Regjeringen vil ta bort alders- og kjønnspoeng

Nå vil regjeringen at unge skal komme raskere inn i høyere utdanning. Det er grunnen til at den vil fjerne alders-poeng til opptak. Regjeringen vil dessuten erstatte kjønnspoeng med kjønnskvoter.

HOLDER TETT: Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel vil ikke bekrefte innholdet i morgendagens stortingsmeldinger overfor NRK, 

Foto: Ola Gamst Sæther

I morgen klokken 10.00 holder Kunnskapsdepartementet en pressekonferanse på UiO. Der vil framtidens forslag til opptakskrav til høyere utdanning presenteres i en stortingsmelding om opptak og en annen stortingsmelding om profesjonsutdanningene.

Khrono var først ute med å melde at regjeringen vil fjerne alders- og kjønnspoeng til opptak. Samtidig vil den også ta bort karakterkravene til sykepleie, melder avisa. Senere på dagen kunne NRK bekrefte de samme opplysningene gjennom sine kilder.   

Etter det Khrono kjenner til vil kjønnspoeng komme til å bli erstattet med kjønnskvoter. NRK melder dessuten at tilleggspoeng for folkehøgskole blir fjernet. Det samme blir tilleggspoeng for fremmedspråk, Men både NRK og Khrono understreker at det er grunn til å tro at regjeringen går inn for å beholde tilleggspoeng for avtjent verneplikt. 

Overfor NRK ønsker ikke forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel å bekrefte disse opplysningene. Han viser til morgendagens pressekonferanse.

Det var opptaksutvalget ledet av tidligere stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap), som foreslo en total endring av opptakssystemet. Ifølge Khrono blir det altså langt færre endringer enn de Opptaksutvalget kom med. Dermed vil regjeringen heller ikke gå videre med  forslaget om å fjerne muligheten elever har til å forbedre karakterene sine fra den videregående skolen.  

Hele innholdet i de to stortingsmeldingene blir kunngjort på pressekonferansen i Georg Sverdrups hus på Blindern i morgen klokken 10.00,

 

 

 

Emneord: Opptak, utdanningspolitikk Av Martin Toft
Publisert 4. apr. 2024 11:39 - Sist endra 4. apr. 2024 12:03
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere