UiO får tildelt 25,6 millioner til forskning på utdanning og læring

Tre forskergrupper fra Psykologisk institutt,  Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og Senter for måling av utdanning (CEMO) ved UiO skal forske på utdanning og læring med støtte fra Forskningsrådet. 

En gruppe med studenter på Frederikkeplassen på Blindern

LÆRING OG UTDANNING: Fagmiljø på UiO får penger fra Forskningsrådet for å forske på utdanning og læring. Her er førsteårsstudenter på omvisning på Frederikkeplassen på Blindern. (Arkivfoto)

Foto: Martin Toft

Nå får 13 forskergrupper  ved norske universiteter og høgskoler 124 millioner kroner til å forske på blant annet matematikkundervisning, språkferdigheter hos barn, kjønnsforskjeller i utdanningsvalg og overgangen fra skole til læreplass. Tre unge forskertalenter får 8 millioner kroner til hvert sitt forskningsprosjekt.

− I utviklingen av den norske skolen trenger vi stadig ny kunnskap. Vi må forstå våre største utfordringer og vite hva som funker for å løse dem. Disse forskningsprosjektene vil gi viktige bidrag til den kunnskapsbaserte utvikling av norsk utdanning, sier kunnskapsminister Tonje Brenna i en pressemelding fra Forskningsrådet. 

Det er Forskningsrådet som deler ut pengene, som går over Kunnskapsdepartementets budsjett.

Centre for Educational Measurement (CEMO) ved Universitetet i Oslo får 7,6 millioner kroner til å utvikle en metode for å måle språk og kognitive ferdigheter blant små barn. Kunnskapen skal bidra til å redusere ulikhet gjennom tidlig tilpasset opplæring.

− Samfunnet blir mer og mer kunnskapsbasert. Å lykkes med skole og utdanning er viktigere for hver enkelt av oss enn noen gang, og avgjørende for at Norge skal greie å omstille seg og bidra til å løse de store utfordringene vi står overfor, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet. 

De to andre forskergruppene ved Universitetet i Oslo kommer fra Psykologisk institutt og fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Forskerne ved Psykologisk institutt skal forske på hvordan psykologer kan bli bedre i pasientbehandling ved hjelp av maskinlæring, kunstig intelligens og bevisst målrettet trening (deliberate practice) . Forskerne ved  Institutt for lærerutdanning og skoleforskning får penger til å undersøke ulikhet i utdanning. De skal særlig se på vanskeligstilte barn, som på tross av begrensede ressurser tar utfordringen og lykkes i matematikk og naturfag.

Unge forskertalenter

Tre av prosjektene er tildelt i kategorien Unge forskertalenter, og får 8 millioner kroner hver i støtte. Dette er støtte som er rettet spesielt mot forskere under 40 år, som er på et tidlig stadium i karrieren.

− Vi har satset mye på unge forskertalenter, og jeg er veldig glad for at vi kan bidra til å sikre muligheter for våre mest talentfulle unge forskere. Dette er prosjekter som vil være viktige i arbeidet for å øke elevenes motivasjon, læring og utvikling, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe i pressemeldingen

Blant prosjektene som får støtte er det et prosjekt ved Institutt for samfunnsforskning der forskeren skal undersøke hvordan kjønn påvirker utdanningsvalg.

Effekten av digitalisering av maritim utdanning er tema i et prosjekt ved Institutt for teknologi og sikkerhet, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Målet er å forbedre framtidens utdanninger innen maritime fag.

Undervisning som kombinerer matematikk og menneskerettigheter

OsloMet får 10 millioner kroner til å utvikle kunnskap som yrkesfaglærere kan bruke når de skal hjelpe elevene med overgangen fra skolebasert læring til læreplass.

Universitetet i Sør-Øst Norge får også 10 millioner kroner til et prosjekt som kombinerer matematikkundervisning og menneskerettighetsundervisning. Målet er å utvikle teori og pedagogiske metoder for styrke kunnskapen om etikk, menneskeverd og demokratisk deltakelse i matematikkundervisningen.

Disse prosjektene får finansiering

Organisasjon

Prosjekttittel

Innstilt beløp

Kommune

HØGSKOLEN I ØSTFOLD

Online video training for teachers to improve reading skills in children using augmentative and alternative communication

9 995 000

Halden

HØGSKULEN I VOLDA

Programming for Developing Mathematical Competencies

9 653 000

Volda

Dronning Mauds Minne Høgskole

Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions

10 000 000

Trondheim

OSLOMET

Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition

9 999 000

Oslo/Kjeller

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UNIVERSITETET I OSLO

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

8 000 000

Oslo

Institutt for samfunnsforskning

Missing Men: New conceptual understandings of gendered educational choices

8 000 000

Oslo

Institutt for teknologi og sikkerhet, UIT

Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME)

8 000 000

Oslo

Centre for Educational Measurement (CEMO)

Screening Early and Adaptively for Language Skills

7 609 000

Oslo

FOLKEHELSEINSTITUTTET

Pubertal Timing and Inequalities in Education

9 999 000

Oslo

USN, Campus Vestfold, Institutt for matematikk og naturfag

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

9 996 000

Borre

NORDISK INSTITUTT FOR STUDIER AV INNOVASJON, FORSKNING OG UTDANNING (NIFU)

Designing incentive systems in higher education

10 000 000

Oslo

UIS, Læringsmiljøsenteret

Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools

10 000 000

Stavanger

UIO, Psykologisk institutt

Training better clinical psychologists: new methods based on machine learning, AI, and deliberate practice

9 999 000

Oslo

 

Emneord: Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Psykologisk institutt
Publisert 28. juni 2023 11:42 - Sist endra 28. juni 2023 11:42
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere