Tunge programmer selger på NRK

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 16 1998

1,5 millioner innom Kunnskapskanalen:

- Folk vil ikke la seg underholde til døde! Slik tolker førsteamanuensis Arild Boman ved InterMedia ferske seertall som viser at mange flere enn forventet så de UiO-produserte programmene om Habermas, Mitose og meiose og statsminister Bondeviks foredrag om Europa-politikk på NRK tidligere i høst.

Sendingene startet på NRK1 lørdager i ett-tiden mellom Utenriksmagasinet og Sportslørdag/Tippekampen, med nesten to timer med Jürgen Habermas om «Globalisering og velferdsstat» fra en sprengfylt Aula under Forskningsdagene i fjor.

- Dette var et ganske frontalt framstøt i forhold til god TV-latin: med et program på spillefilms lengde, tunglastet med faglig innhold, på engelsk og uten muligheter for fiks fjernsynsregi. Vi fulgte opp lørdagen etter med nesten 1 og1/2 time om norsk Europa-politikk fra ARENA-programmet, med statsminister Kjell Magne Bondevik, forteller Boman. MMIs løpende TV-målinger viser at Kunnskapskanalens «tunge» sendinger har hatt like stor seeroppslutning som de fleste andre sendingene - ikke bare fra NRK selv - på dagtid lørdager, «Norge Rundt» og «Utenriksmagasinet», de måler seg også med kommersielle kanalers serier på samme tid på rundt 20 000 - 40 000 seere. Til sammen 1,5 millioner seere har vært innom Kunnskapskanalens programmer.

- Men ikke mindre interessant er at tallet på mennesker som ser en del av programmene, er til dels betydelig høyere enn andre programmer. Norge Rundt og Utenriksmagasinet i reprise på NRK1 hadde på disse lørdagene ca. 60 000-80 000 deltidsseere, mens Habermas-sendingen hadde 165 000 og Europa-sendingen hadde 185 000, som utgjør opptil om lag 45 % av alle som så på noen som helst TV-kanal i Norge i det tidsrommet. Vår reprise på det faglig krevende biologiprogrammet «Mitose og meiose» hadde 144 000 deltidsseere, opplyser Boman.

- Resultatene så langt viser at UiO og fagmiljøene har et utgangspunkt og muligheter som gjør at det ikke er noen grunn for universitetet til å sakke akterut i det nye informasjonssamfunnet og i faglig kommunikasjon. De viser at det ikke er helt sant at folk bare vil underholde seg til døde, avslutter Boman.


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 16 1998
Publisert 28. okt. 1998 12:10 - Sist endra 1. sep. 2014 13:44
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere