UiO-ansatte velger taxi og egen bil framfor elbil

Kun 18 av UiOs rundt 7000 ansatte benyttet elbilordningen i 2014. Rektor Ole Petter Ottersen tar selvkritikk for at verken han eller hans nærmeste medarbeidere har benyttet elbil det siste året.

FLOTT TILBUD: – Det er uforståelig at ikke flere bruker UiOs elbiler, mener medisinprofessor Michael Bretthauer.

Foto: Ola Sæther

– Vi er det første universitetet i Norge som etablerer dette tilbudet. Bruk det godt! Var oppfordringen fra rektor Ole Petter Ottersen og universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe, da Universitetet i Oslo i 2009 inngikk en avtale med MoveAbout, et firma som leier ut elbiler til privatpersoner og bedrifter.

Avtalen innebar at fem elektriske biler ble plassert på universitetets parkeringsplass i Problemveien vis av vis Frederikkebygningen og gymnastikkbygningen på Blindern. Tiltaket ble den gang framhevet som et ledd i en større satsing på miljø ved Universitetet i Oslo.

Gratis for enhetene

Universitetsledelsens oppfordring ble imidlertid i liten grad ble tatt til følge. For å gjøre det enklere for de ansatte å ta i bruk elbilordningen, ble det i 2014 bestemt at det skulle iverksettes en prøveordning hvor Eiendomsavdelingen betaler regningen når ansatte bruker elbil.

Men heller ikke dette tiltaket, har bidratt til å øke bruken nevneverdig. Antallet UiO ansatte som brukte elbil i 2014, begrenset seg til kun 18 personer. Disse kjørte til sammen 57 turer og regningen kom på ca. 20 000 kroner.

Det har ikke lykkes Uniforum å få tak i tallene for utbetaling av kjøregodtgjørelse og utgifter til taxi og leiebil i 2014. Rapporten fra 2013 viser imidlertid at universitetets ansatte kjørte leiebil for 594 095 kroner og taxi for 1 740 981 kroner. Den totale summen for tilbakebetalt kilometergodtgjørelse for bruk av egen bil var 2 447 514 kroner.

– Selv om tallene fra 2013 også inkluderer transport utenfor Oslo-området og i utlandet, er det ikke tvil om at de ansatte velger egen bil og taxi framfor elbil også i nærområdet, vedgår miljørådgiver i Eiendomsavdelingen, Torbjørn Bjønness.

Viktig symbolsak

– Dette er en altfor lav bruk, kommenterer rektor Ole Petter Ottersen og viser til at elbilordningen er en viktig symbolsak i arbeidet med å skape en grønnere campus.

– Hva er årsaken til at elbilene i liten grad blir brukt?

– Jeg tror det handler om at ordningen er lite kjent blant de ansatte, svarer rektor og forteller at han planlegger å skrive et blogginnlegg hvor han oppfordrer til økt bruk.

– Du har tidligere oppfordret de ansatte til å bruke elbil i et leserinnlegg i Uniforum, og er vel ikke blant dem som kan skylde på at du ikke kjenner ordningen. Likevel har hverken du eller noen av dine medarbeidere i Lucy Smiths hus, med unntak av fire ansatte i Eiendomsavdelingen, brukt elbil i 2014. Hva er din kommentar til dette?

– Nei, hva kan jeg si. Alle i Lucy Smiths hus burde bruke disse bilene mer, og ledere bør gå foran med et godt eksempel. Jeg burde også ha benyttet elbilene mer, sier Ottersen.

Fabelaktig tilbud

Sjef for innkjøpsseksjonen, Jacob Magne Landsvik er den eneste lederen ved UiO som benyttet ordningen i 2014. Med fem registrerte turer i 2014 er han til gjengjeld en av storbrukerne.

– Dette er et fabelaktig tilbud, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere benytter ordningen, sier han.

– Jeg reiser ofte kollektivt, men spesielt når vi er flere som skal i samme møte og været er ufyselig, gjør elbil susen, sier han og forteller at han fire av fem ganger har hatt passasjerer i bilen.

Landsvik har kontor på Sogn Arena, ca. 15 minutters gange fra elbilene, og skulle gjerne sett at en av elbilene ble plassert utenfor denne bygningen.

– Universitetet har ca. 170 ansatte på Sogn Arena. Får vi en bil hit, tror jeg bruken vil øke, sier han.

Flott at UiO sponser dette

Professor Michael Bretthauer ved Avdeling for helseledelse og helseøkonomi på Det medisinske fakultet er også en varm tilhenger av elbilordningen.

– Jeg bruker elbil til besøk på sykehusene vi samarbeider med i Akershus og Østfold, opplyser Bretthauer som blant annet har brukt elbilen til å besøke sykehuset i Moss. Bretthauer beskriver elbilene som både lette å bestille og lette å kjøre.

– Jeg har alltid fått bil, selv på kort varsel, og parkeringsplassen ligger kun et par minutters gange fra kontoret mitt. Dette er en fantastisk ordning, som jeg ikke forstår hvorfor ikke flere benytter, sier han.

Bretthauer leder en forskergruppe som har fått 23 millioner kroner av Forskningsrådet til å forske på hvordan man kan forebygge tarmkreft. Han forteller at gruppen, før den oppdaget muligheten til å bruke elbilene på UiO gratis, vurderte å bruke noen av prosjektpengene til å kjøpe en elbil.

– Det er utrolig flott at UiO sponser dette, sier han.

Brukte elbil til å hente egg

På topp blant brukerne i 2014 troner imidlertid tidligere postdoktorstipendiat på Farmasøytisk institutt, Kirsten Eline Rakkestad. Ti ganger brukte hun elbil til å kjøre til Alnabru for å hente egg til forskningsgruppen sin.

– Jeg syns det var greit å slippe å bruke egen bil, og fint å bruke miljøvennlig elbil. Å registrere seg og booke bil, fungerte veldig greit, og bilene er enkle og greie å kjøre også på vinterføre, forsikrer hun.

– Etter at ordningen ble gratis, sparte vi dessuten litt penger på å bruke elbil, legger hun til.

Rakkestad tror i likhet med rektor, at årsaken til at få UiO-ansatte bruker ordningen, er at den er lite kjent.

Vil få ned brukerterskelen

Miljørådgiver Torbjørn Bjønnes mener underforbruket også kan tilskrives at både deleordninger og bruk av elbil er nytt for mange. I en hektisk hverdag er det ofte enklere og mindre usikkert å velge tradisjonelt, om man ikke allerede har registrert seg som bruker og har erfaring med en slik ordning.

– I fortsettelsen vil det være naturlig å se på hvordan vi kan få storbrukerne av taxi og egen bensin- eller dieselbil, over på elbil eller andre mindre miljøbelastende transportmidler. Tiltak for å få ned brukerterskelen hos disse brukerne, vil bli foreslått når statistikken for 2014 foreligger, sier han.

 

 

Emneord: Arbeidsforhold, Universitetspolitikk, Miljø, Arbeidsmiljø Av Grethe Tidemann
Publisert 23. jan. 2015 05:00 - Sist endra 13. feb. 2015 14:03

Med litt bedre research ville journalisten avdekket at kommunikasjonssjefen ved Det juridiske fakultet leide EL-bil i september. Hadde han blitt intervjuet, ville han fortalt at ass. fakultetsdirektør og en annen UiO-ansatt var passasjerer T/R Sundvolden.

Oppfølgingsspørsmål ville avdekket at bilen fungerte som en bil skal, men at man med flere i bilen og bruk av vifte og aircondition og oppoverbakker på ingen måte skal håpe på 15 mil som maksrekkevidde.

Til bruk i bynære omgivelser fremstår imidlertid de aktuelle EL-bilene som et ypperlig alternativ så lenge man ikke skal frakte store mengder bagasje.

Steinar Hafto Myre - 23. jan. 2015 09:29

Det er flott å ha tilgang til el-bil, men jeg tror nok svært mange ansatte bruker offentlig kommunikasjon eller sykkel til kortere arbeidsreiser. T-banen er det mest effektive om en skal mellom Blindern og sentrum.

Marit Egner - 23. jan. 2015 10:08

Dette er et flott tiltak! Studentparlamentets arbeidsutvalg har benyttet oss av denne muligheten flere ganger i løpet av høsten og er enige i at løsningen både er enkel og effektiv i bruk.

tinaaa@uio.no - 23. jan. 2015 14:51

Steinar Hafto Myre. Du har rett: Det burde stått kun en leder i sentraladministrasjonen eller kun to ledere ved UiO leide elbil i 2014. Spørmål: Rakk dere ikke å lade på Sundvollen? Om jeg ikke tar feil, kan disse bilene lade i nedoverbakke. Dvs at oppoverbakke ikke er noe problem så lenge du også har noen nedoverbakker.

Grethe Tidemann - 25. jan. 2015 09:26

Grethe: Vi fikk ladet på Sundvolden, og bilen ladet seg i bakkene nedover - men "fulladet" var ifølge bilen 11 og ikke 15 mil. Trekk så fra at jeg kjørte bilen som jeg kjører min bensinbil, så var vel effektiv rekkevidde rundt 8 mil.

Men alle var enige om at det var en fin tur...

Steinar Hafto Myre - 29. jan. 2015 13:37

Hei  Etter litt plunder fant jeg websiden for å leie elbil.  Helt nederst kom det opp at det tar inntil 10 dager å få et nøkkelkort. Hva trenger man det til? Er ikke bilen ulåst på angitt startpunkt?   Websideadressen burde kanskje stått i artikkelen ovenfor her, eller gjør den det?  Men turen i morgen til Maxbo på skøyen for å kjøpe verktøy til installasjon av nytt vitenskapelig utstyr går med bensindrevet privatbil siden det er ventetid før ordningen er operativ.  Det bet er fint tiltak dette, men etter maksimalt et halvt døgns ventetid burde det fungere.

Frode Rise - 9. feb. 2015 16:34

Frode Rise Du trenger ikke nøkkelkort. Bilen åpnes via mobiltelefonen din. Du får en sms rett før leietidspunkt og åpner bilen ved å taste en firesifret pinkode. Her er det en nettside som bør oppdateres! Vil for øvrig sette inn websideadressen i artikkelen!

 

Grethe Tidemann - 13. feb. 2015 13:58
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere