Mange av dere la sikkert merke til denne overskriften i forrige Uniforum. Tidligere i år slo Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) fast at Universitetet i Oslo hadde brutt likestillingsloven ved at vi ikke hadde gjort nok for å forebygge og hindre trakassering. Uttalelsen fra LDO tok utgangspunkt i UiOs generelle rutiner, men mye av det konkrete innholdet i kritikken var hentet fra Det odontologiske fakultet og en mye omtalt mediesak ved dette fakultetet. Vi i universitetsledelsen mente kritikken fra LDO var urimelig fordi den bygde på feil faktisk grunnlag. Vi ba dem derfor om å gjøre om vedtaket sitt.
I slutten av oktober kom meldingen fra LDO om at de trekker sin kritikk av UiO. De slår fast at vi har gode nok rutiner for å forebygge og hindre trakassering, og den spesifikke saken ved Det odontologiske fakultet henlegges. Universitetsledelsen er fornøyd med denne avgjørelsen da vi selv mener at vi gjør et godt arbeid for å forhindre trakassering blant annet gjennom tiltaksplaner, etiske retningslinjer og gode varslingsrutiner. Vi mener også at Det odontologiske fakultetet har satt i gang gode tiltak for å forbedre den kliniske læringssituasjonen for sine studenter, og at de fortjener honnør for hvordan de har tatt fatt i de utfordringene som arbeids- og læringsmiljøundersøkelsen deres avdekket.
Universitetet i Oslo er en stor arbeidsplass, og vi må hele tiden ha fokus på arbeids- og læringsmiljøet for våre ca. 35 000 ansatte og studenter. I akademia har vi en hierarkisk struktur med store maktforskjeller, og dette gjør at mange arbeids- og læringssituasjoner kan bli ekstra vanskelige. Vi må skape trygge rammer for de ansattes muligheter til å gi og ta faglig kritikk. De midlertidig ansatte er i en særlig sårbar posisjon i så måte. Også veiledningssituasjonen gir utfordringer. Våre masterstudenter og ph.d.-stipendiater får én-til-én veiledning fra en etablert fagperson på området. Det ujevne maktforholdet i slike veiledersituasjoner krever særlig aktsomhet blant annet når det gjelder formulering av faglig kritikk. Gjennom forskningslederkurs og doktorgradsprogrammet ønsker UiO å ha økt oppmerksomhet på veiledersituasjonen, selv om vi vet at de aller fleste veiledersituasjonene ved UiO er flotte læringssituasjoner knyttet til spennende faglige prosjekter.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere