Dagens cand.mag. ikke tilstrekkelig

ForrigeInnholdNeste Uniforum 20/95
Arbeidsgiverne står ikke i kø for å huke tak i folk med en fersk cand.mag.-grad.
­ Uten arbeidspraksis er det veldig vanskelig å finne en fast jobb eller et lengre engasjement, sier nyutdannete Brita Langeid.

AV ØYSTEIN L. PEDERSEN

­ Jeg er villig til å ta det meste, men enten er jeg overkvalifisert eller så mangler jeg kompetanse og erfaring til å kunne få jobben jeg søker på, sier Langeid.

­ Etter en cand.mag.-grad har vi fått mye kunnskap, men det er vanskelig å finne et sted den kan anvendes. Enkelte steder har jeg fått spørsmål tilbake om hvorfor jeg ringer på jobber som jeg tydeligvis er overkvalifisert for, forteller Langeid, som har fagene antropologi, tysk og spansk i sin cand.mag.-grad. Hun forsikrer at hun ikke har gitt opp ennå, men vil begynne på hovedfag hvis hun ikke snart får et positivt svar.

INFORMASJONSGAP

Leder for Arbeidsforum, Knut Roppestad, mener at cand.mag.-graden må profileres bedre utad.

­ Informasjonsgapet er stort mellom universitetet og arbeidsgiver som skal ta imot studentene, sier Roppestad.

­ Dette er spesielt et problem nedover i forvaltningen og i den private sektor. Når det fra universitetshold gjentas at cand.mag.-graden er for dårlig, blir det også en sannhet utenfor universitetet, som igjen slår uheldig ut på dem som har denne graden når de skal søke jobb. Dette er en typisk defensiv holdning, som vi ofte finner ved universitetet, sier Roppestad. Han mener at det har blitt en myte på universitetet at man ikke får jobb uten hovedfag ­ en myte som lett kan bli en sannhet.

FIRE åR ER NOK

­ Fire års utdanning må være nok for å få seg en jobb. Vi kan gjøre noe med cand.mag.-graden, men vi må ikke miste det som gjør en universitetsutdanning særegen, sier Roppestad.

­ Universitetet må satse mer på veiledning av studentene i deres valg av fag i sin cand.mag.-grad. Mange studenter går på Blindern i tre-fire år uten å snakke med en veileder, men det er samtidig viktig at studentene velger fag de er interessert i, sier Roppestad, som mener at universitetsfolk og universitetet er overdrevet forskningsrettet.

­Et problem ved universitetet er at målet for mye av undervisningspersonalet er å frambringe forskere.


ForrigeInnholdNeste Uniforum 20/95

Publisert 24. jan. 1996 21:14 - Sist endra 1. sep. 2014 13:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere