø, Universitetspolitikk, Miljø, Arbeidsforhold Av Grethe Tidemann
Publisert 23. jan. 2015 05:10 - Sist endra 13. feb. 2015 14:04
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere