Titan utvider – men har foreløpig ingen planer om uavhengighet

MN-fakultetet driver «nyhetsavis» der dekan Morten Dæhlen formelt sett har siste ord. Det fungerer problemfritt for Titan-redaktør Wenche Willoch.

VIKTIG KANAL UT: – Fakultetet startet opp Titan for fire-fem år siden som en respons på at vi er et svært fakultetet med veldig mye spennende forskning, som dagsmediene etter vårt syn ikke er nok opptatt av, sier redaktør Wenche Willoch.

Foto: Thea Willoch Njaastad/ skjermdump Titan.uio.no

Titan.uio.no er UiOs egen nyhetsavis for realfag og teknologi, ifølge egenbeskrivelsen. Nylig lyste nettstedet ut en stilling som forskningsjournalist, og skrev samtidig at redaksjonen utvider.

Er begrepsbruken og utvidelsen et tegn på at redaksjonen er i ferd med å fristille seg fra fakultetsledelsen? For selv om betegnelsene «nyhetsavis» og «forskningsjournalist» kan hinte om noe annet, er Titan nemlig en del av kommunikasjonsseksjonen på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Uniforum tok en prat med redaktør Wenche Willoch for å få en statusrapport.

Middel mot uengasjerte dagsmedier

– Kan du fortelle litt om Titan?

– Fakultetet startet opp Titan for fire-fem år siden som en respons på at vi er et svært fakultetet med veldig mye spennende forskning, som dagsmediene etter vårt syn ikke er nok opptatt av. Virkelig grensesprengende nyheter når jo ut uansett, men det er også mye annet godt stoff i forskningen vår. Så etableringen av Titan skjedde rett og slett for å gi fakultetet en egen kanal ut, sier redaktøren.

Redaksjonen legger stor innsats i å spre stoffet videre, forteller Willoch, og nevner både Facebook, nyhetsbrev og samarbeid med andre medier som Forskning.no, Teknisk ukeblad og ABC nyheter.

Titan samarbeider også med et teknologi-nettsted i Indonesia, og oversetter tidvis stoff til engelsk for å dele det via nyhetstjenesten Alpha Galileo. Innimellom deles nyheter fra Titan også som pressemeldinger fra UiO, gjennom tjenesten NTB kommunikasjon.

Stoffet på Titan.uio.no produseres i dag både av redaksjonelle medarbeidere og frilansere – i tillegg til en og annen sak produsert av kommunikasjonsrådgivere på fakultetets ti institutter. I tillegg har de bloggere, der en av de mest aktive er dekan Morten Dæhlen.    

Leter ikke opp problemsaker

Dæhlen er i kraft av dekanvervet, også øverste sjef for Titan. For selv om det ikke skrives eksplisitt på nettstedets «om oss»-side, er Titan altså en del av kommunikasjonsseksjonen.

Men hvor naturlig er det at en kommunikasjonsenhet skal bruke begrep som nyhetsavis og forskningsjournalist, begrep som vanligvis assosieres med uavhengig journalistikk? For Willoch, som selv har bakgrunn fra journalistikk, handler begrepsbruken om at redaksjonen tenker journalistisk. Hun ser derfor ikke noe prinsipielt i veien for at Titan skal bruke begrep som nyhetsavis, redaktør og journalist.

I den grad det er mulig, følger redaksjonen både Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten, forteller redaktøren:

– Selvfølgelig kan vi ikke følge opp på punktet om at redaktør skal være uavhengig. Og det er ikke nødvendigvis jobben vår å lete opp problematiske saker. Men vi har likevel en journalistisk tilnærming til stoffet. Vi skriver på en journalistisk måte og tar de etiske hensyn man skal ta som journalist. Dessuten er vi opptatt av at stoffet skal være interessant for leserne våre.

– Vær varsom-plakaten har også noen bestemmelser om bindinger og skillet mellom reklame og journalistikk?

– Ja, men der er vi tydelige. Vi legger ikke på noen måte skjul på at vi tilhører kommunikasjonsavdelingen, poengterer Titan-redaktøren.

– Aldri fått beskjed om hva vi ikke kan skrive

Uniforum og Apollon var underlagt det som da het informasjonsavdelingen helt fram til 2005. Da vedtok universitetsstyret at de to publikasjonene i stedet skulle redigeres etter bestemmelsene i Redaktørplakaten. Kan det gå samme veien med Titan?

– Har dere ambisjoner om å løsrive dere fra fakultetsledelsen?

– Nei, det er ikke noe ønske i ledelsen om det. Universitetet har allerede Apollon, mens vi er en kanal med informasjon fra MN-fakultetet. Det var et bevisst valg da vi ble startet opp, sier Willoch.  

– Ledelsen har ikke noe ønske om løsriving, men har du som redaktør det?

– Jeg er ansatt i kommunikasjonsavdelingen jeg også, og har gått inn i den rollen helt uten problemer, svarer redaktøren.

Uansett er ikke Titan-redaksjonen nevneverdig plaget med innblanding fra ledelsen, vurderer Willoch:

– De har veldig stor forståelse for at vi kan vårt fag og de kan sitt, så det er uproblematisk. Ledelsen kan nok ha ønsker om ting de vil vi skal skrive om, men det er aldri sånn «nå må dere skrive om det». Da dreier det seg mer om tips, ting de vet om som vi enda ikke har hørt om. Vi har aldri fått beskjeder om hva vi ikke kan skrive.

Håper på mer dagsaktuelt stoff

Utvidelsen det vises til i stillingsannonsen nylig, utgjør ifølge redaktøren ikke en veldig stor økonomisk endring. Forskjellen er at de vil styrke redaksjonen tilsvarende en 50 prosent stilling, framfor å bruke pengene på frilansere. Muligheten har åpnet seg nå som en ansatt i halv stilling straks går av med pensjon. Da vil de ha en redaktør og to journalister på fulltid.

Med endringen blir Titans skrivende redaksjon nøyaktig på størrelse med Uniforums og ørlite grann større enn Apollons faste redaksjon.

– Med en styrket daglig redaksjon blir det kanskje bedre muligheter til å ha mer dagsaktuelt stoff, håper Willoch.

– Apollon skriver også mye om realfaglig forskning. Konkurrerer dere om saker og kilder?

– Apollon er mye mer en samarbeidspartner enn konkurrent, vil jeg si. Noen ganger bruker vi også saker de har skrevet. Det er en enorm mengde forskere her som gjør mye spennende, så vi har heller ingen grunn til å løpe i beina på hverandre. En forskjell mellom oss er jo også at mens vi har nye saker hver dag, så utgis Apollon langt sjeldnere, sier Willoch og legger til:

– Som du sier, så skriver vi jo heller ikke så ulikt, sånn apropos spørsmålet om redaktørplakat eller ikke.

– Forsvinner ikke med kanalstrategien

I mai ble universitetsstyret presentert for UiOs kanalstrategi for kommunikasjonsarbeidet. I dokumentet som ble lagt fram, ble det argumentert for at det bør gjøres en vurdering av hvor mange ulike egne kanaler for forskningsnyheter UiO egentlig bør ha. Kanalene som ble nevnt som de største, var Titan, Apollon og UiO.no – forskningsnyheter.

Kan UiOs nye kanalstrategi få noen følger for Titans framtid?

– Alt vi har hørt, er at det er plass til oss, forsikrer Willoch.

– Så Titan kommer ikke til å kokes vekk med kanalstrategien?

– Nei, ikke i det hele tatt. Hvis kanalstrategien på sikt innebærer at man liksom skal «merge» flere fakulteters nyheter sammen til en større og bredere forskningssatsning, så er det bare flott. En mulighet er for eksempel å samle «best of» på en felles plattform, lignende det UiO sentralt gjør i dag. Og da vil Titan være en leverandør inn akkurat som andre fakulteter, sier redaktøren og legger til:

– Vi ser at folk synes det vi driver med er interessant, så mest av alt tenker jeg at vi er et eksempel for andre på hvordan man kan jobbe. Jeg er ikke redd for merkenavnet, det er jeg ikke.

 

Av Helene Lindqvist
Publisert 12. nov. 2020 05:40 - Sist endra 12. nov. 2020 09:39
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere