Pressebiter

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 15 1997

- Gi dem gratis heroin

Jon Vislie, professor i sosialøkonomi ved Universitetet i Oslo, vil fjerne det illegale markedet for heroin. - Det ligger en stor gevinst for samfunnet i å satse på kontrollert utdeling av heroin til de sprøytenarkomane. Kampen mot heroin kan åpenbart ikke vinnes med dagens politikk, sier Vislie. Professoren har lenge brukt narkotikamarkedet som pedagogisk modell i undervisningen på universitetet. Han vil ikke bruke ordet legalisering, som han mener gir et helt feilaktig inntrykk av forslaget. - Det er et stort, illegalt marked for heroin. Et marked kan reguleres på mange måter. Hvis vi velger å dele ut heroin til registrerte heroinavhengige, fjerner vi markedet, sier Jon Vislie. Han har fire hovedgrunner for å fremme det kontroversielle forslaget.

30 år med forbudspolitikk har ikke gitt ønskede resultater.

Det ligger en stor samfunnsgevinst i å fjerne det illegale markedet.

Kontrollert utdeling av heroin gir nye muligheter for terapeutisk behandling av misbrukerne.

De sprøytenarkomane får et verdigere liv.

Dagbladet 7.10.97

Advarer mot narresmokk

Norske tanneksperter advarer nå småbarnsforeldre mot å la barna bruke narresmokk for mye. - Barn kan suge til seg bittfeil, allergier og språkproblemer, sier professor i odontologi, Bjørn Øgaard, ved Universitetet i Oslo. Øgaard har i mange år studert hvilken påvirkning narresmokk har på barns bittutvikling, og han er helt klar i sin tale: - Bruken av narresmokker har økt i omfang de siste årene. Studier fra Sverige viser at 25 prosent av alle barn som har bittfeil har brukt smokk, og vi har ingen grunn til å tro at forholdene er annerledes i Norge, sier Øgaard. (...) - Om relativt kort tid vil en smokk som ikke så lett tar til seg bakterier komme på det norske markedet. I tillegg vil passformen være gunstigere i forhold til utviklingen av barns tannstilling, sier Øgaard.

Dagbladet 8.10.97

Amerikansk bil-, kull- og oljeindustri

satser nå alt på å hindre en klimaavtale som kan ramme amerikansk industri. De siste 6 ukene har industrien brukt over 100 mill. kr. i TV-reklame. Dette kan endre USAs posisjon foran de avsluttende forhandlingene i Kyoto i desember, sier klimaforsker Asbjørn Torvanger ved forskningsstiftelsen CICERO. Torvanger: - Mitt inntrykk er at denne industrilobbyen, som er skeptisk til Kyotoprotokoll, har tilstrekkelig innflytelse til å påvirke USAs strategi i klimaforhandlingene, spesielt fordi de har betydelig innflytelse gjennom det konservative flertallet i kongressen, og en slik protokoll må bli vedtatt av flertallet i kongressen.

Dagsnytt, NRK P2 7.10.97


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 15 1997
Publisert 16. okt. 1997 16:22 - Sist endra 1. sep. 2014 13:31
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere