Dette er Norges nye forskningsskip til 1,5 milliarder

Forskningsisbryteren Kronprins Haakon kom til Bergen nyttårsaften. Her kan du se den fra luften.

Første ferden

FØRSTE TUR: Forskningsskipet på vei ut for å måle fartøyets undervannsstøy med marmorfjellene i Carrara som bakgrunn. Nyttårsaften kom skipet til Bergen.

Foto: Øystein Mikelborg /Norsk Polarinstitutt

Den er Norges desidert største og dyreste forskningsskip, med en prislapp på 1,5 milliarder kroner inkludert utstyr. På Høyden har filmet det imponerende skipet med drone. Se videoen over!

Kronprins Haakon

Design: Rolls-Royce
Verft: Fincantieri (La Spezia i Italia og ferdigstilling Vard Langsten)
Pris:1,4 milliarder kroner
Lengde: 100 meter
Bredde: 21 meter
Dypgang: 8,5 meter
Køyeplass: 55 personer (38 kabiner)
Toktlengde: 15.000 NM - seks uker i islagte farvann
Isklasse: Polar Class 3 (operasjon i 2-årig is)
Bruttotonn: 10.900
Hastighet: 10-12 knop
Framdriftssystem: Diesel-elektrisk
Motorer: 2 x 4100 ekW/720 rpm dieselgeneratorer, 2 x 2750 ekW/720 rpm, dieselgeneratorer, 1 x 1 MW LNG-drevet generatorsett
Propeller: 2x5 MW azimuth-propeller, 2 baugthrustere (900 og 1400 kW)

Kilde: tu.no og Polarinstituttet

Selv om det er Havforskningsinstituttet som skal drifte skipet, blir hjemmehavnen Tromsø: Kronprins Haakon er nemlig eid av Norsk polarinstitutt, som blir den største brukeren sammen med UiT – Norges arktiske universitet.

Blir liggende i Byfjorden

– Når Norge investerer 1,5 milliarder kroner i «Kronprins Haakon», viser det hvor stor betydning forskningsflåten har for norsk hav- og polarforskning. Fartøyet blir et flytende laboratorium og forskningsplattform med det ypperste av teknologisk utrustning og et viktig tilskudd til den eksisterende flåten av fartøy. Dette er en utrolig viktig dag for oss, sier Sissel Rogne, direktør ved Havforskningsinstituttet.

Skipet vil de neste ukene blant annet bli å se mye på Byfjorden i Bergen, der mye av utstyret skal prøves eller tilpasses.

Kronprinsen skal også til Tomrefjord på Sunnmøre for utrusting. Og i løpet av mars eller april skal skipet etter planen testes i tjukk fjordis på Grønland eller Svalbard.

– Med Kronprins Haakon innleder vi i dag en ny æra for norsk polarforskning. Som eier av Kronprins Haakon er vi stolte over å kunne være med å forvalte nasjonens forskningsinfrastruktur og det nye forskningsskipet er et etterlengtet redskap – og starten på en ny epoke for norsk polarforskning, sier direktør ved Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund.

Arktis og Antarktis

Flere tokt er planlagt, både til Arktis og til Antarktis.

Skipet har en bruttotonnasje på 9000 tonn, er 100 meter langt og 21 meter bredt. Det er plass til 55 forskere, studenter og mannskap om bord, og skipet kan gå i 65 døgn i marsjfart uten å bunkre.

Månebasseng

Marsjfarten er 15 knop i åpent hav. I baugen er det helikopterdekk med plass til to maskiner i en hangar. I hekken har skipet trålport, og miniubåter og annet utstyr kan opereres både over skutesiden og gjennom «moonpoolen» - en luke som kan åpnes midt i fartøyet. Det gjør det mulig å sende ned forskningsutstyr selv i tjukk is.

– Kronprins Haakon er bygget for studier under krevende isforhold, det vil si at den kan gå lenger nord og lenger sør sammenliknet med andre norske forskningsfartøy. Kronprins Haakon er utstyrt med topp moderne avansert utstyr som bidrar til at vi kan gjøre mer komplekse studier. Båten er stor og vil tåle alle mulige værforhold, og vi planlegger forskningstokt til både Arktis og Antarktis, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

 

 

Emneord: Klima, Biologi, Forskning Av Dag Hellesund/På Høyden
Publisert 3. jan. 2018 10:58 - Sist endra 3. jan. 2018 10:58
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere