SiO forsvarer bruk av engelsk i reklamekampanje

Get kickstarted with us. Det er hovedbudskapet i reklamekampanjen Studentsamskipnaden (SiO) kjører på kollektivtransporten i Oslo. – Det viktigste vi vil si til studentene er at de er velkomne til oss, sier direktør Fredrik Øren Refsnes i SiO Athletica.

PÅ ENGELSK: Når SiO skal lokke flere studenter i Oslo til å ta i bruk treningstilbudene, henvender SiO seg til dem på engelsk.  

Foto: Ola Sæther

Alle som tar buss, trikk og T-bane i Oslo, har lagt merke til reklameplakatene for idrettstilbudene til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus. Det mest iøynefallende er at hele teksten er på engelsk, bortsett fra nettadressen til studentidretten. Den er på norsk.

– Direktør Fredrik Øren Refsnes i SiO Athletica, hvorfor reklamerer dere på engelsk?

– SiO Athletica har både norske og utenlandske studenter som trener hos oss. Vi bruker begge språk på nettsidene våre og i nyhetsbrev. I kampanjer tar vi oss mer frihet, og bruker det vi synes passer best.

– Hvem er målgruppen?

– Studenter og ansatte på utdanningsinstitusjonene som er tilknyttet SiO. Andelen internasjonale øker.

– Kan du fortelle hva som er meningen bak setningen" Got a goal? Choose a strategy! Get kickstarted with us!»

– Vi vet at det er viktig å velge noe du syns er gøy for å komme i gang med å trene. Kampanjen viser blant annet bredden i hva du kan trene hos SiO Athletica og at du enkelt kan komme i gang hos oss.

– Hvordan vil du oversette den til et folkelig språk på norsk?

– Jeg ville nok ikke oversatt den. Det er ikke så ofte slike oversettelser av kampanjer fungerer.

Men det viktigste jeg vil si til studentene, er at de er velkomne hos oss. Jeg tror vi har noe som passer for de aller fleste.

– Hvordan har responsen på kampanjen vært?

– Athletica har fått mange nye medlemmer i januar og så langt i februar. Vi satte også medlemsrekord ved utgangen av januar. Det er vanskelig å si noe om hvordan kampanjen har spilt inn, men vi merker at studentene har lyst til å trene.

– Vil dere holde fram med reklamekampanjer på engelsk i Oslo?

– Ja.

 

 

 

Emneord: Studentsaker, Studentforhold, Språkpolitikk Av Martin Toft
Publisert 17. feb. 2016 16:21 - Sist endra 17. feb. 2016 16:21

Dette er pinlig for SIO. Hva er dette for slags signal å sende til studentene? At deres eget språk ikke er bra nok for studentidretten? Begrepet husmannsånd har sjelden blitt bedre illustrert.

Janne Bondi Johannessen - 18. feb. 2016 22:04
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere