Nå får 13 forskergrupper ved norske universiteter og høgskoler 124 millioner kroner til å forske på blant annet matematikkundervisning, språkferdigheter hos barn, kjønnsforskjeller i utdanningsvalg og overgangen fra skole til læreplass. Tre unge forskertalenter får 8 millioner kroner til hvert sitt forskningsprosjekt.
− I utviklingen av den norske skolen trenger vi stadig ny kunnskap. Vi må forstå våre største utfordringer og vite hva som funker for å løse dem. Disse forskningsprosjektene vil gi viktige bidrag til den kunnskapsbaserte utvikling av norsk utdanning, sier kunnskapsminister Tonje Brenna i en pressemelding fra Forskningsrådet.
Det er Forskningsrådet som deler ut pengene, som går over Kunnskapsdepartementets budsjett.
Centre for Educational Measurement (CEMO) ved Universitetet i Oslo får 7,6 millioner kroner til å utvikle en metode for å måle språk og kognitive ferdigheter blant små barn. Kunnskapen skal bidra til å redusere ulikhet gjennom tidlig tilpasset opplæring.
− Samfunnet blir mer og mer kunnskapsbasert. Å lykkes med skole og utdanning er viktigere for hver enkelt av oss enn noen gang, og avgjørende for at Norge skal greie å omstille seg og bidra til å løse de store utfordringene vi står overfor, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.
De to andre forskergruppene ved Universitetet i Oslo kommer fra Psykologisk institutt og fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Forskerne ved Psykologisk institutt skal forske på hvordan psykologer kan bli bedre i pasientbehandling ved hjelp av maskinlæring, kunstig intelligens og bevisst målrettet trening (deliberate practice) . Forskerne ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning får penger til å undersøke ulikhet i utdanning. De skal særlig se på vanskeligstilte barn, som på tross av begrensede ressurser tar utfordringen og lykkes i matematikk og naturfag.
Unge forskertalenter
Tre av prosjektene er tildelt i kategorien Unge forskertalenter, og får 8 millioner kroner hver i støtte. Dette er støtte som er rettet spesielt mot forskere under 40 år, som er på et tidlig stadium i karrieren.
− Vi har satset mye på unge forskertalenter, og jeg er veldig glad for at vi kan bidra til å sikre muligheter for våre mest talentfulle unge forskere. Dette er prosjekter som vil være viktige i arbeidet for å øke elevenes motivasjon, læring og utvikling, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe i pressemeldingen.
Blant prosjektene som får støtte er det et prosjekt ved Institutt for samfunnsforskning der forskeren skal undersøke hvordan kjønn påvirker utdanningsvalg.
Effekten av digitalisering av maritim utdanning er tema i et prosjekt ved Institutt for teknologi og sikkerhet, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Målet er å forbedre framtidens utdanninger innen maritime fag.
Undervisning som kombinerer matematikk og menneskerettigheter
OsloMet får 10 millioner kroner til å utvikle kunnskap som yrkesfaglærere kan bruke når de skal hjelpe elevene med overgangen fra skolebasert læring til læreplass.
Universitetet i Sør-Øst Norge får også 10 millioner kroner til et prosjekt som kombinerer matematikkundervisning og menneskerettighetsundervisning. Målet er å utvikle teori og pedagogiske metoder for styrke kunnskapen om etikk, menneskeverd og demokratisk deltakelse i matematikkundervisningen.
Disse prosjektene får finansiering
Organisasjon |
Prosjekttittel |
Innstilt beløp |
Kommune |
HØGSKOLEN I ØSTFOLD |
Online video training for teachers to improve reading skills in children using augmentative and alternative communication |
9 995 000 |
Halden |
HØGSKULEN I VOLDA |
Programming for Developing Mathematical Competencies |
9 653 000 |
Volda |
Dronning Mauds Minne Høgskole |
Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions |
10 000 000 |
Trondheim |
OSLOMET |
Vocational Teachers as Facilitators in the School-to-Work Transition |
9 999 000 |
Oslo/Kjeller |
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UNIVERSITETET I OSLO |
Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE) |
8 000 000 |
Oslo |
Institutt for samfunnsforskning |
Missing Men: New conceptual understandings of gendered educational choices |
8 000 000 |
Oslo |
Institutt for teknologi og sikkerhet, UIT |
Bridging Education and Future Work: Reframing Education and Competence Model for Remote Maritime Operations (REFRAME) |
8 000 000 |
Oslo |
Centre for Educational Measurement (CEMO) |
Screening Early and Adaptively for Language Skills |
7 609 000 |
Oslo |
FOLKEHELSEINSTITUTTET |
Pubertal Timing and Inequalities in Education |
9 999 000 |
Oslo |
USN, Campus Vestfold, Institutt for matematikk og naturfag |
Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE) |
9 996 000 |
Borre |
NORDISK INSTITUTT FOR STUDIER AV INNOVASJON, FORSKNING OG UTDANNING (NIFU) |
Designing incentive systems in higher education |
10 000 000 |
Oslo |
UIS, Læringsmiljøsenteret |
Life skills in theory and practice. Knowledge base, perceptions and implementation of an interdisciplinary topic in Norwegian schools |
10 000 000 |
Stavanger |
UIO, Psykologisk institutt |
Training better clinical psychologists: new methods based on machine learning, AI, and deliberate practice |
9 999 000 |
Oslo |
Logg inn for å kommentere
Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere