Kalkulatorer i matematikkundervisningen

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 06 1998

Pedersens holdning minner om bilisten som ikke vil vite hva som er under panseret, skriver Erling Størmer.

Bjørn Pedersen likte ikke bildet av bestyrer ved Matematisk institutt som hoppet oppå en kalkulator mens han ropte "Forby kalkulatorer i skolen". Pedersen sammenlignet matematikernes holdning med bøndenes i jernbanens barndom, da de ville at en mann skulle gå foran toget med et flagg for å advare mennesker og dyr om den kommende fare. Pedersens motsatte holdning med ønsket om en kraftig økning i bruken av kalkulatorer i matematikkundervisningen ved universitetet er mer i tidens ånd og minner om bilisten som ikke vil vite hva som er under panseret på bilen. Det går vanligvis bra det, men krever mye hjelp av andre. Slik er det med bruken av kalkulatorer i matematikk også. Man kan manipulere riktig en stund, men uten en viss forståelse er man fort avhengig av andre.

Og der kommer vi til matematikernes holdning. Vi vil gjerne gi studentene litt faglig ballast med på veien, men merker at det blir stadig vanskeligere, blant annet på grunn av kalkulatorbruken i skolen. Resultatene av en test MA001-studentene tok sist januar, var et skremselsskudd. Det viste seg blant annet at 39 prosent ikke klarte å finne tredje potensen til -2/5 uten kalkulator.

Et annet meget viktig poeng med matematikkundervisningen, som Pedersen kan ha oversett, er ønsket om å gi studentene en innføring i matematisk tenkemåte med systematisk tankegang og logiske og strukturerte resonnementer. Litt trening i dette er vel ønskelig i kjemi også.

Erling Størmer,
professor, Matematisk institutt.

 

 


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 06 1998
Publisert 30. apr. 1998 17:51 - Sist endra 1. sep. 2014 13:37
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere