Undervisning er ofte en ensom aktivitet

– Det er for lite debatt om undervisning, mener prodekan på Det humanstiske fakultet Gunn Enli. Undervisning post-korona er hovedtemaet i vårens sesong av podkasten «Undervisningsplikten». 

SPESIALUTGAVE MED KUNNSKAPS- OG INTEGRERINGSMINISTEREN: Guri Melby var gjest i årets første episode av podkasten «Undervisningsplikten».

Foto: Skjermdump

Gjennomføringsreformen i videregående skole og spørsmålene som er blitt reist i arbeidet med denne, var et av temaene i vårens første episode av podkasten Undervisningsplikten. Det handlet også om hva som må til for få gjøre elevene som går ut av videregående skole bedre rustet til akademiske studier.

Gunn Enli omtaler den første sendingen i årets sesong av podkasten Undervisningsplikten som en spesialutgave

Resten av året skal det i hovedsak handle om undervisning post korona.

– Vi er kommet opp på et digitalt nivå hvor det ikke vil være mulig å nullstille studentenes forventninger til undervisningen. I hvilken grad skal vi imøtekomme forventningene om et digitalt tilbud, og hvordan skal vi kombinere det fysiske og det digitale på best mulig måte. Dette er blant temaene i årets sesong, forteller Enli.

Førstemann ut var rektor ved OsloMet Curt Rice som snakket om konsekvensene av pandemien, men også om mulighetene den gir for likestilling, kontorbruk og studenter.

Neste episode kommer fredag 14 mai, og gjesten er Ap-leder Jonas Gahr Støre.

–Tittelen på episoden er ikke bestemt, men temaet er hva vi kan forvente oss av endringer innen høyere utdanning dersom det blir regjeringsskifte til høsten, opplyser Enli.

Arena for diskusjoner og erfaringsutveksling

Ideen om en podkast om undervisning i høyere utdanning oppstod da Gunn Enli i 2019 ble prodekan for undervisning på Det humanistiske fakultet. Enli som er professor i medievitenskap, hadde tidligere syslet med ideen om å lage en podkast om forskning.  Nå ville hun sette undervisning på dagsordenen.

– Det er for lite debatt om undervisning og undervisningen er ofte privatisert. Som forsker jobber du gjerne i en gruppe, og det kan være viktig med samarbeid blant annet for å skaffe finansiering. Undervisning kan derimot oppleves som en ensom aktivitet. Vi mangler arenaer for å dele erfaringer og drøfte hva som fungerer og hva som ikke fungerer like godt, konstaterer hun.

Det finnes så vidt hun kjenner til ingen andre podkaster i Norge om undervisning i høyere utdanning.

– Jeg ønsket å sette i gang diskusjoner og erfaringsutveksling, og jeg ville gi lyttere som arbeider med undervisning i høyere utdanning, følelsen av å være en del av et fellesskap, poengterer hun.

Ny aktualitet med koronaen

Enli brukte første sesong til å gjøre seg kjent med fakultetet.

– For meg handlet det også om å løfte fram noen nye stemmer, sier hun.

I 2020 kom koronaen, og podkasten fikk en helt ny aktualitet. Det sa seg selv at hovedtemaet måtte bli digital undervisning.

Blant de mest populære episodene i 2020 var Makt og muligheter i en digital verden med Ida Aalen og Hilde Nagell. Episoden Kampen om konsentrasjonen med Marte Blikstad-Balas og Kari Spjeldnæs hadde også mange lyttere, ifølge Enli.

– For personer som lurer på hva som skjer med oss når alt undervisning foregår digitalt, er episoden Digital revolusjon og psykisk helse også aktuell, påpeker hun.

Andre populære episoder i 2020 var Hva kan universitetet lære av mediebedriftene? med Thor Gjermund Eriksen og Hege Bellika Hansen og Må undervisningen bli som Netflix og Snapchat? med Nils Axel Nissen og Torgeir Waterhouse

For de som vil ha tips og støtte til undervisning, anbefaler Enli også episoden Hjemme-alene-undervisning: Hvordan blir generasjon skjermstudent.

Oversikt over samtlige episoder finner du for øvrig på nettsiden Undervisningsplikten.  Det er også mulig å abonnere på podkasten på Spotify og på Itunes. Podkasten har også en egen Facebook-side med presentasjon av nye episoder og lenker til tidligere episoder, kan Enli fortelle.

– Vi er blitt en merkevare

Enli er ansvarlig for det redaksjonelle innholdet i podkasten, mens Mari Lilleslåtten i fakultetets kommunikasjonsavdeling har ansvaret for det tekniske.

Forslag til temaer og gjester får Enli både fra kolleger på fakultetet og fra andre som kjenner til podkasten.

– Drømmen min er at lytterne skal bli utfordret og at de skal få gode idéer og inspirasjon. For meg er det også viktig at podkasten skal være en arena med takhøyde og rom for ulike meninger, poengterer hun.

– Jeg opplever at vi er blitt en merkevare, men det er ikke alle som hører på podkaster. Utfordringen vår nå er å få enda flere lyttere og bli enda bedre kjent.

 

 

 

Av Grethe Tidemann
Publisert 7. mai 2021 05:00 - Sist endra 7. mai 2021 08:55
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere