- Et demokrati må ha opplyste mennesker!

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 06 1998

Malis president besøkte UiO

- Da jeg begynte i denne jobben for seks år siden, tenkte jeg at skolevesenet nok ville være på plass i løpet av min første periode som president. Men vi har ikke kommet lenger enn at vi såvidt har fått laget en handlingsplan.

Av Marit Hammersmark

{short description of image}Malis president, Alpha Oumar Konaré, mener skoler er en forutsetning for et levedyktig demokrati. (Foto: Xenia Isaksen)

Det sier president Alpha Oumar Konaré, som er den første demokratisk valgte presidenten i Mali. Han er arkeolog og historiker. I tillegg har han vært kulturminister. Hans forgjenger, diktatoren Moussa Traoré, ble dømt og straffet for menneskerettslige forbrytelser mot sitt land. President Konaré har på sin side arbeidet for å utvikle demokratiet i Mali. Hjemlandet hans har rundt ti millioner innbyggere og var fransk koloni fra 1895 til 1960.

Presidenten ga et meget godt inntrykk da han holdt et foredrag i regi av Studie- og forskningsadministrativ avdeling og Senter for miljø og utvikling ved Universitetet i Oslo og Vennskapsforeningen Norge-Mali like før påske. Han var blid og vennlig og meget engasjert i sitt lands ve og vel. Konaré er opptatt av å bygge opp skolevesenet i landet, fordi han mener at det å kunne lese er en forutsetning for demokratiet. Mellom åtti og nitti prosent av befolkningen kan verken lese eller skrive.

- Vi har måttet finne ut om vi skal ha et system som er basert på et fransk skolesystem, eller om vi skal bygge opp noe helt nytt, basert på våre egne tradisjoner, og vi må finne ut hvordan det skal se ut, forteller presidenten. Det er altså stor avstand mellom de få som har høyere utdanning og den vanlige malier. Hovedstaden i Mali, Bamako, fikk sitt universitet i 1996. Byen Timbuktu var et islamsk universitetssenter i middelalderen. Det var nemlig araberne som opprettet de første universiteter i verden.

Bærer pulten på hodet

Universitetet i Oslo har samarbeidet med forskningsinstitusjoner i Mali i ti år. På regjeringsnivå ble det i 1986 undertegnet en avtale for å bekjempe sult og tørke i regionen. Ved UiO var det Senter for utvikling og miljø, SUM, som hadde kontakten med Mali. Siden 1996 har seksjon for Nord-Sør-samarbeid ved Internasjonal avdeling opprettholdt kontakten. Det forskes nå innen språk, biologi og farmasi i Mali ved Universitetet i Oslo. Førsteamanuensis Ingse Skattum ved Klassisk og romansk institutt, Fransk avdeling, fikk i fjor Senter for afrikansk kulturformidlings "Takk og pris" for 1997, for å ha satt Afrika høyere på dagsordenen og i studentenes bevissthet ved UiO. Hun har bodd i Elfenbenskysten i fire år, og hun reiser til Mali to ganger i året som norsk koordinator for et prosjekt som tar for seg språksituasjonen i skolen.

- Skolene i Mali er dårlig utstyrt. På landsbygda må barna ofte bære pultene på hodet til og fra skolen, fordi skolen ikke har noen mulighet til å låse rommene. Mangel på kritt, blyant og papir er en annen hindring for undervisningen. Men det største problemet er at undervisningen foregår på fransk, som er det offisielle språket, men som ikke er morsmålet til barna, og som de ikke får brukt utenfor klasserommet, forteller Ingse Skattum.

- For tiden skriver et titalls norske studenter hovedoppgave om frankofone emner og én arbeider med en doktorgrad om fransk språk i Afrika, ved Fransk avdeling ved Klassisk og romansk institutt. Frankofon betyr i denne sammenheng både "fransktalende" og "fransk utenfor Frankrike", opplyser Ingse Skattum.

Gresshoppesvermer som spiser opp kornavlingene, er et problem i Mali. Forskere ved Biologisk institutt på UiO samarbeider med forskere i landet for å finne frem til gresshoppenes naturlige fiender, slik at man slipper å bruke gift. Gresshoppenes naturlige fiender er flere typer indre parasitter. Farmasøytisk institutt bistår ørkenlandet med å utvikle plantemedisiner, spesielt mot malaria, men også mot hoste, forstoppelse og eksem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 06 1998
Publisert 30. apr. 1998 17:51 - Sist endra 1. sep. 2014 13:37
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere