DEBATT: Plump smøring


Innbyggerne i Domus Nova, dette praktbygg i Pilestredet/St.Olavs pl.5 hvor man ikke kan regne med å få heis til sjuende etasje, hvor man ikke har kunnet riste brød på tekjøkkenet uten at brannalarmen har gått, og hvor folk på enkelte kontorer sitter med varmeovn på i juni, har dette året vært et smertensbarn for mange involverte. Brukere, administrasjon, teknisk avdeling og eksterne konsulenter er påført grå hår. Og eieren UNI-Storebrand ser ikke ut til å ha fått til stort til tross for at klagene har regnet.

 

Da gjør de noe annet. De skrur på sjarmen overfor klagerne. De skaffer seg oversikt over folkemengden, og sender en lastebil med «gaver» til hver enkelt med fast arbeidsplass i huset. Resepsjonen fylles opp av kasser som vi ikke har bestilt. Hver enkelt er tiltenkt en kjølebag. Inni den ligger en flaske vin til kr. 68, inntullet i et håndkle med logo, fulgt av en nokså infantil «sommerhilsen». Kanskje har gaven en verdi rundt 150 kroner? Multipliser med minst 100 (hvis vi regner minst 25 gavepakker til fire institutter).

 

UNI-Storebrand vet hva de gjør. De bruker ikke 15 000 kroner uten å regne med at de får noe godvilje igjen for det. Alkohol er dessuten valuta nr. 2 i næringslivet (dette kan beskues i enkel og primitiv form i Øst-Europa, hvor en flaske whisky lever lenge som betalingsmiddel). Og GRATIS alkohol sier visst ingen nei til her omkring! Tidspunktet var heller ikke dumt - i denne varmen er guard'en lav, og det er lett å si pytt-pytt.

 

Men hva gjør slike plumpe framstøt med oss? Hvordan tøyes grensene for det akseptable?

Wenche Blomberg,
innbygger i 7. etasje


 

 

Publisert 24. jan. 1996 21:10 - Sist endra 1. sep. 2014 13:01
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere