Studer med lyst og få laud!

Uniforum 01/97
Er man som student tilstrekkelig motivert, har lært seg selv å kjenne og synes at studiene er lystbetonte, da er ikke laud noen uoppnåelig karakter. Det mener hovedfagsstudenter ved Universitetet i Oslo som sammen har forfattet studieteknikkboken: «Har du lyst, får du laud», som er utgitt på Universitetsforlaget.

AV GRO LIEN GARBO

Samme bok er utgitt av Folkeuniversitetets Forlag, men da med tittelen «Har du lyst ­ kan du lære». Sju hovedfagsstudenter fra ulike fagmiljøer ved Universitetet i Oslo (UiO) står bak. De har alle vært kursledere i prosjektet «Ansvar for egen læring» ­ et kurs i studieteknikk for ferske studenter ved UiO i regi av Kurssekretariatet. Kurssekretariatet ved konsulent Oddfrid Bergersen er faglig ansvarlig for boka.

KJENN DEG SELV

­ Det er lurt å lære seg visse studieteknikker, men vel så viktig er det å lære å kjenne seg selv og å finne ut hva som fungerer best for en selv, framholder Trond Kristoffersen, Vigdis Tvedt og Audun Hvenekilde, hovedfagsstudenter i henholdsvis filosofi, religionshistorie og biologi. Sammen med Hans Morten Skivik (pedagogikk), Lene Søgaard (medievitenskap), Siv-Iren Velmar (jus) og Therese Aalberg (idéhistorie) står de som forfattere av boka.

­ Til sammen har vi bred erfaring. Som studenter er vi dessuten hele tiden i direkte berøring med det vi prøver å lære bort til andre. Det var derfor Kurssekretariatet valgte å satse på hovedfagsstudenter som ledere for studieteknikk-kursene sine, forteller Kristoffersen, Tvedt og Hvenekilde.

­ Så da har dere selv antakeligvis alltid fått laud?

­ Neeeii, svares det unisont. Tvedt trekker det fram som en fordel at hun strøk på sitt første grunnfag. Da lærte hun hva som ikke fungerte for henne.

KRITISK HOLDNING

Forfatterne understreker at det ikke finnes noe trylleformular for god læring, men et generelt råd er at det er viktig å bearbeide stoffet selv, og å stille seg kritisk til det, gjerne diskutere det med andre. Å sitte å skrive ned alt foreleseren sier og ellers sitte parkert på lesesalen, er for de færreste en god måte å lære på.

­ Men mange som kommer direkte fra videregående skole vil vel helst ha stoffet ferdig fordøyd?

­ Noen er slik, men mange er også overraskende våkne og kritiske, forteller forfatterne.

For å lære er det viktig å ha et langsiktig perspektiv, understreker de tre. Det er viktig å ha et ønske om å lære ­ ikke minst nå når livslang læring er blitt et slagord for regjeringen. Forfatterne innrømmer imidlertid at også de kan rammes av pensumvegring. Det er rart med det. Bøker man ellers gjerne skulle ønsket å lese, får ikke den samme attraksjonen straks de blir pensum...

Tilbakemeldingene de tre har fått på boka er imidlertid at folk har funnet den givende og fått ny giv og ny glød av å lese den.

LYSTIGE FORFATTERE: Hovedfagsstudentene Audun Hvenekilde, Vigdis Tvedt og Trond Kristoffersen synes det har vært lystbetont å skrive bok om studieteknikk. (Foto: Xenia Isaksen)


Uniforum 01/97

Publisert 17. jan. 1997 10:54 - Sist endra 1. sep. 2014 13:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere