Fire universiteter vurderer å droppe deler av statens it-system

Vanskene med de nye datasystemene fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er så store at de fire eldste universitene vurderer å kutte deler av løsningen. 

Portrett av en mann

ALTERNATIVER: En mulighetsstudie skal kartlegge andre alternativer til det nyinnførte økonomi- og lønnssystemet til Direktoratet for økonomistyring (DFØ), sier universitetsdirektør Robert Rastad ved Universitetet i Bergen. 

Foto: UiB

Både ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og Universitetet i Tromsø har de ansatte opplevd store problemer med det nye økonomi- og lønnssystemet fra DFØ. Universitetsdirektør Robert Rastad ved Universitetet i Bergen sier til Khrono at de kartlegger andre alternativer. 

– Det smerter at administrative systemer skal påvirke universitetets kjernevirksomhet. Når det også går ut over omdømmet vårt, er det ikke akseptabelt. Derfor har vi satt i gang en mulighetsstudie som kartlegger andre alternativer, sier Robert Rastad til Khrono. 

Avisen konkluderer med at det i praksis betyr at de fire universitetene i BOTT-samarbeidet (Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø), nå forbereder og undersøker mulighetene til ekstern anbudsrunde på  de delene av systemet som fungerer dårlig.

Universitetsdirektør Arne Benjaminsen sier til  Khrono at noe må gjøres. 

– Et annet utfall som er nærliggende er å finne ut er hvordan vi får gjort riktige tilpasninger av det systemet vi har levert. Slik at det leverer som ønsker, sier Benjaminsen. 

På møtet i Universitetsstyret 8. februar fortalte han at UiO hadde hatt problemer med å betale leverandører.

– Det har heller ikke vært godt nok opplæringsmateriell. Utviklingen går i riktig retning, men det har også  vært mye merarbeid for de ansatte, sa han da han orienterte Universitetsstyret om situasjonen. 

 

 

Emneord: IT, Arbeidsforhold Av Martin Toft
Publisert 10. feb. 2022 10:46 - Sist endret 10. feb. 2022 10:49
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere