Rullet ut Munchs alternativ til "Historien"

Også de ansatte på Munch-museet var spente under pressevisningen av utstillingen Munchs laboratorium. Veien til aulaen. Et utkast i full størrelse av verket ble rullet ut for første gang på 40 år.

KONKURRANSEBIDRAGET: For første gang på 40 år ruller Munch-museet ut denne versjonen av Historien. Dette er maleriet Munch presenterte i Aulaen i finalerunden i 1911.

Foto: Ola Sæther

Langsomt ruller konservatorene ut det store lerretet.  Maleriets dimensjoner er som i Universitetets aula ca. fem meter bredt og elleve og en halv meter langt.

– Dette er den versjonen av maleriet Historien som Munch presenterte i Aulaen i 1911, forteller konservator og utstillingsansvarlig Petra Pettersen.  Motivet er velkjent, en gammel mann, en liten gutt og et stort eiketre i et kystlandskap.

Mer radikal versjon av Historien

Til stede er også professor Patricia Bergman som tok sin doktorgrad på Munchs malerier i Aulaen.

– Denne versjonen av Historien er mer radikal enn maleriet som henger i Aulaen, bemerker hun og peker på røttene på eiketreet som sprer seg ut som i et fossefall av farger, og gir et i et nærmest abstrakt uttrykk.

Museets leder og initiativtakeren bak utstillingen, Ingebjørg Ydstie, forteller at rullen med Historien, er blitt spart til slutt, for å gi publikum et innblikk i hvordan konserveringsprosessen foregår, forklarer museumslederen.

For vårt utrenede øye framtrer maleriet som aldeles perfekt.

– Maleriet er tilsynelatende i forbausende god stand, samtykker konservator Eva Storvik som har hovedansvaret for restaureringen av maleriene på rull i utstillingen.

Men hun ser litt mugg og noen vannskader, og kan fortelle at man ved nærmere analyser som regel oppdager flere skader, enn de man ser ved første øyekast.

Munchs alternative Alma Mater

På veggen bak lerretet med Historien henger et annet av de store monumentale verkene på utstillingen, nemmelig den versjonen av Alma Mater som omtales som Alma Mater/ Forskerne.

– Størrelsen er den samme, men fargene er lysere og motivet har flere barn enn maleriet i Aulaen, påpeker Ingebjørg Ydstie.

Hun forteller at Munch lenge var i tvil om hvilken av de to versjonene han foretrakk i Aulaen. Maleriet som henger i Aulaen er det som ble montert i 1916, etter at Munch etter mange års innherdig innsats omsider hadde lyktes i å dra det prestisjefulle utsmykningsprosjektet i havn. På 1920 tallet bestemte han seg imidlertid for å bytte ut maleriet i Aulaen med Alma Mater/Forskerne, og det var denne versjonen som prydet Aulaen helt til bildene ble tatt ned under krigen. Da krigen var over, og bildene på ny skulle opp på veggen, ble versjonen fra 1916 igjen montert.

Hvilken versjon Ingebjørg Ydstie selv foretrekker vil hun ikke uttale seg om.

Unik utstilling

Ingbjørg Ydstie forteller at i alt 140 arbeider er restaurert til prosjektet. Det dreier seg både om små skisser og malerier i samme monumentale format som maleriene i aulaen.  Mange er fullverdige kunstverk, og en del er ikke vist på nesten hundre år. Noen er svært skjøre og vil gå rett tilbake til trygg lagring i magasin etter utstillingen. Kanskje blir det hundre år til neste gang publikum får anledning til å se disse verkene.

Utstillingen gir en unik anledning til å betrakte Munchs arbeidsmetoder. Ingebjørg Ydstie håper museet har lyktes i å formidle hvor stort prosjektet var og hvilket enormt arbeide som stod bak.

 

Emneord: UiOs 200-årsjubileum, kultur, Kunst Av Grethe Tidemann
Publisert 1. sep. 2011 15:31 - Sist endret 2. sep. 2011 11:55
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere