Rekordmange norsksstudenter på Den digitale internasjonale sommerskolen

I alt har 350 studenter fra 60 land lært norsk på UiO hjemmefra i sommer. Det er ny rekord av språkstudenter for Den internasjonale sommerskolen.

Ei kvinne står ute med ei øy i bakgrunnen

SAVNET FYSISKE MØTER PÅ SOMMERSKOLEN: – Jeg satte stor pris på at vi likevel fant sammen på nett, sier Minji Kim fra Sør-Korea.Hun var en av studentene som måtte ta norskkkurs fra hjemlandet på grunn av koronapandemien.

Foto: Privat

På grunn av pandemien måtte Den internasjonale sommerskole ved UiO (ISS) kaste seg rundt for å tilby heldigitale kurs.

– Det er første gang at Den internasjonale sommerskolen gjennomfører poenggivende norskkurs digitalt, og dette har gjort det mulig for studenter fra enda flere land å delta. Mange ville ellers fått utfordringer med å få visum til Norge i tide. Vi er svært glade for den overveldende interessen, sier direktør Nita Kapoor i en pressemelding.

Generelt om norskklassene i sommer:

• 12 (av totalt 20) ISS-klasser i sommer var norskundervisning. 350 av 500 studenter i sommer valgte seg norskkurs.

• Tilbudet besto av 6 ukers intensivkurs i norsk språk på fire ulike nivåer fra nybegynner (trinn 1) til godt viderekommen (trinn 4)

• Lærere som har undervist befant seg i 5 land (USA, Canada, Italia og Frankrike, i tillegg til Norge 

• Mange studenter har kunnet delta som kanskje ellers ikke ville hatt en reell mulighet til å komme på en internasjonal sommerskole i utlandet

• Vi har gjennom sommeren til og med laget «språkkafe» for studentene på tvers av klasser, i tillegg til å organisere sosiale aktiviteter, virtuelle ekskursjoner rundt om i Oslo, Norgesinformasjon osv.

(Kilde: Den internasjonale sommerskolen ved UiO)

·  

Global interesse for norsk språk

Puneet Sekhon fra Punjab i India bor på Ås og jobber som praktikant på biblioteket i Ski.  I sommer har hun tatt kurs i norsk språk for viderekomne (Trinn III) digitalt ved sommerskolen.Hun forteller at de daglige klassetimene og studentenes aktive deltakelse gjorde at motivasjonen vedvarte gjennom sommeren.

– Jeg har følt meg oppmuntret i gruppediskusjon med de andre. Jeg kan se fremgang hos meg selv, nå er det lettere for meg å lese skjønnlitteratur og annet autentisk stoff. Jeg har blitt kjent med norsk kultur og samfunnsliv, og utvidet ordforrådet. Det er lettere å delta mer i samtaler både med kollegene mine og besøkende på biblioteket, sier hun i pressemeldingen.

Minji Kim fra Sør-Korea synes det var skuffende å ikke få oppleve Oslo sammen med den internasjonale gruppen studenter ved sommerskolen, og hun har savnet å møtes utenom klasserommet for det sosiale og for å øve på språket.

– Jeg satte stor pris på at vi likevel fant sammen på nett. Læreren vår, Erik, gjorde at det nesten føltes som et ekte klasserom, og jeg elsket fonetikktimene hans.Norsk uttale kan være noe av det vanskeligste for oss som lærer språket.

Håper å kunne dra til Norge neste år

Medstudent Matheus Saez fra Itabira i Brasil var også skuffet over ikke å få være i Norge i sommer.

– Det er ikke lett å omgi seg med norsk språk herfra, men jeg har funnet filmer og podcaster på norsk, som hjelper. Jeg håper å kunne dra til Norge neste år, også fordi det var litt vanskelig teknisk med verktøy og ressurser digitalt.

Et portrett av en mann
– Det er ikke lett å omgi seg med norsk språk herfra, men jeg har funnet filmer og podcaster på norsk, som hjelper, sier Mathias Saez fra Brasil. (Foto: Privat)

Det beste med sommeren var å treffe andre som også er interessert i norsk språk og kultur:

– Det er litt ensomt å studere norsk litteratur i Brasil, så det er veldig gøy når det er mulig å snakke om norske forfattere og bøker. Gjennom sommerskolen treffer jeg andre fra forskjellige land som også er interessert i norsk språk, historie og litteratur, og spesielt digital språkkafé har vært veldig fint fordi det er mer rom for å snakke fritt enn det er i timene. Her har det vært lettere å åpne seg selv for andre og skape vennskap og dele historier, sier Matheus.

Samhold uten å møtes

Torunn Strand Andresen er en av lærerne som måtte undervise digitalt for første gang:

– Det som er veldig annerledes, er at vi ikke kan se studentene våre like godt. I et klasserom kan vi se ansiktsuttrykket, vi kan se hvem som forstår, hvem som har noe på hjertet. Et konferanse-verktøy som Zoom kan aldri erstatte klasserommets møte mellom mennesker.

Andresen fremhever samholdet mellom studentene, som til tross for digital undervisning har vært sterkt:

– Det har vært morsomt å høre hva studentene snakker om i de digitale grupperommene etter at de er ferdige med oppgavene. På sitt beste har de utvekslet erfaringer, hjulpet hverandre med norsk vokabular og vært veldig hjelpsomme med hverandre.

Årets kull med rundt 350 norskstudenter er nå godt i gang med eksamen, før mange fortsetter på neste trinn nå i august.

Emneord: Den internasjonale sommerskole, Internasjonalisering, Studentforhold
Publisert 4. aug. 2020 16:20 - Sist endra 4. aug. 2020 16:34
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere